auditore2011 Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Goedemorgen, Wil mezelf even voorstellen. Ben Wendy, getrouwd met sjonnie en 3 kids van bijna 16, bijna 6 en bijna 4. Ja allemaal bijna en binnen een maand. Doe dat goed he:-). Werk in de schoonmaak in de avonduurtjes, zodat ik overdag wat meer tijd vrij had om bij de kindjes te zijn. Nu mijn jongste volgende week definitief hele dagen naar school gaat, zal ik overdag mss ook wat meer gaan werken. Ik was al een tijdje aan het lezen over hoe en wat het allemaal werkt met een moestuintje. Het geen groot stuk land tot mijn beschikking maar vind het geklieder met grond wel leuk. Vorig jaar heb ik van die trappen gekocht. Onderde twee lagen aardbeien gezet. en boven in tomaten plantjes en in die andere pepers, paprika en aubergine. Die pepers en aubergines gingen als een trein. Wist niet dat slakken trouwens ook van madam jeanette hielden maar was verplicht oogsten anders was alles op. Die aubergines bleven maar komen en heb ze op den duur weg gegeven. Eind februari had de lidl een plantenkas in de aanbieding. Ik baalde al want wilde hem halen maar werd opgenomen. Mannetje lief is eerder van zijn werk gegaan om er nog alsnog een te kopen. En dat ding werkt perfect!!! Toen kwam Albert Heijn nog eens met moestuin actie. Had nooit verwacht dat het wat werd maar sommige dingen kwamen nog op ook. En toen. Dit jaar doen we het anders. We hadden een koivijver van 6 bij bijna 3 meter. Deze hebben we weg gedaan omdat er mega veel tijd in gaat zitten en het hekwerk ervoor ons vreselijk irriteerde. Maar aangezien de twee jongste nog geen zwemdiploma hebben, moet je toch wat. Dus koi eruit water eruit en dan... Een deel afzetten voor moestuin en van de rest gaan we een leefkuil maken. Ja top plan. dit is mijn moestuintje. Gisteren voor moederdag heb ik van mijn kids en hubby ook verschillende plantjes gehad komkommer, rond cougette, rechts courgette (staan helemaal links) daarvoor 4 sla. heb ik express gedaan want tegen die tijd dat de komkommer en courgettes groot zijn is de sla eruit. achterin en rechts 4 andijvie, ruccola, bleekselderij, en bloemkool. vanmorgen een riggeltje radijs en worteltjes gezaaid. Ook die zijn er snel weer uit voordat alles echt volgroeid is. Aan het hout hebben we bloembakken gehangen. 1 bak voor de pompedoeri tomaatjes en andere bak voor 3 kleuren paprika s. In een mand staat een maggiplant. Die komt daar op een vaste stek te staan als betimmering leefkuil klaar is. Word een vaste bak voor gemaakt. En natuurlijk kunnen plantjes niet zonder bijtjes dus ook meteen een bloembak gemaakt. In die bloembak heb ik gisteren 1 dille plantje gezet (gezaaid van AH zaadjes). Ik laat deze doorschieten. Hij blijkt hele leuke bloemen te geven. Gaf gisteren ook een plantje aan buuf en zij vertelde me dat de bloemen ook eetbaar waren. Het idee vind ik best raar. ze vertelde over meer eetbare bloemen en gaf me wat zaad mee. Deze dus geplant. Misschien zitten we over paar maandjes aan de bloemen op tafel. Buuf vertelde me dus ook van dit forum. De tomaten plantjes hebben we in losse potten gedaan en tussen de planten gezet. Vorig jaar hadden we alleen groene tomaten. We willen nu graag eetbare Dit zijn dus de trappen nu Onderste twee "tredes" de aardbeien van vorig jaar. Boven in een courgette en madam jeanette. ook hier de onderste 2 met aarbei. bovenste met aubergine en courgette we hebben zo veel aardbei stekken dat we ze ook maar in bakken aan de schutting hebben hangen. dit zijn er maar 4 van de 12. er zitten in de trappen ook nog ananas berry. Kocht er 1 vorig jaar maar ook die heeft gejonkt. Alleen geen idee welke stek van de ananas berry is. Hoop ze dit jaar wel te krijgen. Het trouwens een aalbes gekocht vorig jaar. Zoals aangegeven deed hij niks. Ja blad geven. Maar nu staat hij in bloei:-) (oke de boel loopt vast. deze ff doorsturen en dan ga ik verder aan deel twee) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
auditore2011 Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 zo en dan kunnen we hopelijk weer verder.De aalbes. die ik vorig jaar had gekocht is nu dus in bloei Dan hebben we nog de kas van de lidl. Echt ik vind het een super gaaf ding. Hij is niet mega groot, maar groot genoeg. Eerst serie radijs is al klaar (gewoon op de grond geplant) serie wortels werden opgevreten door de mieren. Ja dat wel heb echt een hoop miertjes op de grond lopen. Ff rondje kas:-) bovenste plank van links naar recht.zwarte potjes ui (van AH)eerste groene kweekbak met deksel komkommerkruit (van buuf)tweede kweekbak zonder deksel staan nog jonge paprika plantjes, jonge cherry tomaatjes. en jonge prei (Van AH (prei lijkt me geweldig om te doen)) plank 2 van links naar rechtspompedoeri tomaat, basilicum (van AH)spaanse peperhoge druk spuitje. ideaal met vernevelaar (action) op de grond in volle grond 2 andijvie (van AH)witte Radijs andere kans van kas Bovenste plank van links naar rechts zwarte potjes oost indische kers (van bluuf)metaal schaaltje met eierschillen. moeten even drogen. kunnen ze tussen de aardbeien tegen slakkengele madam jeanettejonge cherry tomaatjesjonge paprika plantjes Plank 2 4 patten broccolisnack paperikapeterselie (AH) op de grond in pot komkommer (zijn trouwens geënt)op de grond onder rekken. niet lachen. Worteltjes van AH. had ze eerst in potje gezaait. toen als bosje in de grond gestopt, en nu dus heeel voorzichtig uit elkaar gehaald en de dikste worteltjes in de grond gedaan. Gaatje gemaakt worteltje erin (diep genoeg) en voorzichtig aarde op gegooid. Had verwacht dat het loof was gaan hangen maar alles staat fier overeind. En ernaast 2 kropsla. Ook van AH. Nou geloof niet dat het heel slecht gaat tot nu toe. Tips altijd welkom. Opbouwend kritiek welkom kan er alleen maar van leren. Ik ben geen grote moestuinder en moet het doen met de dingen die ik heb qua ruimte en momenteel gereedschappen. Heb er erg veel plezier in. En als je dan ziet dat er nog dingen opkomen is het helemaal leuk. word het dan nog eetbaar kan ik mijn lol niet op.maar belangrijkste is de fun, vind ik Groetjes Wendy (Auditore) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Welkom en je kan hier je eigen blog/ maken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 leuk, zo een uitgebreid intro! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts