Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien x 5


Floddertje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum en ook een beginneling als het om aardbeien kweken gaat (überhaupt als het om moestuinieren gaat)... Ik wil jullie graag even iets vragen.

 

Ik heb laatst in een tuincentrum een zakje gekocht met een aardbeienstekje van het soort 'Fragaria Ostara'. Ik las ergens op een website dat vijf aardbeienplantjes moeten kunnen passen in een pot van 10 liter en aangezien ik een plantenbak over heb van ruim een halve meter lengte en ca. 11 liter inhoud, was mijn plan om ze daarin te zetten. Op het zakje stond '5 x aardbei', dus ik ging er vanuit dat ik er vijf plantjes mee zou kunnen opkweken, mooi op een rijtje in mijn plantenbak. Bij het openen van het zakje bleek er tot mijn verbazing wat aarde in te zitten met daarin één kluitje wortels met daaraan verschillende witgroene sprietjes, maar die zitten dus allemaal op een hoopje in elkaar verstrengeld. Dus mijn idee van ze alle vijf op een rij zetten, ging helemaal niet door. Ik had mijn plantenbak al helemaal voorbereid en heb dit ene kluitje nu maar gewoon middenin mijn plantenbak gezet, maar hoe zit dit nu dan? Op deze manier groeien de plantjes straks toch veel te dicht op elkaar? Of snap ik iets niet goed??

 

Wat ik me dan verder nog afvroeg is of ik van een paar uitlopers straks niet gewoon een paar extra plantjes kan laten groeien links en rechts in deze plantenbak, waar nu dus nog aardig wat ruimte over is. Of is dat toch geen goed idee (omdat overal wordt geadviseerd om het eerste jaar alle uitlopers juist weg te halen)? Sorry, ik ben echt een totale nitwit...

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook aardbeien met droge wortel gekocht. Bij mij waren ze ook groenwit, omdat ze in de winkel niet veel licht hebben gehad. Bij mij staan ze nu een weekje in grond in het licht en nu zijn ze groen geworden, dus geen probleem. Het is jammer dat ze aan elkaar zaten dat zaten ze bij mij niet. Ik zou ze als ik jouw was poten, maar dat heb je toch al gedaan. Je krijgt een soort grote aardbei plant. Ze zitten tegen elkaar aan dus als er een ziek is zijn ze allemaal ziek, dus ik zou als er zieke blaadjes zijn gelijk weghalen zo iezo hebben je veel bladeren om op één kluitje dus de aardbeien zitten niet in het licht, dus wat blaadjes weghalen als de aardbeien gaan rijpen. In de zomer produceren aardbeiplanten uitlopers (De lange stengels met wortels en blaadjes eraan) als je die met een ijzertje vast op de grond zet worden dat nieuwe planten. Dit kan goed want je hebt nog veel ruimte in de bak over. Voor het ijzertje gebruik ik wat ijzerdraad (of stroomdraad) wat ik in een V op zijn kop buig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dus idealiter hadden er wel degelijk vijf losse zaailingen met wortel in het zakje moeten zitten, begrijp ik, en heb ik gewoon domme pech dat ze zo in elkaar zijn gaan zitten... Dan hoop ik er maar gewoon het beste van zo en ga ik proberen nieuwe plantjes te laten groeien uit een paar uitlopers.

 

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Floddertje,

 

bekijk ze nog eens goed ? die kunnen niet in elkaar verstrengeld zijn , allee toch niet zo dat ze niet los komen.

Meestal is er een draadje of elastiekje rond de wortels die ze mooi samen houdt. misschien heb je dat niet gezien ??

 

PS: zijn geen zaailingen , maar stekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dan kan ik ook niet tot morgen wachten, dus ik heb de hele plantenbak net even naar binnen gehaald en mijn kluitje aardbeienstekken uit elkaar gehaald en wat blijkt, geen 5 maar zelfs 6 mooie stekjes. Ik heb ze opnieuw in de bak gezet, dit keer netjes op een rijtje. Ik zit er nog om na te grinniken, waar zouden we zijn zonder het internet?

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is een plantenbak die aan een schutting hangt, zo'n smalle lange. Ik heb er vier aan de lange kant geplant en twee links en rechts aan de korte kanten, allemaal dichtbij de rand en een beetje schuin ernaartoe gericht zodat de aardbeien straks inderdaad over de rand heen kunnen hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja dat is waar, maar ik gok het er maar op dat het zo ook wel goed komt... In deze plantenbak zit wel meer dan 10 liter, ik had lengte x breedte x hoogte berekend vanaf de onderkant waar de bak het smalst is en kwam toen al op ruim 11 liter, maar naar boven toe wordt hij ook nog breder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan ze waarschijnlijk losscheuren en los poten. let er wel op dar je een volledige wortelhals hebt met een paar worteltjes er aan.

probeer het gewoon een keer, maar wel voorzichtig. je kan evt nog even wachten totdat ze een beetje groter zijn, dan is het wat duidelijker.

 

groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...