Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Wat ik trouwens wel graag met een flinke lading gif zou willen uitroeien zijn de paardestaarten.... Toen wij de tuin kregen was hij best verwaarloosd en stond vol paardestaarten. Iedereen wel weer een tip hoe van deze jongens af te komen, maar wat we ook probeerden, het helpt niet.

Zelfs met een flinke hoeveelheid Roundup (onderwerp van dit topic) kom je er niet vanaf. De beste manier is om de plantenwortels uit te putten door stelselmatig de boven de grond komende plantendelen uit te steken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Bedankt voor de info. Ik gebruik het ook, welliswaar niet in de groente tuin, maar wel voor de stoep gebruikt. ( wat overigens geen bal helpt, heb meer onkruid dan ik aankan! Maar goed, dat flesje gaat dus bij het chemisch afval......

Geplaatst:
Bedankt voor de info. Ik gebruik het ook, welliswaar niet in de groente tuin, maar wel voor de stoep gebruikt. ( wat overigens geen bal helpt, heb meer onkruid dan ik aankan! Maar goed, dat flesje gaat dus bij het chemisch afval......

Vandaag keek ik eens naar de tegeltjes van mijn paadjes... ik kon me wel indenken dat mensen daar spuiten... echt een takkenkarweitje, en je moet steeds weer overnieuw, want de wortelgestellen zitten onder de tegels... of je nou spuit of met de hand gaat... het zal altijd terug komen, behalve als je de tegels opwipt, en daaronder de wortels gaat verwijderen... maar dat zijn er maar weinig die dat doen...

Geplaatst:

Grappig, toen ik t las over die rij tegels bedacht ik me ook dat ik je ze waarschijnlijk zou kunnen opwippen om t onkruid eronder te duwen. Toen las ik t laatste

Misschien is een stuk karton of worteldoek eronder nog een optie?

Good things come in small packages

Geplaatst:
Grappig, toen ik t las over die rij tegels bedacht ik me ook dat ik je ze waarschijnlijk zou kunnen opwippen om t onkruid eronder te duwen. Toen las ik t laatste

Misschien is een stuk karton of worteldoek eronder nog een optie?

Helemaal geen gek idee als je je paadje gaat aanleggen, maar als het er al ligt... poeh... geen puf om alles opnieuw te bestraten....

ik sukkel wel door ...

Geplaatst:

Je moet toch iets verzinnen als er verder weinig groeit

Misschien heb je dan ook een goede reden om je tieners en man naar je tuin te halen. Zijn ze gewend aan t idee dat je er eentje hebt en dan hop met z'n allen ff dagje klussen met de family. Onder t mom van we doen iets gezamelijks met t gezin (ook al is t geen dagje Efteling).

Geplaatst:

natuur azijn tussen de tegels als je weet dat het mooi en zonnig weer wordt. daar droogt het heel mooi van uit en kan je het zo weghalen. Je tuin riekt wel naar saladen na afloop

Geplaatst:

Dat ga ik testen Nicolette, ik heb een stukje wat daar heel geschikt voor is, sproei of gieter je dat natuurazijn spul meer ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ja die gasbrander gaat zeker werken, maar ik heb die spullen niet inhuis, een flesnatuurazijn heb ik vast wel nog ergens staan

maargoed met de gasbrander lijkt het me nogwel een leuk klusje , mischien kan ik wat spullen lenen.

Geplaatst:

ik heb een gietertje met een klein slangetje eraan en laat het voorzichtig tussen de spleten van de tegels lopen. Zodat het echt op het onkruid terecht komt en niet op de tegels.

Geplaatst:

Oke dankjewel, ik kan eigenlijk geen onkruid missen en zou meer mijn best moeten doen om stukje tegel te zoeken en raken dus dat gaat wel goedkomen

Al vraag ik me af hoeveel flessen ik nodig zal hebben, nuja 1 fles om eerst te proberen want is van dat taaie kweekgras (of het daarop werkt?) kan ik ook doen.

Dat zout lijkt mij geen goed idee de planten in de berm hebben ook altijd wel last als er veel gestrooid is, ookal strekt dat zo weer bij.

Geplaatst:

Ik raad iedereen aan deze docu maar eens te bekijken

The World According To Monsanto

http://www.youtube.com/watch?v=YH4OwBYDQe8

There's nothing they are leaving untouched: the mustard, the okra, the bringe oil, the rice, the cauliflower. Once they have established the norm: that seed can be owned as their property, royalties can be collected. We will depend on them for every seed we grow of every crop we grow. If they control seed, they control food, they know it -- it's strategic. It's more powerful than bombs. It's more powerful than guns. This is the best way to control the populations of the world. The story starts in the White House, where Monsanto often got its way by exerting disproportionate influence over policymakers via the "revolving door". One example is Michael Taylor, who worked for Monsanto as an attorney before being appointed as deputy commissioner of the US Food and Drug Administration (FDA) in 1991. While at the FDA, the authority that deals with all US food approvals, Taylor made crucial decisions that led to the approval of GE foods and crops. Then he returned to Monsanto, becoming the company's vice president for public policy.

Thanks to these intimate links between Monsanto and government agencies, the US adopted GE foods and crops without proper testing, without consumer labeling and in spite of serious questions hanging over their safety. Not coincidentally, Monsanto supplies 90 percent of the GE seeds used by the US market. Monsanto's long arm stretched so far that, in the early nineties, the US Food and Drugs Agency even ignored warnings of their own scientists, who were cautioning that GE crops could cause negative health effects. Other tactics the company uses to stifle concerns about their products include misleading advertising, bribery and concealing scientific evidence.

edit: hier de ondertitelde versie

http://video.google.com/videoplay?docid=5995944862121634838#

Het Amerikaanse Monsanto bestaat al sinds 1901 en is het grootste gentech bedrijf ter wereld. Rond het bedrijf bestaat heel wat controverse: de vervuiling van het drinkwater in het Amerikaanse stadje Anniston zou door de PCB-fabriek van Monsanto gekomen zijn, Monsanto's ontbladeringsmiddel Agent Orange zou bij veel Vietnamveteranen tot ernstige afwijkingen aan het zenuwstelsel geleid hebben, en het bedrijf zou de Amerikaanse regering onder druk hebben gezet om ervoor te zorgen dat het genetisch manipuleren van gewassen niet verhinderd zou worden door enige regelgeving.

In 1974 bracht Monsanto een onkruidbestrijder op de markt: RoundUp (Glyfosaat). Het zou biologisch afbreekbaar zijn, maar dat bleek niet waar. Volgens sommige wetenschappers is het middel zelfs kankerverwekkend, al wordt dat niet openlijk erkend. Op dit moment is Monsanto vooral bezig met genetisch gemanipuleerde zaden, de zogenaamde GMO’s, die immuun zijn voor Round Up.

Het boek ‘de wereld volgens Monsanto’ verscheen vorig jaar en werd geschreven door de Franse journalist en filmmaker Marie Monique Robin. De Nederlandse vertaling (Marianne Gaasbeek) wordt donderdag 18 juni gepresenteerd in Maison Descartes in Amsterdam.

In het boek schrijft Marie–Monique Robin aan de hand van nooit eerder verschenen documenten en getuigenissen van slachtoffers, wetenschappers en politici dat het bedrijf Monsanto heel goed wist hoe schadelijk PCB's voor mens, natuur en milieu waren en nog steeds zijn. Verder schetst ze een beeld van een machtig bedrijf dat soms onder een hoedje speelt met de Amerikaanse regering en dat producten maakt die schadelijk zijn voor mens en dier. De Nederlandse vertaling van de gelijknamige documentaire verscheen onlangs bij Living Colour Entertainment.

Lucas Reijnders studeerde biochemie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1973 promoveerde hij op een proefschrift betreffende moleculaire biologie, over de biogenese van ribosomen in de mitochondriën van gistcellen. In 1980 werd Reijnders beleidsmedewerker bij Stichting Natuur en Milieu. In 1988 werd hij hoogleraar milieukunde aan de Universiteit van Amsterdam en vanaf 1999 is hij tevens hoogleraar natuurwetenschappelijke milieuwetenschappen aan de Open Universiteit in Heerlen.

Titel: De wereld volgens Monsanto

Auteur: Marie Monique Robin (vertaling Marianne Gaasbeek)

Uitgever: Uitgeverij de Geus

ISBN: 978-904451-3745

Aantal Blz. 352

Prijs € 22.50

Geplaatst:

En IK zou hier zelf geen zaad bestellen

Zaadveredelingsbedrijf De Ruiter Seeds, in Nederland gevestigd in Bergschenhoek, heeft overeenstemming bereikt over de voorgenomen verkoop van de onderneming aan Monsanto. De Ruiter Seeds wordt Monsanto's 'centre of excellence' voor groentenzaden voor de beschermde teelt. De Ruiter Seeds krijgt toegang tot technologie die tot de beste van de wereld behoort. De Ruiter Seeds behoudt haar eigen merknaam en organisatie.

http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=32684

Geplaatst:

Voor de mensen voor wie het Engels lastig is, even een paar korte aanhalingen van het bovenstaande, omdat het essentieel is om het probleem rond Monsanto te begrijpen:

Michael Taylor, een voormalig jurist van Monsanto, ging de politiek in.

One example is Michael Taylor, who worked for Monsanto as an attorney before being appointed as deputy commissioner of the US Food and Drug Administration (FDA) in 1991. While at the FDA, the authority that deals with all US food approvals, Taylor made crucial decisions that led to the approval of GE foods and crops. Then he returned to Monsanto, becoming the company's vice president for public policy.

Hij ging namelijk werken voor de FDA, de organisatie in Amerika die kan bepalen of bepaalde stoffen/producten veilig de consumptiemarkt op mogen. Hij zorgde ervoor dat genetisch gemodificeerde producten veilig werden verklaard, en toestemming kregen om gebruikt te gaan worden. Zonder goede onderbouwing overigens. Na afloop nam hij ontslag en ging weer terug werken bij het bedrijf Monsanto, waar hij een hoge baan kreeg als beloning...

Conclusie mag je zelf verder trekken...

Geplaatst:

Jups, maar Round-up en Monsanto is daardoor een nogal verweven topic. Het kan alle kanten op als je Monsanto of Round-up noemt. En hoe meer we erover lezen, hoe minder we er mee te maken willen hebben. Lobby-en is echt vriendjespolitiek. Om ziek van te worden (letterlijk ).

Even over die voegenborstel, die werkt alleen maar als je t netjes bij houdt. Dus geen dikke pollen tussen de stenen hebt want anders is dat met zo'n borstel niet te doen. Daar moet je echt 1x per week mee tussen de voegen door borstelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...