Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat zijn kweekstijlen? +ervaringen met Plagron?


Estemy

Aanbevolen berichten

Na mijn eerste SQFG seizoen wilde ik langzaam uitbreiden naar een bepaalde richting. Vorige jaar ging alles onder "zo goedkoop mogelijk", want alles van 0 opbouwen kost heel veel geld. Daarom wil ik vanaf 2016 (of langzaam nu al gaan proberen) biologisch gaan kweken. Dat betekent eigen zaden oogsten (en bio zaden kopen als wat ik nu heb op zijn) en natuurlijk ook biologisch bemesten.

 

Ik was vorige week in de Boerenbond en zag daar een nieuwe (voor mij dan) productlijn van Plagron. Ik was eigenlijk op zoek naar iets dat wortel groei verbetert, maar toen begon ik om te lezen wat die 50 flessen van Plagron (echt geen grapje, en elke fles een andere maat, kleur en prijs) dan allemaal doen. Snel snapte ik...nou ja, dat ik niks snapte. Gelukkig lag er een foldertje naast die flesjes en ik dacht ik neem die thuis om langzaam onderzoek te doen. Maar nu ben ik een halve week verder en nog steeds snap ik niks. Waarom zijn die folders zo moeilijk geschreven. Woorden zoals biologisch (nou ik dacht dat ik wist wat dat was, maar nu niet meer ), hydrologisch, cocos, terra enz. De website brengt me niet veel verder. http://www.plagron.com/nl-nl/1/45/kweekstijlen.aspx.

Zo wat is mijn kweekstijl nu, op dit moment (terra?)? En wat is hydrologishe kweekstijl (iets te maken met hydroponics?) of kweken op cocos? Gewoon cocopeat gebruiken of? Is dat dan een nieuwe ideologie?

 

2. Dan die plantschemas van Plagron. Waarom zijn ze 11 weken lang? Ik kweek toch geen knolselderij, bijvoorbeeld, in 11 weken. En wat is dat "grow" en "bloom"? Mijn planten bloeien toch niet allemaal en ook allemaal niet na 3 weken.

 

3. Iemand gewoon ervaringen met een of meerdere van deze producten of kweekstijlen? Die universal lijn lijkt me ook interessant, is daar iets dat het geld waart is? (power roots? of producten dat veerstand van je planten verbeteren?)

 

En ik bedoel helemaal niet dat ik nu deze producten per se ga kopen (behalve als mensen veel positieve ervaringen daarmee hebben, dan misschien wel), maar ik krijg dit allemaal gewoon niet meer uit mijn hoofd, want ik wil het snappen.

 

Paar foto's erbij:

plagron284251427831665.jpg

plagron141061427831663.png

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plagron ken ik van wiettelers. Vandaar ook die 11 wekenschema's met groei en bloei.

 

Als ik die kweekstijlen zo lees lijkt me die van jou inderdaad terra. Hydrologisch is inderdaad hydro.. omdat in puur cocos geen voedingstoffen zitten is het te vergelijken met steenwol enzo denk ik.

 

Ik heb er zelf verder geen ervaring mee dus geen idee of het zijn geld waard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boerenbond springt in het gat dat de growshops, die inmiddels verboden zijn, achterlaten. Slim.

 

In de groeifase, geef je voeding waarin vooral veel stoffen zitten die voor de groei zijn, stikstof bijvoorbeeld gebruikt een plant dan veel. In de bloei fase, zit er dan wat minder stikstof in en meer kalium. Omdat die laatste belangrijk is voor bloem en vruchtzetting.

 

Om het verschil te zien tussen die verschillende producten moet je eigenlijk even naar de samenstelling kijken. Zo zie ik bij de root stimulator verscheidene vitamines toegevoegd zitten en zuren.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met plagron. (ik heb eens basaltmeel gekocht van plagron)

Ik gebruik Biobizz, dat is een merk zoals Plagron maar veel minder uitgebreid.

Die plantschema's geven een richtlijn maar zijn niet gemaakt om stipt te volgen.

Als je organisch wilt bemesten heb ik wel een paar tips.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond,

 

deze kweekstijlen ( Normal, hydro, enz. ) hebben allemaal te maken met de kweek van wiet. Voor ieder medium ( waar de plant in staat ) is een aparte voedingslijn ( wortelstimulator, groei, bloei, enzymen enz.) Denk dat je deze producten niet direct kunt toepassen bij je ( op ) kweek van moestuinplanten; de hoeveelheid voedingsstoffen verschillen teveel.

 

m.v.g.

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klein overzichtje.

Plagron heeft 4 kweekstijlen.

Een kweekstijl is het geheel van substraten(zoals potgrond) en meststoffen die bijeen passen...m.a.w. de manier waarop je je groenten en fruit kweekt.

 

-NATURAL:

Deze kweekstijl gebruikt alleen biologische/organische meststoffen en gebruikt substraten met veen,

wormenhumus, vleermuizenmest,...

-TERRA:

Deze kweekstijl gebruikt minerale, wateroplosbare meststoffen en ongeveer dezelfde substraten als NATURAL.

-COCO:

Deze kweekstijl gebruikt onbemeste kokosvezel (substraat) en een a+b-voeding.

=hydroponics

-HYDRO:

Deze kweekstijl gebruikt gebakken kleikorrels als substraat en een a+b-voeding.

=hydroponics

 

Plagron heeft ook een groot aanbod additieven genaamd UNIVERSAL.

UNIVERSAL is geen kweekstijl, het bestaat uit toevoegingen voor de 4 kweekstijlen.

Zo heeft UNIVERRSAL producten die de bloei en wortelgroei stimuleren, de pH beinvlooeden, de voedingsopname bevorderen, het bodemleven stimuleren,...

UNIVERSAL heeft ook organische producten die je denk ik alleen in combinatie met NATURAL en TERRA kan gebruiken. Je kan organische UNIVERSAL-producten herkennen aan het CU-logo.

 

Geen idee of je hier iets aan hebt.

Ik vind het zelf best wel interessant dus heb ik het even neergetypt.

Het is niet gemaakt om wiet te telen hoor

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat het alleen voor wiet is, als het gewoon in Boerenbond te koop staat. Ook heb ik in de folder foto's met mensen met groente en tuingereedschap.

 

Tot nu toe heb ik niks aan mijn planten gegeven qua extra voeding. Gewoon soms wat vloeibare mest uit Action of Lidl, maar niet vaak, misschien 1 keer per maand en dat ook pas in de zomer, buiten. De prijzen zijn ook heel erg hoog, want je heeft, volgens mij, minimaal 4 flessen nodig om met Plagron systeem te beginnen (groei+bloei+power roots+green sensation) en de kleine flessen zijn heel erg duur. Je investeert dus minimaal al rond 40euro (of meer als je niet voor de duurste kleine flesjes gaat). En dan heb je nog geen grond gekocht, want dat komt er nog bij

Maar ik zou best graag even ooit een test uitvoeren met deze producten, als niemand ze, tot nu toe dan, gebruikt heeft. Ik heb een test gevonden, maar dat was in wietforum en ging over...wiet natuurlijk. Maar ik zou het dan op tomaten uitproberen, want die blijven altijd mijn probleemkindjes, hehee.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de tuinbeurs in Den Bosch stond Plagron ook,

nooit eerder heb ik op welke tuinbeurs, of beurzen voor mensen in boomteelt of tuinbouw sector Plagron zien staan.

 

Plagron is bekend van de growshops, in NL shops waar ik vaker zocht naar Ec & PH meters kwam je vaak Plagron tegen,

Nu het leveren van producten waar je wiet mee kan kweken verboden is, heeft Plagron een andere "doelgroep" gezocht in de vorm van moes- en fruittuin liefhebbers.

 

Ondertussen kunnen hun "oude'' klanten nog gewoon aan hun bekende Plagron producten komen.

Kweekstijlen zijn manieren van kweken, op water of substraat, meer kun je hierover lezen op hun website.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels die kleine testset gekocht om te zien of die goed is of niet. Ik ga, bijvoorbeeld, sommige van mijn aubergines, komkommers en tomaten met plagron bemesten en de rest niet. Ik geloof niet, qua hoeveelheid oogst, dat er veel verschil in zit (of als wel, dan qua geld is het oogst zeker niet veel geld waart en Plagron is wel duur), maar ik ben benieuwd. Met wiet is extra opbrengst veel geld waart, maar met groente is dat helaas niet hetzelfde.

Ik noteer alle opmerkingen in mijn tuindagboek en dan weet ik in de herfst of het wat voor me was.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Haha, geweldige video's

 

Als je de website ook een beetje doorklikt is het wel heel erg duidelijk dat het voor de wietteelt bedoelt is.

Wel handig om te zien dat er blijkbaar drie winkels/shops in mijn stad producten hiervan verkopen waaronder blijkbaar de welkoop

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...