Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Appel: beurtjaar snoei jaar?

Drentenier

Recommended Posts

Deze Benoni appel staat er nu 3 jaar. Ik wou dat ik bij het planten had geweten wat ik nu weet over planten en snoeien, nu moet ik roeien met de riemen die ik heb.

In het eerste jaar heb ik (vind ik) minimaal 3 fouten gemaakt:

1. de onderste takken niet ingekort

2. de hoofdstam niet ingekort

3. te diep geplant; het is nu twijfelachtig of de bovenste wortels van de ent zijn (ipv de onderstam)

De opvolgende jaren heb ik het nieuwe hout wel steeds ingekort.

Nu zit ik met relatief lange lage takken (ze groeien wat naar voren dus zijn langer dan de foto doet vermoeden) en een lang stuk kale stam erboven.

2 jaar geleden had ik 4 appels, vorig jaar 40 (uitgedund van 130). Dit jaar 0.

Nu denk ik; beurtjaar, wellicht een mooie kans om een deel van de fouten te herstellen.

De vraag is wat nu wijsheid is.

Ik twijfel of ik de onderste takken zal inkorten (wanneer? en win ik daar nu nog iets mee?)

Ik twijfel of ik de wortels moet aanpakken (wanneer?), bv de hoogste wortels die mogelijk van de ent zijn verwijderen? Ben bang dat als de ent inderdaad meerdere wortels heeft, en ik niets doe, dat de ent de boel overneemt en dat de boom de komende jaren vooral groen zal aanmaken en helemaal geen appels.

Hoor graag wat jullie zouden doen.

2015-05-03-1233891430738019.16

Omg 40 appels in zo'n klein boompje?

De mijne heeft nog geen kans gehad om appels te maken (De benomi), ben zelf heel erg benieuwd naar de smaak!

Snoeitips heb ik niet, ik ben zelf ook altijd aan het vragen hier

de stam onder de grond heeft een lichtere kleur, door gebrek aan zonlicht wordt er geen groen gevormd. het lijkt er verdomd veel op dat de bovenstam is gaan wortelen, of zit de entplek soms zo hoog dat hij niet op de foto staat.maar uit je verhaal begrijp ik dat hij onder de grond zit.

als je hem verder uitgraaft kom je onder de entplek en krijg een beter beeld waar de wortels precies vandaan komen, erop of eronder. welke onderstam zou het moeten zijn?

zelf heb ik ook eens dit mee gemaakt. sommige boomkwekers enten ontzettend laag, voor de mooigheid. entplaats is vaak een bobbel. zelf heb ik een peer die zo laag is geent dat ik ieder jaar worteltjes van de bovenstam moet weghalen. of ik moet kiezen om de wortels bloot te laten liggen, met kans op wortel uitlopers.

zelf ent ik daarom meestal vrij hoog, optisch wat minder maar veel praktischer. ook is het dan mogenlijk om bv in drogere gebieden de boom wat dieper te planten.

als ik jouw was zou ik de hele boom opliften. grote kluit lossteken en zand eronder, zo groot is de boom nog niet. kun je gelijk snoeien.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

ik denk ook dat je ras daar uitloopt boven de ent, uitgraven en optillen helpt, maar nu niet meer, dus je kunt nu een kuiltje maken en vast wat wortels van het ras weghalen

als je durft kun je kerven op het kale stuk: linkje, heb ik hier wel eens per ongeluk gedaan (beschadiging door dommigheid, en idd uitlopers gekregen)

2015-05-06-0913301430904229.31

RobO, bedoel je met nu niet meer dat je deze boom überhaupt niet meer zou optillen, of niet meer tijdens dit groeiseizoen?

Zoals je kan zien zat de entplaats een tijd onder de grond. Ik heb ruim een jaar terug nog wel eens wortels van het ras weggehaald, toen ik nog kon zien wat wat was. Maar de vogels graven en spitten hier het gat steeds weer vol (je moet iemand de schuld geven) en ik heb het dit keer gewoon echt te lang dicht gelaten. Wortels groeien kennelijk als kool.

1 voor 1 de wortels wegknippen in die kuil lijkt me voor de boom het minst belastend, dus daar ga ik mee beginnen.