Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verzorging pomodori tomaat

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben nieuw hier en voor het eerst aan het "balkon-moestuinieren". Ik heb een boek gekocht "groentetuin in potten en bakken" en heb van de week onder andere een pomodori tomaat plant in een grote pot gezet. Ik kan op internet alleen moeilijk vinden hoe ik deze plant moet verzorgen. Veel water en genoeg zon lukt wel, ik heb ook hydrokorrels op de bodem en groentemest gebruikt en opbinden houd ik ook bij, maar bij het dieven e.d. krijg ik vraagtekens boven mijn hoofd. Kan iemand mij dat dieven van/bij pomodori planten uitleggen? En is er nog meer te weten over de pomodori tomaat?

PS: tomaatplant is giftig las ik, maar er staan nergens voorzorgsmaatregelen. Gewoon handschoenen aan doen of is dat zelfs niet eens nodig? Hoe giftig is de tomatenplant precies?

Alvast bedankt

Hij is giftig als je er de bladeren van opeet, net zoals andere familieleden cfr. de aardappel.

Handschoenen zijn dus niet nodig, tenzij je een allergie zou hebben (ik kan aardbeien eten maar als ik met mijn handen de aardbeien ga plukken en moet zoeken tussen de bladeren krijg ik jeukende handen... dan is een handschoen dus toch handig).

Ik heb zelf geen ervaring met de Pomodori tomaten (staat er bij welke de exacte variëteit is?) maar het is een Roma tomaat en die kan je best dieven dacht ik. Als er echter struiktomaat of zelftoppend opstaat mag je ze niet dieven.

We hebben inderdaad het ras nodig om een goed advies te kunnen geven. Als je dat niet hebt kies je er denk ik het beste voor om ze als struiktomaat op te kweken (de meeste van dit type tomaten zijn struiktomaten). Struiktomaten hoef je niet te dieven. Wel mag je af en toe wat takken weghalen (je snijdt ze weg tot tegen de stam) als de struik te dicht wordt.

Romatomaten niet dieven! Als je geen risico wilt lopen überhaubt niet dieven, het is niet nodig, ongeacht de soort, tenzij je i.p.v. veel tomaten vooral graag erg grote tomaten wilt. Van contact met de plant krijg je niks, hoewel sommige mensen er wat allergisch op reageren, handen wassen achteraf is genoeg. Maar je moet de bladen en stelen niet opeten (nog onrijpe tomaten ook niet trouwens), daar krijg je in eerste instantie vooral buikpijn van maar in grotere hoeveelheden kan je er in principe dood aan gaan.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Een "echte" Roma is een (semi)struik. Die willen in een korte periode eigenlijk al hun vruchten geven en dat doen ze aan de op dat moment beschikbare zijtakken. Vaak zie je dat aan de eerstgevormde takken de meeste tomaten ontstaan en dan aan de dieven nog een tweede lading. Een struiktomaat heeft van nature allerlei "beperkingen" in de genen. De takken stoppen automatisch op een bepaalde lengte, er wordt maar een maximale hoeveelheid bloemen en zijtakken gegeven en dat alles dus in een beperktere periode. Als we hier een langer groeiseizoen zouden hebben zou je ook opmerken dat de plant zelf afsterft na het geven van zijn ladingen. Het zijn sprinters. Over een korte periode wordt alle energie eruit geknald. Stamtomaten zijn de marathonlopers.

Overigens worden tomaten al snel Roma's genoemd, dus kijk vooral naar de groei van je plant en staar je niet blind op het label.

Het zijn de enige tomaten die ik heb en ook maar weinig planten zou zonde zijn als er maar een paar tomaten aankomen. Ik zal in ieder geval niet gelijk alle dieven verwijderen en dan zie ik wel hoe het gaat

• 1 month later...

De standaard San Marzano is een stamtomaat, mag dus gedieft worden, maar er zijn variaties (zoals San Marzano Nano en San Marzano Bush) die wel weer struik zijn. Als je de zaden bij een tuincentrum hebt gekocht kan je ervan uitgaan dat het de stamtomaat is.

Dé pomodori bestaat niet. Het is een verzamelnaam die mensen vaak gebruiken voor Italiaanse pastatomaten zoals Roma en San Marzano. De Roma moet je niet dieven, de San Marzano mag wel. Je moet dus echt de soortnaam weten.