Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koude kas op tegels zetten?


Flup

Aanbevolen berichten

Ik heb op internet een koude kas besteld, of beter gezegd eigenlijk 2 kleine koude kassen. Normaal zou ik die deels ingraven (cm of 10, zodat de kas iets verzonken ligt) en de bodem erin 30 cm eruitgraven, worteldoek erinleggen en dan opvullen met tuinaarde. Maar... hier leven ook muizen op het platteland en het zou kunnen dat daar ook een woelmuis tussenzit. Die wil ik niet in de kas hebben, dus volstaat deze oplossing dan? Of kan ik de bodem van de koude kas dan beter betegelen? Of volstaat mijn voorkeurconstructie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op internet een koude kas besteld, of beter gezegd eigenlijk 2 kleine koude kassen. Normaal zou ik die deels ingraven (cm of 10, zodat de kas iets verzonken ligt) en de bodem erin 30 cm eruitgraven, worteldoek erinleggen en dan opvullen met tuinaarde. Maar... hier leven ook muizen op het platteland en het zou kunnen dat daar ook een woelmuis tussenzit. Die wil ik niet in de kas hebben, dus volstaat deze oplossing dan? Of kan ik de bodem van de koude kas dan beter betegelen? Of volstaat mijn voorkeurconstructie?

 

tsja, muizen houd je niet buiten, in de winter gaan ze lekker warm zitten hier, onder de kas of in de composthoop

bij overlast zetten we valletjes met pindakaas

 

ik zou trouwens de kasjes op een betonbandje zetten als zew tenminste een meter of 2 hoog zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de antwoorden en tips. Twee meter hoog is de kas zeker niet, ongeveer 50cm hoog met ramen aan de bovenkant die openklappen. Een echte kas komt er ook, maar nu nog even niet. Eerst de moestuin verder op orde hebben.

 

Ik ga in eerste instantie kijken of de kas met worteldoek muisvrij alleen te houden is. En mocht dat niet zo zijn dan kan ik de kas er alsnog uithalen en betegelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat worteldoek zijn de woelmuizen zo doorheen. Beter was geweest, zoals Loes al aanraadde, om gaas, met kleine maaswijdte, in te graven.

 

Maar... omdat je je mini-kasjes steeds koude kas noemt... vooral niet vergeten dat het behoorlijk warm kan worden in die kleintjes! Juist omdat ze zo klein zijn kan de warmte nergens heen als de zon er flink op brand.

Dus in de gaten houden en bovenraampjes open zetten indien nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een verwilderde gote kat rond lopen, maar die is bang van de woelmuizen/ratten en komt enkel in mijn kweekbakken zijn behoeftes doen. En de vos loopt in een grote bocht om de kool-etende konijnen heen naar de kippenren van de buurman. De moderne generatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kasjes staan met worteldoek. En overdag staat het raam open, want het is inderdaad behoorlijk warm. Ik heb al wel gemerkt dat sla in de volle grond beter groeit dan sla in de kas, dus die plant ik morgen ook over in de volle grond.

 

Bedankt weer voor het meedenken, dat maakt het tuinieren toch wel makkelijker. Ik maak nog genoeg fouten, maar daar leer ik weer van voor het komende seizoen. Een volgezaaide moestuin zonder looppaden bijvoorbeeld heeft toch wel zijn nadelen als je onkruid wil verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...