Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Augurken vraagjes


Antoine

Aanbevolen berichten

Dag m'n beste,

 

Ik heb onlangs 1 augurkenplantje gekocht. Maar nu vroeg ik me een paar dingen af:

 

- Wanneer kan deze in de volle grond?

- Wat is de beste teelt methode?

- Kan hij tegen volle zon?

 

Ik wilde deze gewoon op de grond telen maar ik weet niet of dat een goed idee is...

 

Hoor graag jullie bevindingen...

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En moet je dat leiden of binden ofzo, als ik hem laat klimmen?

Wat voor rek gebruiken jullie dan?

 

Ik heb wel stukken betongaas en wilgentenen.... Het waait hier nogal in de polder, dus ik weet nu niet goed wat ik moet doen straks..

 

Is 1 plantje voldoende voor een goede opbrengst? Of kan ik er dan beter meer van nemen? We zijn grage zuur-eters...

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verleden jaar 1 plantje in de vierkante meter gezet, in volle zon, denk dat dat het beste is voor de plant. De plant wel op een hoek van de bak geplant om ze kunnen laten overhellen langs de grond , ik heb er ongeveer 25 potjes opgelegde augurk aan overgehouden fantastische opbrengst!

Enige reden waarom ik nog steeds 23 potten over heb is dat ik het verkeerde bewaar recept heb genomen als beginneling, met pepers erbij en is me te straf! Dit jaar ga ik weer experimenteren met andere opleg formules of ik vraag de formule aan Regalo want die heb ik het liefst.

Wel best nog even wat wachten met buiten zetten naar mijn bescheiden mening zoals robo zegt.

Succes ermee, een zeer dankbare plant als je het mij vraagt

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu gezaaid, en er komen er 12 goed op. Ik begreep dat ik voorzichtig moet zijn met het verpotten, maar dat doe ik pas volgende week als ze meer dan 3/4 blaadjes hebben.

 

Ik zet twee palen met daartussen een staaldraad, aan die draad lijnen naar de grond waar de planten beginnen, het hele geval is twee meter lang en 1.20 meter hoog. Goed idee om er mais naast te zetten, ga ik ook proberen.

 

Recept voor inmaken doe ik standaard bij komkommers op deze manier:

 

De augurken een dag van tevoren wassen en inleggen in grof (zee)zout.

De augurken afspoelen.

1 deel water en 1 deel (kruiden)azijn aan de kook brengen.

Augurken toevoegen en even laten meekoken, ongeveer 3 tot 5 minuten, ze mogen niet slap worden.

 

De potten moeten brandschoon zijn en in kokend water gereed staan (wegens vacuum en houdbaarheid)

De potten vullen met de augurken en de volle potten bijgieten met het kookvocht.

Eventueel mosterdzaad in de pot doen.

 

Om de smaak te testen moet je zelf proeven van het kookvocht, je kan er dan wat suiker bijdoen of wat zout of peper.

 

Persoonlijk gebruik ik als kruiden:

 

Mosterdzaad

Dille (fijngesneden)

Kappertjes

Zout

Suiker

 

Knoflookteentjes kan, maar overheerst snel! Geld ook voor Peper!

 

Succes!

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Dit was het recept waarop ik me had gebaseerd maar ik had er dus twee pepers bij gedaan en dit is er echt teveel aan : dit jaar zonder pepers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! veel te straf !!!!!!!!!!!!!!!

 

http://koken.vtm.be/sos-piet/recept/zoetzure-augurken

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antoine: als antwoord op jouw reactie In facebook termen : vind ik leuk

 

ik heb dat gedaan met 24 potten

wat een waste of money

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie kunnen natuurlijk ook altijd de Te zoute/ Te zure/ Te scherpe augurken opnieuw in azijn zetten, of wat verdunnen met water en verse azijn. Dit keer dan wat zoeter e.d. Dat neemt de Te factor wel wat weg.

 

Hier doe ik ook altijd lekkere scherpe pepers bij de inmaak. Heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Erny dank voor de tip, ga ik eens proberen, maar dan moet de pot open en hoelang laten we dan het nieuwe mengsel trekken?

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rob Vranken schreef:

Zetten jullie allemaal jullie augurken buiten?

 

Ik was van plan ze in de serre tegen gaas te laten groeien. Wat is volgens jullie de beste optie?

 

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om augurken in (glunder, glunder ) prachtige nieuwe kas te planten, die we net gezet hebben. Veel te jammer van de ruimte. Daarin zet ik liever een meloen, tomaten, aubergines of een kwetsbaardere soort komkommer e.d.) Want op een beschut plekje in de moestuin zijn augurken erg makkelijk te telen en een goede oogst te krijgen. Ik vind het al jarenlang een probleemloos gewas. Nu, met dit wisselende weer, is het nog even oppassen (ik plant zeker nooit voor juni, zaai pas begin mei binnen voor 2 zaden per pot doorsnee 10 cm.) vooral vanwege de wind of slagregens (Jonge planten zijn nog even kwetsbaar, breken makkelijk. Daarom goed vastzetten met enkele stokjes of er tijdelijk een emmer zonder bodem rond zetten o.i.d.), maar als ze aan de groei zijn, gaat de rest eigenlijk vanzelf. Bij aanhoudend droog weer soms gieten rondom de stam (niet op de bladeren en de stam) of wat mulchen met bijvoorbeeld compost, want constante licht vochtige bodem verhoogt de opbrengst veel.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...