Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

aardbeien


080554

Aanbevolen berichten

Goede morgen

 

Helaas hebben de aardbeien het zwaar te verduren gehad de laatste weken.

Veel te nat en veel aardbeien verschrompelden direct.

Maar ook met wat minder regen is het moeilijk de aardbeien heel te houden

omdat ze meestal op de grond rusten. Veel tuinders leggen er stro onder maar dat

kweekt weer ongedierte. Hoe kan ik de aardbeienoogst verbeteren.

 

mvg

 

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mensen gezien die een grote buis kochten bij de bouwmarkt, deze door de midden zaagde en vulden met goeie potgrond. Als je deze ophangt op ongeveer 1.5m boven de grond kunnen de aardbeien hangen, dit vinden ze heerlijk.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook antiworteldoek (of plastic) onder de aardbeien aanbrengen als je het met stro niet aandruft. Anti worteldoek onder aardbeienplantjes voorkomt dat de aardbeien gaan rotten en voorkomt onkruidgroei.

Zelf gebruik ik stro.

 

In de professionele teelt hangen de aardbeien vaak boven de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Zoals Jorg aangaf, anti-worteldoek.

In het najaar maak ik het aardbeien bed klaar,voor de afwatering is het makkelijk als je bij het spitten zorgt dat het ietwat verhoogd en bol ligt.

Het anti-worteldoek is waterdoorlatend en zorgt dat de vruchten schoon en onkruidvrij blijven. Je maakt er op de gewenste afstanden een kruiselingse snede in waarna je de plantjes in de grond drukt.

Perfect systeem waarbij je niet elk jaar weer met stro hoeft te slepen.

Handig is ook als je wat stukken elektro-buis op de kop kunt tikken die je makkelijk over het bed kunt steken met een net tegen de vogels.

gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

beste hobby tuinders, ik ben ook al jaren lang bezig om mijn aardbeien planten zo te poten dat ik een redelijke opbrengst heb.

Om dat uit te proberen heb je maar 1 x de kans in het jaar en nou heb ik vn het jaar hele mooie bakken aan de schutting gemaakt, daar heb ik een foto van geplaatst. Ik heb van onderen een paar gaten geboord zo dat het water er ook weer uit kan ik heb me nieuwe plantjes aangeschaft, doorbloeiers.

Ik dacht nou kan het toch niet mis gaan, bakken gevuld met goede potgrond. Nu heb ik ook al gelezen dat je geen bemeste potgrond mag gebruiken met het oog op het verbranden van de wortels.

 

Er zat wel een hele boel bloesem in misschien wel te veel dus heb ik een gedeelte van de bakken de bloesem wat uitgedunt maar geen verschil te zien: weinig aardbeien en nou maaar wachten op het verlossende antwoord .

bij voorbaat mijn dank berend 78 (Bart)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik heb nog een aardbeienvraag.. Ik denk dat het goed is als ik dit topic daar weer even voor gebruik?

Ik zat na te denken, in mijn nieuwe tuintje staan aardbeienplanten.. Nou las ik ergens dat je die mee moet nemen in je vruchtwisseling..

Moet je dan de planten verplanten? Of moeten ze op een gegeven moment gewoon eruit gehaald worden en dan nieuwe planten gekocht/gezaaid?

Gaan ze maar een bepaalde tijd mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in de tussentijd hebben de plantjes zich alweer voortgeplant door middel van uitlopers. Die miniplantjes zet je aan het einde van het seizoen vast met een stokje (ik gebruik van die ouderwetse houten wasknijpers) zodat ze lekker kunnen wortelen. Die gebruik je dan als nieuwe plantjes. Kost het je geen geld elke zoveel jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de wisseltechniek van aardbeien het eerste jaar 1 bed, 2de jaar 2de bed (gestekt van 1e) derdejaar derde bed (gestekt van 1 en 2) en vierde jaar bed 1 weg gooien en gelijk weer volstekken enzv enzv dit zorgt voor hoogste opbrengst van aardbeien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze maken een lange sliert met daar aan een mini plantje. Daar zitten dan al een paar kleine worteltjes onder. Maar vaak hangt ie net op de stoep, of bovenop een andere plant

Dan druk je hem (vlakbij de wortels) tegen de grond met bijvoorbeeld zo iets:

 

2c6Ko57K1pYpNK6Vfvl3085H6A6b2PVo649G0sQeIpTvzJr11C5h90o60Griw4XN.jpg

 

Zodat hij rustig kan wortelen en niet steeds los waait. De sliert knip je dan pas door zodra je zeker weet dat het plantje uit zichtzelf kan groeien. Zie het als een navelstreng

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de wisseltechniek van aardbeien het eerste jaar 1 bed, 2de jaar 2de bed (gestekt van 1e) derdejaar derde bed (gestekt van 1 en 2) en vierde jaar bed 1 weg gooien en gelijk weer volstekken enzv enzv dit zorgt voor hoogste opbrengst van aardbeien.

Bedankt voor de tip Hans! Ik heb dit onbewust zo gedaan.

 

Je kan ook simpel omgebogen ijzerdraad gebriuken om ze vast te zetten. Ik laat de uitlopers meestal direct in potjes wortelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is voor het eerst dat ik zulke knijpers zie ze zijn bijzonder tenminste dat vindt ik , bedanbkt voor uitleg en link Jorieke !

Ik ben hier nog maar kort maar vet handige tips enzo gekregen, echt leuk forum !

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de wisseltechniek van aardbeien het eerste jaar 1 bed, 2de jaar 2de bed (gestekt van 1e) derdejaar derde bed (gestekt van 1 en 2) en vierde jaar bed 1 weg gooien en gelijk weer volstekken enzv enzv dit zorgt voor hoogste opbrengst van aardbeien.

Bedankt voor de tip Hans! Ik heb dit onbewust zo gedaan.

 

Je kan ook simpel omgebogen ijzerdraad gebriuken om ze vast te zetten. Ik laat de uitlopers meestal direct in potjes wortelen.

Dat doe ik ook, maar ik teel de aardbeien op gronddoek, dan moet je wel.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook worteldoek.En als ze dan geworteld zijn en zouden daar niet goed staan moet ik het er uit halen.Is ook niet altijd goed voor de plant.Nu kan het gewoon in die pot doorgroeien en daarna gewoon ergens anders verder groeien.En normaal krijgt die toch ook wel voeding via de moederplant.En ik kom dan maar wat vaker.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...