Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bloemkool vormt te snel een kool?


Richard74

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb twee weken geleden vier kolen vanuit de kas buiten gezet en nu zie ik bij eentje al een kool verschijnen.

 

Dit is te vroeg lijkt mij, ik heb ze nog niet eerder geteeld dus ik heb eigenlijk geen idee wanneer wat moet verschijnen en of deze kool nu nog groter gaat groeien. Kan iemand wat info geven?

 

IMG2015041609041162671429176572.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het is inmiddels 15 dagen later...Ik zit een beetje te twijfelen of ik al moet oogsten of niet. De kool groeit nog steeds, alleen, wanneer bereik je het optimale punt..

 

Ik heb vrijwel direct de bladeren er over heen gevouwen maar dat is alleen om de witte kleur te behouden toch?

 

Is er niet iets van een regel? Zo van 2 weken na het ontstaan van de bloemkool moet je oogsten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bladeren hebben inderdaad alleen tot doel te voorkomen dat de kool vergeelt Richard. Een vergeelde kool smaakt overigens net zo goed als een hagelwitte.

 

Oogsten kun je al in een vroeg stadium zodra jouw kool er uit ziet als een bloemkool. Zonde om dat zo vroeg te doen want zolang het oppervlak van de kool nog een gesloten geheel is , de roosjes dus vast tegen elkaar aan liggen , kan de kool zonder kwaliteitsverlies nog verder groeien . Zodra er ruimte tussen de roosjes begint te ontstaan , een eerste teken dat de roosjes door willen gaan groeien om bloemstengels te vormen , moet je toch wel gaan oogsten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu worden al de bloemkolen tegelijk zeer groot en ik ben bijna rond met weggeven.

Zelf op eten kan wel maar dan eten we niets anders meer

Er zitten er al en viertal bij van om en bij de twee kilo.

Hoe kan men deze goed bewaren, conserveren, of wat dan ook?

Steriliseren gaat niet goed heb ik ondervonden en invriezen???

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hier gebeurd is:

 

Je hebt netjes je bloemkool in een aangename temp gekweekt. Hij groeit lekker. Vervolgens haal je ze eruit en plaats je deze buiten. De bloemkool 'schrikt' dan, door de plotselinge overgang van warm, beschut naar relatief fris en wind/tocht. De bloemkool gaat dan zich klaar maken om zich voor te planten. Hoe? Door een knop te vormen, waar dus nieuwe zaadjes uit komen. Maar wat vervelend is, je krijgt nooit een mooie grote bloemkool van 1,5 kilo..... Wat kan helpen is als je ze verplant in de volle grond er een emmer omheen te zetten waar de bodem uit is. Dan heeft de bloemkool meer beschutting en gaat het afharden niet zo snel....

 

Succes verder!

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt even de kook erover heen. Minuut of 2 á 3. goed afgieten en afkoelen. Probeer ze los in te vriezen. Als alles bevroren is kan je het zo in een zak mieteren. Doe je ze bij elkaar zullen ze aan elkaar vast vriezen. Op zich geen probleem maar ben je met z'n tweetjes heb je niet zo veel nodig als (bv) ik met gezin van 5. Buiten dat koelt het water ook weer sneller af. Ik breng of water aan de kook, gooi bloem kool erin en opnieuw aan kook brengen. En ff koken.

Of zet ze in de pan (bevroren) dan water erop en aan de kook brengen. let dan alleen op dat dat bloemkool uit vriezen sneller gaar is.

 

Krijg zin in bloemkool. Weet meteen wat ik eet vanavond. tnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...