Jump to content

Featured Replies

Posted

Dag allemaal. Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in de moestuin-wereld. Mijn dochter is volenthousiast met de moestuinpotjes van de AH aan de slag gegaan en het leek me leuk om samen een moestuintje te gaan verzorgen. Ik heb zonet het boek van Jelle besteld en ben me aan het oriënteren wat ik allemaal nodig heb. De startup post vind ik dan ook zeer nuttig.

Gezien alle externe gevaren dat je moestuin kan ondergaan leek me een kas het beste. Een beetje compact en leukuitziend kan ook geen kwaad. Ik kwam een hobbykas tegen op marktplaats waar ik de fotos van heb toegevoegd. Even de kosten erbuiten gelaten (250euro) vroeg ik me af wat jullie ervaren tuinders ervan vinden. Volgens mij heb ik zo geen last van externe factoren zoals wind/ongedierte/teveel water. Eigenlijk mis ik alleen het slimme water-reservoir idee van hozelock.

Afmetingen: l 118 x b 118 x h 146,5 cm

84-275071427747991.JPG84-399491427747993.JPG84-415381427748398.JPG8483871427747995.JPG

De meeste groenten groeien volgens mij beter in open lucht en voor tomaten lijkt deze kas me nogal klein. Waarom alles afschermen?

Een oude kas voldoet ook. Maar dit ziet er mooier uit.

Mooi ding, dat absoluut. Maar wat wil je precies gaan kweken? Hier in ons klimaat groeien vooral tomaten, paprika's, komkommers en meloenen goed in kassen, maar die planten zijn veel te groot voor in deze kas. Overigens kun je de mini-varianten van deze planten prima buiten in de open lucht en volle grond kweken (meloen daargelaten). Sterker nog, voor veel planten in het helemaal niet ideaal zo'n kas, die in de zomer bloedheet wordt..

Ik zou eerst eens gaan inventariseren wat je precies wil gaan groeien en voor welk gewas je deze kas nodig denkt te hebben. Zoals hier boven al aangegeven groeien de meeste gewassen namelijk prima in de buitenlucht.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

• Author

eigenlijk wou ik ongeveer hetzelfde doen als deze andere post en kijken hoe het loopt:

https://www.moestuinforum.nl/mijn-eerste-squarefootgarden-tips-aanmerkingen-ontwerp-t16835.html

De bak is niet echt diep (16cm) dus wortels of andere diepe groenten kan ik al afschrijven.

Vooral populaire groenten en kruiden . Ben pragmatisch ingesteld. Als het niet veel kost in de supermarkt maar wel veel gedoe is om zelf te kweken dan koop ik het liever. Dus bieslook, koriander, basilicum, pompoen, tijm , snoeptomaatjes. Mijn makkelijke moestuin boek is zonet verzonden dus eerst inlezen is verstandig, maar uiteindelijk moeten we wel iets hebben om te beginnen.

Waarom deze bak. Ik heb thuis onlangs koriander gekocht en plotseling kwamen er van die zwarte vliegjes op af. Verder lees ik verhalen van katten die de tuin inspringen of andere ongedierte. wellicht teveel regenwater. Sinds ik ook niet wil dat mijn dochter van die netten etc moet gaan spannen lijkt me dit de makkelijke oplossing.

Kruiden zullen wel lukken als je het in de zomer niet te heet laat worden in je bak. Een pompoen lijkt me minder geschikt. 1 plant daarvan vult heel je bak en vindt in 16 cm aarde niet genoeg voeding om vrucht te geven. Die zou ik gewoon buiten zetten. Is voldoende stevig om catproof te zijn.

Die zwarte vliegje op je koriander kwamen mogelijk niet af op de koriander, maar juist uit de koriander. Of beter gezegd uit het potje.

Kruidenplantjes, met name die uit de supermarkt,hebben hier vaak last van is mijn ervaring.

Je hoeft ook niet bang te zijn voor beestjes. Zelfs een sla met bladluis kan je eten na goed spoelen in zout water. Wat je kweekt is niet steriel... en als er beestjes opzitten is het tenminste niet bespoten.