marijke Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Mijn pioenrozen staan volop in knop.Graag zou ik er een aantal drogen.Hoe kan ik dat het beste aanpakken?Een vorige poging gaf bruine verschrompelde bloemen...niet echt aantrekkelijk Alvast dank voor jullie reacties. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 google? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Ik heb geëxperimenteerd met silicagel korrels om bloemen zoveel mogelijk in kleur en vorm te houden en dan vervolgens in hars in te gieten. Met een pioenroos zal het naar mijn idee lastig worden vanwege de grootte.Er moet zoveel mogelijk vocht onttrokken worden in zo'n kort mogelijke tijd (i.v.m. het rotten van de bloem) en daarvoor heb je een behoorlijke container en een behoorlijke hoeveelheid korrels nodig.Indien de hoeveelheid te weinig is, dan zullen alle korrels verzadigd zijn en de bloem nog steeds niet droog.Als je er aan begint, test het dan eerst uit op kleinere bloemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Mij lukt het het best als je een pioen-bloem in weinig water wegzet, niet in de zon en niet opeengepakt met meerdere bloemen, de bloem nog in knop op water zetten dus, maar de knop moet al vol kleur te zien geven. Dan komt de bloem goed vlot uit. geen water meer geven, het water zal spoedig weg zijn. luchtig laten staan, niet te koud of op de tocht, maar gewoon huiskamer warm. De uitgekomen bloem heeft inmiddels geen water mee en gaat verleppen. Laten gaan. De kleur gaat niet weg. Natuurlijk wordt het een ietwat romantische / melancholisch tafereel. Iets bruin kan je niet helemaal voorkomen.Is de bloem schijnbaar droog ( is ie nog niet ) dan op de kop hangen aan een touwtje. Uit de zon houden. Daar verder drogen ( niet buiten ( te vochtig )). Kun je jaren bewaren. ( worden wel stofnesten ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts