Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Broccoliplantjes lukken niet


AnthonyP

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Ik had eind februari 6 broccoliplantjes gezaaid in zaai- en stekaarde, na een week kwamen ze alle 6 mooi boven. Als het eerste echte blaadje verscheen heb ik ze verspeend in potjes met gewone potgrond.

Ze groeiden niet goed en na enkele weken begonnen eerst de kiemblaadjes te verdrogen en uiteindelijk de echte blaadjes ook hoewel geregeld water gegeven wordt, maar ook niet teveel natuurlijk. De foto's hieronder zijn vandaag genomen, deze plantjes zijn dus 2.5 maand oud.

DSC000162611428924734.JPG

DSC000297191428924743.JPG

DSC000354671428924753.JPG

 

De 3de week van maart heb ik dus nieuwe plantjes gezaaid, opnieuw verspeend zoals hiervoor, en vanmorgen zag ik weer de eerste tekenen van verdroging (zie foto's onder, de plantjes zijn een kleine maand oud).

Wat doe ik nu best? Ze verplanten in een grotere pot, in volle grond, iets anders?

DSC000432281428924762.JPG

DSC000658101428924772.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschrompelen van de kiemblaadjes is normaal, maar dat van de echte is een teken dat ze waarschijnlijk te koud/warm hebben (of een acuut voedingstekort. Hier ging het er ook 'slecht' mee tot ik ze goed begoten heb met vloeibare action mest. Al was dat wel in de beginfase van het geel worden niet in dit stadium.)

 

Wat me opvalt is dat er in deze periode allerlei groenten (zie tomaten topic) plots witte bladeren krijgen en tot de dood verschrompelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt al voor de antwoorden!

 

Ze staan in een veranda, en 's middags kan het er wel warm worden. Als het te warm wordt, zet ik ze buiten tot in de vooravond.

 

Ik zal ze eens begieten met vloeibare mest en zal eens proberen om ze iets minder te gieten. Maar, ze zijn te klein om nu al in volle grond te gaan?

 

Raar want mijn tomatenplanten die in maart gezaaid zijn staan echt super gezond, als ook de peterselie en de stinkertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet ze dan gewoon buiten de serre... in de openlucht...

Lijken inderdaad wat vochtig gestaan te hebben misschien...

Eventuele groeistop na verspenen of niet goed afharden is normaal.

Zou niet gelijk met mest gaan strooien bij deze ukkies. In de potgrond zou nog genoeg aanwezig moeten zijn eigenlijk.

 

En koolplantjes zijn wel ff heel wat anders als een tomatenplant hoor... Hebben totaal andere wensen bij het opgroeien.

 

Hier nog wat leesvoer:

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/koolgewassen/broccoli/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt ook wel op verbranding van het blad. Ik zou ze buiten uitplanten met een emmer zonder bodem er over heen. De koolplanten, die ik buiten uitplant, doen het beter wanneer ik ze binnen houdt in kleine potjes.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met die van mij hetzelfde probleem gehad, maar dan met de "winterversie". Te laat gezaaid, te laat uitgeplant, en nu pas broccoli

Wat me wel opvalt is dat een "ukkiepuk" van een plant die maar niet wilde groeien afgelopen zomer nu plots een groeischeut krijgt. Deze kan ik over enkele weken versteken naar volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me opvalt is dat er in deze periode allerlei groenten (zie tomaten topic) plots witte bladeren krijgen en tot de dood verschrompelen.

 

Dit is volgens mij door oververhitting van de plant. Vaak gebeurt dit door een plotselinge overgang van een donkere omgeving voor de plant naar een lichtere omgeving(vooral zonlicht, dit bevat veel warmte straling). Dit kan je voorkomen door planten in een lichte omgeving te laten kiemen, of door langzaamaan het lichtniveau op te voeren. Wanneer planten van binnen naar de kas gaan bij mij doe ik er eerst een vliesdoek over, zodat ze kunnen wennen aan het felle licht/veel planttemperatuur.

 

Wat betreft de broccoliplanten, kan het geen knolvoet zijn? Wanneer je grond uit de tuin hebt gebruikt kunnen er namelijk ziektes in zitten.

In de kas, kan alles!

 

Groeten, WG aka Rick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...