Chrones Geplaatst: 29 april 2015 Geplaatst: 29 april 2015 Dag allemaal, Ik heb een vraag, ik heb hier 3 jonge appelboompjes staan die ik nog steeds niet kan begrijpen, ballerina's. 1 heeft bloesem, de andere twee weigeren bloesem te geven. Vorig jaar in overvloed bloesem maar toen in de rui alle appeltjes laten vallen. Nu dus helemaal niet. Denken jullie dat het bij deze twee boompjes te maken heeft met bemesting of iets anders of puur pech? Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de ballerina's in december heb teruggesnoeid (1 hoofdtak gelaten naar de top en alle zijtakken op 10cm)- misschien kan dit ook effect hebben gehad? Anders moet ik helaas toch de schaduwplek gaan opgeven terwijl ik niet echt negatieve gevolgen bemerk, puur dat ze toch wel 2-3 weken achterlopen... Dan gaan de sierappels op deze schaduwplek en de eetappels op de zon-plek. Jammer. Misschien maak ik me wel te druk. Rare is: ze staan naast twee 'zure' appels die in september rijp zijn. Dit zijn oktober/november appels. Het is de beruchte schaduwplek, maar dat zal niks met bloesem te maken moeten hebben. De 'zure' appels zitten vol bloesem maar nog niet open (nu nog gesloten) terwijl de amandel, peer en pruim al aan hun einde van bloeien zitten. Het blad vormt zich daarentegen wel echt keurig, beter dan de boompjes in de volle zon met bloesem. ik snap de natuur soms niet Quote
RobO Geplaatst: 29 april 2015 Geplaatst: 29 april 2015 ik snap de natuur soms niet nee, ik ook niet...leuk hè... (snap jouw verhaal ook niet helemaal...sorry...wat is je vraag?) Quote
powerlite Geplaatst: 29 april 2015 Geplaatst: 29 april 2015 welke rassen ? klinken mij geen echt ballerina"s als je de zijtakken moet snoeien , die groeien normaal maar een paar cm per jaar als ge geluk hebt.Eventueel een foto ? ballerina's staan op heel sterke onderstam , om toch maar een beetje groei te hebben.maar als je andere rassen op dezelfde onderstam ent dan groeit ie veel te sterk. Dan duurt het langer eer je bloei hebt.of misschien heb je alle bloemknoppen afgeknipt ?foto kan misschien meer duidelijkheid tonen Quote
Chrones Geplaatst: 29 april 2015 Auteur Geplaatst: 29 april 2015 (aangepast) De rassen: volle zon:1x Benomi (doet het goed, los van dat hij nog nooit gedragen heeft maar komt door de knipbeurten)1x Minitree Redspring - draagt nu ieder jaar bloesem + appels (doet het goed, http://www.minitree.nl/appelboom/16-minitree-sunlight)2x Minitree Rosalie - draagt nu wederom bloesem, sierappel (doet het goed, http://www.minitree.nl/appelboom/32-minitree-rosalie) Half schaduw:2x Malus domestica 'Yellow Spur' schaduw appelboom haag:2x Minitree redlane (geeft bloesem, appels ook maar zijn zuur, en dat hoort ook zo, denk ik - http://www.minitree.nl/appelboom/12-minitree-redlane pluktijd september, vaak pas in oktober goed)2x Minitree goldlane pluktijd oktober, nog geen appel van gehad (gaf vorig jaar volop bloesem, volledig in de rui geweest, dit jaar dus helemaal niks maar wel blad keurig - http://www.minitree.nl/appelboom/8-minitree-goldlane)1x Minitree Gold sensation (gaf vorig jaar in oktober welgeteld 2 appels, redelijke smaak vrij zuur, dit jaar eveneens geen bloesem) Het is de goldlane en gold sensation welke geen bloesem heeft.Deze plek is wel warm, direct achter de schutting is de zon en die schijnt daar volop (de boompjes voelen ook warm) topjes van de bomen vangen pas laat in de zomer zon, maar het is echt een volledig schaduwplek. Ik overdenk nu echt om deze komende winter de rosalie (sierappel minitree) te wisselen met de goldlane. Overigens geeft de Amandel Robijn wel gewoon bloesem en vruchten, staat ernaast en heeft net zoveel schaduw als deze schaduwplek voor de appelboompjes. Ik zal morgen foto's maken ter verduidelijking van mijn tuin momenteel. 1 mei 2015 aangepast door Gast Quote
jokln Geplaatst: 29 april 2015 Geplaatst: 29 april 2015 het valt mij mee dat de boompjes het in de schaduw nog zo goed doen. Wat versta jij onder schaduw, minder dan een uur zon per dag?Ik ben wel benieuwd omdat ik ook schaduw plekken heb waar ik graag nog een (sier)appel of amandel zou willen plaatsen maar ik heb het nog niet aangedurfd. Quote
simonvb Geplaatst: 29 april 2015 Geplaatst: 29 april 2015 Sinds wanneer staan de ballerina's bij jou in de tuin op de schaduwplek? Misschien stonden ze ervoor wel in de zon en gaven ze daarom bloesems?Vind het wel interessant omdat ik ook ballerina's overweeg als Haag in een plaats met momenteel enkel s'morgens een paar uur zon. Vanaf de zomer veel meer zon maar nu staat de zon nog niet hoog genoeg, zit een gebouw in de weg. Quote
Chrones Geplaatst: 30 april 2015 Auteur Geplaatst: 30 april 2015 Als antwoord op bovenstaande vragen: Echt schaduw dus geen zon (ja alleen de toppen) de zon staat recht tegen die schutting aan.De zonlijn is ongeveer 1 stoel van de tafel, tot zover komt de zon, daarachter is alles in de zon en draait het zo bij. Hij gaat ook achter bij de poort weer onder. Antwoord op de vraag hoe lang: nu al enkele jaren, stonden daarvoor niet in de zon (vorig jaar wel bloesem en dat was het tweede jaar dat ze er stonden). Overigens hier de gevraagde foto's: Algemeen beeld (links is bij houten bankje is de haag, rechts "geknikte" benomi, in het midden in die hoek staat een minitree daarachter nog een eigen stek. In pot klein is een zelf geënte die nu bloesem geeft (YES!) ) RedSpring: Haag: veraf+dichtbijDe linker is gekocht bij fruitbomen.net - groeit heel veel langzamer dan de anderen maar komt omdat het echt een andere onderstam heeft denk ik. Redlane haag: Goldlane haag: En dan nog de Rosalie in volle zon: Ohja en hierbij de Amandel op de plek bij de minitree's haag waar ook geen zon komt: Die geeft dus bloesem + ook amandels later in het jaar. Quote
Chrones Geplaatst: 30 april 2015 Auteur Geplaatst: 30 april 2015 Hier even de zonlijnen van vandaag: 11.00 uur: 14.00 uur: 15.00 uur: 17.30 uur: 19.00 uur: En zo zakt hij weer straks naar achteren onder en bouwt de schaduw zich vanuit de achterpoort op naar voren. Quote
Chrones Geplaatst: 2 mei 2015 Auteur Geplaatst: 2 mei 2015 Vandaag stond de zon weer iets hoger, je ziet dat de zon de topjes raakt. Dus waarschijnlijk hoe hoger het boompje wordt, hoe meer 'top' zon hij krijgt. Quote
Chrones Geplaatst: 8 mei 2015 Auteur Geplaatst: 8 mei 2015 De bloesem bij deze 'schaduwplek' boompjes zijn vandaag open gegaan. Dus in totaal lopen ze nu 2 weken achter op de eerste boompjes met bloesem (appel) en 1-1,5 week achter op de bloesem van halfschaduw. Toch benieuwd naar jullie meningen over bovenstaande foto's en situaties. Quote
Frans D Geplaatst: 9 mei 2015 Geplaatst: 9 mei 2015 Ik kan me niet helemaal vinden in de opmerking dat de amandel net zo'n schaduwrijke plek heeft als de appelboompjes in kwestie.Wanneer je naar de zonnestand foto's kijkt, dan liggen de appelboompjes om 11 uur vol in de schaduw van het huis, terwijl op de amandel zonbelichting te zien is. Het beginstuk aan je linker schutting is de donkerste plek in je tuin en lijkt mij niet echt geschikt voor beplanting.Verder heb je ook nog eens de pech, dat je een schutting hebt met verticale planken, die ook nog eens vrij hoog is.Wij hebben een wat lagere schutting op het noordwesten met (bredere) horizontale planken, waardoor er tussen de planken door nog veel zon valt op de planten die in die border staan en het daardoor best goed doen. Je tuinhuisje en de schutting naast de poort lijken op het zuiden te liggen, wat me een veel geschiktere plek lijkt voor dit soort boompjes. Quote
Chrones Geplaatst: 9 mei 2015 Auteur Geplaatst: 9 mei 2015 Wellicht heb je daar een punt, echter is de amandel alleen met zijn topjes in de zon.... en dat soortgelijke gebeurt ook met de appelboompjes (later). wat ik zou kunnen overwegen is de amandel om te wisselen met de appelboompjes...maar volgens mij is amandel al helemaal zon nodig en heeft dat bij voorbaat al geen kans van slagen. Zie hier de status van de boompjes vandaag: Een ander idee dan wisselen met de amandel is om de 'zure' appels die in augustus rijp zijn (ook ballerina's) op deze schaduwplek te zetten? Ik doel dan op de twee ballerina's (sierappeltje) die aan de voorkant staan in volle zon. Dan kunnen de 'groene' appels (Goldlane) naar de zuidmuur en hebben ze de hele dag zon). Zo hebben de zure die normaal in augustus rijp zijn tot en met oktober om alsnog te rijpen....... op deze plek.of is dat een stom idee? Pff keuzes..... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.