Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pootuitjes versus zaad


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik ben dol op ui, en dan vooral de rode variant. Ik koop nu steeds pootuitjes omdat ik de teelt vanuit zaad in de vollegrond te bewerkelijk vindt. Ze kiemen traag, en lijken teveel op het onkruid dat hier steeds opkomt.

 

Maar ik zou wel willen proberen de pootuitjes zelf te kweken. In trays met kleine potjes.

Moet ik ze dan aan het einde van de zomer (augustus las ik ergens..) zaaien, en dan....? Kan je ze op een gegeven moment 'oogsten' en laten drogen, om ze in het voorjaar weer te poten? (in het geval van de rode uitjes)

Of...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht wil je de ervaring horen van mensen die dat al eens gedaan hebben, helaas heb ik dat niet, maar hier in mijn moooie tuinboek staat de methodiek wel kort beschreven:

 

#Zaai: half maart-half april, dicht zaaien in rijtjes 20 cm van elkaar. Dicht zaaien zodat de uitjes klein blijven en het gewas snel afsterft.

Oogst: rond half juli.

 

Alternatief: Zaai: juli-augustus. Oogst: eind oktober.

 

#De bolletjes drogen en koel en droog bewaren (ideaal bij 3-4 graden C.)

 

Dit verhaaltje gaat dan over het Stuttgarter-type. Er staat nog bij dat als je het Rijnsburger-type op deze manier wilt doen moet je ze bewaren bij een constante temperatuur van 25-26 graden C.....

 

M.a.w. Volgens mij wordt dat flink wat experimenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens heb ik dit jaar uien gezaaid (Rijnsburger) en tot nu toe gaat dat boven verwachting goed. Ik had ook altijd hetzelfde, dat ik ze in het begin niet kon onderscheiden van onkruid. Ik heb ze daarom in de koude bak voorgezaaid en toen ze redelijk groot waren uitgeplant. Vooralsnog groeien ze goed. In maart gezaaid, ze zouden in september te oogsten moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is ook een speciaal ras.

die zaai je in augustus en je laat ze overwinteren in de vollgegrond.

in maart zijn het dat plantuitjes geworden.

ik heb dit ras ook geprobeert.

alleen in maart waren het nog geen plantuitjes.

maar ze hebben nu wel een aardige voorsprong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn verwachting dat ui uit zaad een hele ui aan t eind van t jaar zou worden heb ik ze eerst als zaad gekocht. Het zijn nu mooie stengeltjes net als de prei. Toen ik las dat dat volgend jaar pas uien werden heb ik maar pootuien gekocht en geplant. Dat zijn al flinke stengels geworden boven dat uitje. Ik lees nu pas dat ik de uitjes dus in de herfst eruit moet halen en moet bewaren in de schuur (?) Ben benieuwd of ik me dat straks nog ga herinneren. In ieder geval hebben we in t najaar al wel eetbare uien

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaaien van uien gaat mij te langzaam, ik wil liefst pootuitjes of broedbolletjes zijn toch goedkoop en is gewoon het makkelijkt.

plant lekker veel ik heb denk ik van vorig jaar oogst genoeg om tot dit jaar oogst weer te redden.

trouwens ook laatste x geweest de prei zaaien ook zo vreselijk langzaam staat zo in de weg doen het wel goed maar wat een geduld heb je daarbij nodig die koop ik voortaan gewoon als potlooddikplantgoed.

Enkel voor een apart soortje vaste ui zou ik nog willen zaaien maar gelukkig is dat ook wel meestal als broedbolletje tevinden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook rode-zaai ui geplant, maar er kwam niks tevoorschijn :-S. Wel wat onkruid-achtige plantjes, maar niet langs de lijntjes die ik had gespannen om de uien aan te geven. Per vandaag hebben ze dan ook het veld moeten ruimen voor rammenas. Ben heel benieuwd , haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, misschien hebben ze het ook wel gedaan hoor , maar mijn gazon wil zich ook nog weleens voortplanten op plaatsen waar dat niet de bedoeling is. Ik vrees dat de uitjes in dat geval gewoon per ongeluk pre-matuur zijn ge-oogst :-S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...