Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mysterieus gereedschap


gewoon peter

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een stukje mysterieus gereedschap, en ben benieuwd hoe het heet en waar het voor gebruikt wordt.

Ik gebruik het zelf als een soort van cultivator/ hand ploegje, door de vorm, en de stand van de steel.

Soms gebruik ik het om een zaaivoor te trekken, maar dan moet ik wel diep bukken om het puntje in de grond te steken.

 

Ik heb een paar foto's gemaakt.

 

SAM006822011428254274.JPGSAM006957771428254290.JPGSAM007053721428254300.JPGSAM007134271428254309.JPGSAM007217601428254325.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omgekeerde schoffel = hak. Wordt in Nederland ook wel gebruikt.

Als je jezelf in rare kronkels moet werken om het te gebruiken, is het verbogen. Je moet het dan weer in de juiste stand buigen, waardoor je niet zo door de knieën hoeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb niet het idee dat het gereedschap verbogen is, de hals loopt mooi rond alsof het zo bedoelt is.

En het is wel erg dik staal.

Als trekschoffel vond ik het niet zo goed werken. maar als cultivator ging het wel goed, hij maakt de grond lekker los, en als ik op tijd erbij ben en de grond is nog niet keihard aan gelopen en uit gedroogd dan maak ik de grond vrij diep los hiermee.

Bijna als of het een ploeg is maar zonder de kerende werking.

 

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... ... Soms gebruik ik het om een zaaivoor te trekken, maar dan moet ik wel diep bukken om het puntje in de grond te steken. ... ...

Toen je dat vertelde, dacht ik even dat die verbogen was en niet helemaal in de juiste stand stond. Het kan weleens gebeuren dat zo een stuk gereedschap achter een steen blijft haken en dan verbuigt, dat zie je ook met voorwaartse schoffels. Ik bedoelde niet dat je hem terug moet buigen tot voorwaartse schoffel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... ... Soms gebruik ik het om een zaaivoor te trekken, maar dan moet ik wel diep bukken om het puntje in de grond te steken. ... ...

Toen je dat vertelde, dacht ik even dat die verbogen was en niet helemaal in de juiste stand stond. Het kan weleens gebeuren dat zo een stuk gereedschap achter een steen blijft haken en dan verbuigt, dat zie je ook met voorwaartse schoffels. Ik bedoelde niet dat je hem terug moet buigen tot voorwaartse schoffel.

Zo ver terug buigen had ik ook niet gedacht .

Maar ik dacht dat er bedoeld werd een stukje terug omdat het eigenlijk een vooren trekker zo zijn.

Ik denk wel dat ik in de kategorie gereedschap sloper moet vallen om de hals terug te buigen, en zo sterk voel ik me niet.

 

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bedoeld om tussen twee rijen door te schoffelen.

Misschien is het inderdaad wel bedoeld om te schoffelen.

In het gebruik als schoffel vond ik het niet prettig werken.

Zou ik het moeten zien als zijnde een hartjes schoffel, maar dan als trekschoffel. Ik ken de hartjesschoffel alleen als duw schoffel.

Maar in de klei werkt een trekschoffel lichter dan een duw schoffel.

 

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...