Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eendagskalkoentjes


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Deze morgen was alles zeer kalm in de weide, toch maar goed dat ze gescheiden blijven denk ik, ze moeten niet gaan vechten maar veel vreten en dik worden zodat wij goed kunnen vreten!

Heb nu nog wel een probleem met die 42 kiekens die in mijn serre zitten, waar blijf ik er mee? Als de erwtjes nu klaar waren dan kon ik die draad gebruiken maar wegens te laat zaaien ben ik maar begonnen te plukken.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Sedert gisteren zes in het wild uitgebroede kalkoentjes erbij.

Omdat er teveel katten en kraaien zitten heb ik ze naar binnen gehaald, anders worden ze zo opgepeuzeld. En dat laatste doe ik liever zelf.

Eentje was naar een hoek gevlucht, hier zijn er vijf.

 

IMG813472081436594369.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, ik denk dat ze echt volwassen moeten zijn.

Als ik die jonge narrangasetts bekijk dan zijn die hun poten nu al groter dan die van de ronquièrehaan, maar ze zijn bijlange niet volwassen, wel groot!

En zoveel voer hebben ze niet nodig, ze eten veel groen hoor.

Een kalkoen moet toch meer dan 12 kilo wegen denk ik hé, geslacht dan. Een hen rond de 9 kilo.

Als ze genoeg gras kunnen eten en daarbij altijd voer ter beschikking hebben dan krijgt ge wel goed mals vlees op tafel wat u niet teveel kost.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 maanden later ...

Even terug oprakelen.

Heb nu weer zeven eendagskalkoentjes, pas uitgebroed in het wild op de weide.

Nu heb ik die wel geleewiekt, mag in België.

Maar wat kan ik er het beste mee doen nu?

Zelf opkweken of terug bij de moeder zetten?

Zo vlak voor de winter?

 

IMG822944081445004723.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ze zelf opkweken binnen. of je moet de moeder ook al binnen kunnen houden. Als het nog kouder wordt redden die kuikentjes het niet buiten hoor!

 

Mijn parelhoen had ook juist een nest eitjes gelegd. Ook veel te laat voor het seizoen. De eitjes zijn voor in de pan want er loopt geen mannetje bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat doe ik zelf, met een gloeiend hete soldeerbout.

Raar maar het is precies of ze voelen dat niet, ze piepen toch niet van de pijn.

Blijkt dat die vleugeltjes de eerste drie dagen maar kraakbeen zijn en er nog geen bloed door vloeit, of dat allemaal waar is?

In ieder geval hebben ze er ogenschijnlijk geen last van en bloeden doet het ook niet.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ze zeggen, als je het maar de eerste dagen na het uitkomen doen. Weet niet hoe de regels zijn in Nederland en Duitsland. Kan zijn dat in Nederland alleen de dierenarts dat mag of onder begeleiding van? Zou het graag ook wel willen bij de kuikens, na het avontuur van de haan bijna verloren in het bos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel 2.2. Aanwijzing toegestane ingrepen gevogelte

 

Als lichamelijke ingrepen als bedoeld in artikel 2.8, tweede lid, onderdeel b, van de wet worden aangewezen:

 

a. het leewieken van vogels, mits het dier wordt gehouden of aantoonbaar bestemd is te worden gehouden in een niet gesloten ruimte;

 

Als ik dit lees is het volgens mij wel toegestaan als de vogels buiten lopen en dus zouden kunnen wegvliegen. In een afgesloten ruimte mag het dan weer niet.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...