ErikL Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Ik zou 2x "minigarden vertical kitchen" willen bestellen. Dat zijn deze bakken: http://uk.minigarden.net/shop/50-large_default/minigarden-vertical-kitchen-garden.jpgMet twee van deze bakken kan ik in totaal 48 aardbei plantjes erin planten en de aardbeien kunnen dan hangen, zodat ze niet op de aarde komen (ivm rotten). Maar nu weet ik niet goed welke ras aardbeien ik zou moeten nemen? Er zijn juni-dragers en doordragers. Als ik het goed heb brengt een juni-drager zo'n 300gram op per plant, maar is alles er ongeveer gelijktijdig. Dat is nu niet de bedoeling, ik zou graag de oogst spreiden over het hele groeiseizoen.. Dus zo kom ik op de doordragende rassen uit. Maar ik kan eigenlijk nergens vinden hoeveel zo'n doordragend ras hoort op te brengen? Als ik nu 48 plantjes zet, ga ik daar dan wel voldoende van kunnen oogsten regelmatig? Ga ik dan regelmatig een bakje kunnen vullen, of ga ik eerder af en toe een aardbei kunnen plukken ipv een bakje? Wie heeft ervaring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Als je gespreide opbrengst wilt: neem doordragers.Opbrengst per ras in inderdaad moeilijk te vinden.Voor het gemak: stel dat 3 planten 1 kilo geven. Bij 48 planten dus 16 kilo, verspreid tussen begin juni en begin oktober, Echter: die verticale bakjes lijken mij erg klein. Te klein om een aardbeienplant goed te laten groeien. En als ze wel goed groeien, moet je op warme dagen misschien wel 3x daags water geven. Het kleine beetje water is immers snel op. 15. Hoe ver plant ik de planten uit elkaar?Er mogen niet meer dan 5 of 6 planten per vierkante meter staan. Op de regel 30 cm uit elkaar en de regels 60 cm van elkaar.19. Aardbeien in een bak, gaat dat dan?Aardbeienplanten in een hangbak/pot gaat uitstekend. Let wel dat een plant toch minimaal 4 liter grond tot zijn beschikking heeft. Als de plant goed groeit gebruikt hij vrij veel water. Bij mesten is dan het beste dat met het water geven te doenBron: http://kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=9. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted May 12, 2015 Author Share Posted May 12, 2015 Er gaat 80 liter potgrond in voor 24 planten. Dus dat zou 80/24 = 3,33l potgrond per plant zijn. Dat ligt dan wel iets lager dan de 4L die je schrijft.Het water geven kan ik automatiseren met het geïntegreerde irrigatie systeem en een timer op de tuinkraan... Dus dat is eigenlijk geen probleem. Wat de opbrengst betreft. Zullen 3 planten echt 1 kilo geven? Is dat in ideale omstandigheden, en moet ik eerder verwachten dat het een stuk minder zal zijn? Of is dit echt realistisch.. Als de 48 planten +- 16 kilo geven verspreid over 5 maanden. Dan zou ik kunnen stellen dat er een dikke 3kg per maand aan komt, of 800gr per week?Dus elke week een bakje vol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Bato aardbeibakken worden hier door zeer veel mensen gebruikt en deze zijn 11L voor 6 plantjes dus nipt geen 2L per plant. Ik gebruik deze nu al een paar jaar en heb in totaal 48 bakken.Mijn ervaring is dat doordragers naar mijn gevoel minder vruchten geven maar dat kan foute perceptie zijn omdat het juist maanden aan een stuk vruchtjes geeft.Door die spreiding ervan heb je dus maar enkele vruchtjes ineens en tegen dat je gedaan hebt met plukken zijn die op Vandaar ik slechts 4 bakken heb met doordragers en de rest zijn junidragers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted May 12, 2015 Author Share Posted May 12, 2015 Dus jij zou doordragers afraden? Maar als jij 48 bakken hebt met 6 planten. Dat zouden dan 288 planten zijn. Kan je met 288 doordragers dan niet veel plukken dan gedurende het hele groeiseizoen?Je hebt er nu juni dragers in staan, in de meeste bakken, maar dan zit je in juni toch met een massa aardbeien en daarna niets meer? Maar jij hebt dus 24 planten staan. De helft van wat ik zou planten. En jij zegt nu al dat de aardbeien op zijn tegen dat je klaar bent met plukken. Geven die doordragers dan echt maar zo weinig vruchten tegelijkertijd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 opbrengst verschilt hier sterk per soort: korona's geven hier ong. 600 g per plant als alles goed gaat, lambada's maar 100 g op onze zure veengrond, ondanks kalk etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ktrijn Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Vorig jaar had ik een onbekende doordrager. Nu heb ik er een Ostara bij, een Darselect , Lambada en 2 Elsanta's. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 @ ErikL klopt maar overschat de oogst niet die je ineens krijgt, ook een junidrager steekt voortdurend nieuwe bloemen en dus ook vruchtjes bij gedurende die "ene" maand. Voor mij moet je je keuze maken op wat je ermee wenst te doen. Voorbeeld wij maken oa graag diverse soorten konfituur ( aardbei/framboos en puur aardbei ) en dan is het wel handig dat je om de dag een grotere hoeveelheid kan plukken om ineens een goede hoeveelheid te kunnen maken voor bv. 6 potten konfituur. Aardbei-ijscreem, smoothies, milkshakes enz... Daarnaast een schoonmoeder die plotseling wat vaker komt en met drie kinderen was de keuze al snel gemaakt Maar die keuze is natuurlijk aan jou om te maken, qua smaak ofzo vind ik de meeste rassen wel OK zowel junidragers als doordragers... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted May 12, 2015 Author Share Posted May 12, 2015 Hier is het vooral eerder de kinderen die regelmatig zin hebben in een portie aardbeien. Of een ijsje met aardbeien. Dus hier gaat de voorkeur uit naar een meer verspreidde oogst waarbij bijvoorbeeld wekelijks een bakje aardbeien voldoende is. Lievere een langere periode elke week een bakje dan op een korte periode een hele hoop bakjes. Ik denk dat ik dan toch best een doordrager kies, niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 het wijst zichzelf wel uit, ik was ook begonnen met "maar" 24 bakken, mijn tweede jaar ben ik al verdubbeld...je hebt er nooit genoeg, dat kan ik alvast meegeven want qua smaak zijn ze onvergelijkbaar met wat ze je in de winkel voorschotelen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted May 12, 2015 Author Share Posted May 12, 2015 Ok Maakt het uit welke potgrond ik gebruik? Of kan ik gewoon in een tuincentrum langs gaan en een willekeurige potgrond kiezen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 In dit grote topic kan je heel veel informatie vinden : nieuw-aardbei-project-t2035.htmlDankzij Borsalino zitten hier tientallen zo niet honderden batobakken aardbeien kwekers Veel info ook qua grond voor in de bakken. Zelf gebruik ik ook kokosvezel, compost en gewone potgrond, bemesten met Kristalon doe ik ook... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted May 12, 2015 Author Share Posted May 12, 2015 Bedankt voor de tips allemaal ! Nog een vraagje: zou ik het bij deze minigarden bakken houden op 1 plant per gat. Of zou ik 2 planten vlak naast elkaar planten in 1 gat? Voor een grotere opbrengst.Of zal dat echt niet lukken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 moeilijk in te schatten maar die opening lijkt me vrij klein, ook de onderlinge afstand speelt een rol onderschat niet hoe groot/veel blad een aardbeiplant kan steken. In die Bato bakken kweek je in 2 rijen van 3 stuks maw elke plant heeft minstens één vrije kant waar hij géén concurrentie heeft van de plant naast hem om blad te steken. Ik zou er maar 1 insteken per opening eventueel één rijtje proberen met twee plantjes maar ik denk dat je dan gewoon minder en kleinere vruchten gaat hebben per plant in dat geval. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ktrijn Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 2 is te veel voor de minigarden. mijn gaten zitten goed vol bij de aardbeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted May 13, 2015 Author Share Posted May 13, 2015 Oké, dan zal dat dus niet lukken. Ik heb de minigardens nog niet ontvangen. Ze zullen waarschijnlijk pas vrijdag of maandag toekomen. Dus ik heb geen idee hoe groot de gaten precies zijn, maar als jij zegt dat de gaten te klein zijn, dan ga ik het gewoon bij 1 plant per gat houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Persoonlijk zou ik je kansen spreiden en voor zowel doordragers als juni dragers te gaan.Ik heb verleden jaar eind mei een stuk of 10 doordragers in de volle grond gezet en ik vond zelf de opbrengst wat tegen vallen.Dezelfde planten staan er nu veel mooier bij, ze hebben lekker de tijd gehad om blad te zetten en beginnen al veel bloemtrossen te vormen (de eerste paar trossen per plant in het begin verwijderd).Dus nu een jaar verder verwacht ik van die planten een stuk meer. Daarnaast heb ik een paar weken geleden; 10 doordragers (Ostara), 10 vroeg juni (Daroyal), 10 midden juni (Sonata) en 10 laat juni (Florence) in bakken gezet.Het waren allemaal gekoelde planten en de eerste twee weken, was de groei ongeveer gelijk.Op dit moment kan ik echt zien, dat de Ostara en Daroyal hun groei energie aan het verdelen zijn, tussen bladeren en bloemtrossen.Bij de Ostara verwijder ik de bloemtrossen nog wel, maar het verschil in bladgroei tussen de latere dragers is echt duidelijk zichtbaar.De volgorde van de bladgroei bij mijn planten is verwant aan de bloeitijd; Florence staat het mooist in het blad, gevolgd door Sonata, Daroyal en Ostara.Ik vermoed hierdoor, dat ik waarschijnlijk een betere oogst kan verwachten van de latere soorten.Wellicht dat iemand met meer ervaring met aardbeien dit kan bevestigen? Mijn verkoopadres verkoopt in deze tijd alleen maar gekoelde planten en de gewone planten pas aan het einde van het seizoen.Ik weet niet of dit voor alle kwekers geldt, maar omdat jij vrij laat bent, lijkt het me gezien bovenstaand beter om gelijk gewone planten te kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted May 14, 2015 Author Share Posted May 14, 2015 Ik was vandaag in een tuincentrum en vroeg naar aardbeiplanten en vroeg eens naar advies over welke soort ik best zou planten in zo'n minigarden bak. Van deze man kreeg ik een heel ander advies. Volgens hem leveren doordragende aardbeiplanten nooit veel aardbeien tegelijkertijd op en zal het resultaat met 72 planten niet echt blij maken. Volgens hem zal er met 72 planten op geen enkel moment voldoende aan de planten hangen om eens een bakje te vullen. Want ik zou ze niet lang kunnen laten aan de plant hangen (rotten snel) en als e vandaag 5 rijp zijn, zijn er morgen 7 rijp en 2 rot.. (Zo zei hij het letterlijk!) Dus volgens hem zijn doordragers geen optie of je moet het met een pak meer planten doen... Volgens hem ben ik beter om iedere maand (tussen april en juli) een aantal frigo planten te planten. Zowel vroeger/midden/late juni-dragers. En zodra ze uitgedragen zijn gewoon weer opnieuw vervangen in de volgende maand. Ik zou op die manier aan 'verlate teelt' doen en een pak meer opbrengst krijgen. De kostprijs zou volgens hem niet veel hoger liggen dan de doordragers want frigo planten zouden niet zo duur zijn. Voor meer informatie/bestellen moest ik volgende week eens terug komen. Het was namelijk tegen sluitingsuur... Zijn advies zou wel wat werk inhouden gedurende het groeiseizoen. Iedere maand planten verwijderen, nieuwe bestellen en planten. En het lijkt me alles behalve goedkoop. Waarschijnlijk is het dan eenvoudiger om elke week gewoon aardbeien te gaan halen bij een aardbeien-kweker ? Ik zal het advies van deze man maar beschouwen als onjuist zeker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Wij hadden vorig jaar rond de 70 doordragers, Ostara. En konden in het hoogseizoen zeker een pond per dag plukken. Geen idee waarom die man zegt dat dat niet kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ktrijn Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Van 72 planten ga je volgens mij echt wel wat hebben, als ik van 1 plantje al zo veel had vorig jaar. Ofwel had ik vorig jaar veel geluk met dat ene plantje, maar dat betwijfel ik. Dat werk met die frigoplanten is echt wel overdreven denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 mooi aansmeer-verkooppraatje. elke maand nieuwe planten en volgend jaar zeker weer opnieuw elke maand frigo planten kopen? terwijl je met doordragers en/of 1malige dragers jáááren voort kan (telkens verjongen met uitlopers) ik heb zelf diverse rassen. doordragers maar ook vroeg-midden-late dragers. hier wisselen ze elkaar mooi af zonder dat ik elke maand nieuwe frigo planten moet kopen. zie hier diverse rassen onderverdeeld in vroeg/midden/laat en doordragers: [urlhttp://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_hikashop&ctrl=category&task=listing&cid=15&name=aardbeien&Itemid=273]kweduivenvoorden.nl[/url] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted May 14, 2015 Author Share Posted May 14, 2015 Ja, ik denk ook dat het verkoops-praat is.. Misschien dat die methode wel meer opbrengt, maar het zal in elk geval ook meer kosten en ook meer werk zijn... Ik weet nu niet goed of ik enkel doordragers zou zetten of toch een mix van doordragers en vroege/midden/late juni-dragers. Ik heb 72 plaatsen voor plantjes. Ik zou bijvoorbeeld 3 vroege, 3 midden en 3 late junie dragers erbij kunnen zetten en de rest opvullen met een doordrager (63 stuks dan). Maar ik vraag me af of dat een meerwaarde geeft... Ik zat te denken dat ik dan in juni zeker wel wat zou kunnen plukken van die juni-dragers, omdat online vaak te lezen is dat de doordragers pas wat later meer vruchten beginnen te dragen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted May 14, 2015 Author Share Posted May 14, 2015 Wij hadden vorig jaar rond de 70 doordragers, Ostara. En konden in het hoogseizoen zeker een pond per dag plukken. Geen idee waarom die man zegt dat dat niet kan. Bedoelde je echt gedurende een 3 tal maanden (juni, juli, augustus?) elke dag een bakje vol? Want 1 pound is een 450 gram. Of begrijp ik je verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Ik opteerde altijd voor de doordragers, maar ben daar toch een beetje van teruggekomen. Ik heb jaren gehad van oogsten van mei tot oktober, maar de laatste twee jaar -met matige zomers - vielen zwaar tegen. De junidragers gaven veel meer dan de Ostara. En de vruchten die na augustus kwamen waren zacht zodra ze rood werden. Dus nu doe ik het 50/50. Met een goede zomer geven doordragers m.i. meer oogst, maar met een kwakkelzomer moet je je winst in juni pakken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Ja, ik denk ook dat het verkoops-praat is.. Misschien dat die methode wel meer opbrengt, maar het zal in elk geval ook meer kosten en ook meer werk zijn... Ik weet nu niet goed of ik enkel doordragers zou zetten of toch een mix van doordragers en vroege/midden/late juni-dragers. Ik heb 72 plaatsen voor plantjes. Ik zou bijvoorbeeld 3 vroege, 3 midden en 3 late junie dragers erbij kunnen zetten en de rest opvullen met een doordrager (63 stuks dan). Maar ik vraag me af of dat een meerwaarde geeft... Ik zat te denken dat ik dan in juni zeker wel wat zou kunnen plukken van die juni-dragers, omdat online vaak te lezen is dat de doordragers pas wat later meer vruchten beginnen te dragen? gewoon proberen. bevalt een van de rassen niet dan verwijder je die, vul je de lege gaten weer op met uitlopers van de planten die wel bevallen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts