Raquette Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Vorig jaar heb ik stek genomen van de mooie grote rozemarijnstruik van mijn buren. Sinds de twee stekjes zijn geworteld staan ze hier in de volle grond (border), in redelijk voedselarme, zanderige grond. Ik weet alleen de Ph-waarde niet. De aarbeien direct naast de kruiden doen het prima (beetje zuur?) maar de sering nog geen twee meter verderop ook... Probleem is dat de stekjes heel klein blijven - +/- 15cm - en er armetierig uitzien, blaadjes zijn gelig. Wel goed geworteld en stevig. Een paar weken geleden zag ik mooie frisse topjes, maar die zijn ook alweer vergeeld. Als ik naar de tijm en het bonenkruid ernaast kijk, zie ik daar ook kleine gele vlekjes in het blad/vergeling. De peterselie en bieslook doen het dan wel weer perfect. Ik mest de kruiden eigenlijk nooit. Wie weet wat dit kan zijn? Kan ik heel plaatselijk wat kalkkorreltjes onder de rozemarijn strooien? Of beter gewoon nieuw plantje kopen of opnieuw stekken? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 23, 2015 Author Share Posted May 23, 2015 Ik heb er wat foto's bij gemaakt zodat het hopelijk duidelijker is wat ik vraag. Recap: allemaal de winter overleefd, rozemarijn zijn twee kleine stekjes; al deze kruiden en vooral de rozemarijn zien er gelig uit, volle (zand)grond, niet bemest. Groeitopjes van rozemarijn vergelen ook steeds. In afwachting van een stortvloed aan antwoorden verblijf ik, Raquette Mousse du Jardin. Mini-stekjes rozemarijn, gelig en groeien slecht. Close-up. Tijm (let niet op de snijwond). Bonenkruid. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Is het geen spint? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 23, 2015 Author Share Posted May 23, 2015 Ehmm...wat is dat? Het zijn geen beestjes, maar vlekken op de blaadjes. Misschien een soort schimmel/bacterie? Of ís dat spint? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Spint zijn wel beestjes. Mijten om precies te zien. Met het blote oog zie je ze ook niet tenzij het echt een plaag is. Ik vind het er wel op lijken zo op de foto. Doordat de spint aan het blad zuigt krijg je ook gele vlekjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 23, 2015 Author Share Posted May 23, 2015 Okee bedankt, ik ga op onderzoek uit! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 23, 2015 Author Share Posted May 23, 2015 (edited) Lola, zie je ze echt helemaal niet met het blote oog, ook niet onder het blad? Zou wel handig zijn als ik er iets van zag en het zeker wist. Dan kan ik gaan sproeien met chilipeperthee, lees ik.. Oh ja, en de lupine, peterselie en aarbeien ernaast hebben het helemaal niet. Wil dat nog iets zeggen? Edited May 23, 2015 by Guest Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Zie je ook geen soort spinnerag? kleine webjes?Ik zou me er ook niet te druk om maken, buiten wordt spint zelden een plaag en groeit de plant er wel weer door. En waarom ze wel op de ene en niet op de andere plant zitten? Geen idee, smaken verschillen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Mijn rozemarijn en tijm hebben dat ook. De nieuwe rozemarijnscheuten groeien er zo te zien al overheen. Hier zijn er ook geen spint ragjes te zien, en andere beestjes zie ik ook niet. Volgens mij hadden die kruiden dat andere jaren ook, en helaas weet ik niet wat het is dus ik lees hier mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 23, 2015 Author Share Posted May 23, 2015 Nope, geen spinrag of aantasting. En bij deze kruiden komt het juist steeds terug, terwijl ze na het snoeien eerst fris opleven. Toch een verkeerde grondconditie misschien? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Hm bij mij staan ze ook op zandgrond. En ik heb dat stukje grond niet bewerkt toen ik ze er in zette. Edit: uiteindelijk na lang zoeken toch nog een topic gevonden van een aantasting die erg op die vlekjes lijkt: rozemarijn-is-ziek-t5037.html Het zou dan gaan om meeldauw en het beste is de situatie voor het plantje zo veel mogelijk te verbeteren. Ik heb er al stukjes eierschaal onder gelegd voor de kalk, voor de rest zouden ze al goed moeten staan. Spuiten met zwavel wil ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 evt te vochtige grond? rozemarijn houd van droge voeten. de mijne staat op een droge heuvel van zand[kalkrijk]. ook thijm is een droogteminner. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 23, 2015 Author Share Posted May 23, 2015 Ze staan vrij droog (volle grond, border) maar de grond slaat daar wel snel dicht. Zou ik gewoon los wat kalkbolletjes aan de voet van de plant kunnen strooien en kijken of dat helpt? Of slaat dat nergens op? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Heb je al eens de zoekfunctie voor ons forum gebruikt ( rechtsboven ) ? Er zijn tal van topics over, waar ook meerdere tips gegeven worden. Daarnaast is er over de plant zélf ook een topic, daar kun je meer lezen over de plant, wat ie wil , standplaats, wel of geen bemesting, winterhardheid enz. Op zich hoeft zandgrond geen probleem te zijn voor Rozemarijn, want dat is lekker doorlatend en als rozemarijn érgens een hekel aan heeft is te natte grond of te veel vocht aan de voet, dit geldt ook voor de tijm de lavendel en nog wel wat dingen. Rozemarijn is een kalkliefhebber, houdt zeker niet van zure zandgrond. maar doet het in bv brabant heel goed op het klapzand tegen een muur aan van een huis ( kalk ) Het zijn warmte en lichtminners. Licht ! Licht ! Licht ! En ze wortelen diep voor het benodigde vocht en op zoek naar voedsel. ze lusten best wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Ja de zoekfunctie heb ik gebruikt, het duurde even voor ik dat ene topic vond omdat in ieder geval bij deze verschijnselen mensen deze heel wisselend hebben omschreven (andere termen gebruikten, waar ik het gele vlekken noem zag ik dat anderen ze witte vlekken noemen bijvoorbeeld). Het meest informatieve topic had ik er uit gevist, in andere stonden dingen als je niet druk maken om ieder vlekje e.d. Nou vind ik de vlekjes niet zo'n probleem, maar het is gewoon fijn om kennis te hebben van wat het wel is. Of andere planten er ook last van kunnen krijgen (besmettingshaard), of het vanzelf weer weg gaat (en het niet uit de hand gaat lopen), dat soort dingen. Raquette ik heb ook voor kalk (nou ja eierschalen) gekozen. Kijken wat het gaat doen. Ik zag dat de Nepeta faassenii het ook heeft, en die staat op een zandheuveltje. Vorig jaar had ik ook meeldauw bij mijn pompoenen, gelukkig had het geen invloed op de pompoenen zelf maar dat was later in het jaar. Ik ga de pompoenachtigen goed in de gaten houden, of die ook geen meeldauw gaan krijgen dan (niet zo vroeg al in ieder geval, want die moeten nog wel even groeien voordat aangetast blad geen probleem gaat zijn). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 24, 2015 Author Share Posted May 24, 2015 Hoi Bit! Jazeker, ik had gezocht, maar bij de meeste mensen kwamen de problemen door het gebruik van de verkeerde grond in een pot en was het antwoord 'zet je rozemarijn eens in de volle grond':). Of ze hadden er teveel mest bij gegooid. Dat was bij mij allemaal niet aan de hand. Ik ben toch benieuwd of er bij ons sprake is van zure zandgrond. Het zou best kunnen, want de aardbeien in dezelfde grond doen het uitstekend (hoewel dat natuurlijk nog niets uitsluit). Jammer genoeg heb ik geen hortensia die meer of minder blauw kan worden:). Ik ga in elk geval de grond losser maken zodat de afwatering verbetert. Het is nu echt keihard dichtgeslagen; ik moest vandaag een gat graven voor een pompoen en kreeg met mijn volle gewicht erop de schop nauwelijks tien cm de grond in! Ga voor de zekerheid ook een beetje kalk toevoegen. En - ssst! - ik heb een back-upplantje gekocht bij de Coop, die hadden de biologische kruiden in de aanbieding:). Dank jullie wel voor het meedenken! Oh ja PS., met het 'licht! Licht! Licht! zit het wel goed, krijgt denk ik een uur of zeven, acht volle zon.Oh ja PPS., Yosha ik ben benieuwd hoe het bij jou afloopt! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Bij mij is het toch wel iets zanderiger dan bij jou. Maar ik probeer het ook met kalk. Ze staan hier ook zonnig, en toevallig staan in dezelfde border ook aardbeien die het heel goed doen (vind ik) Of de takjes zo nog eetbaar zijn weet ik niet, dus ik twijfel ook over een backup plantje, op een andere plek in de tuin. De Nepeta faassenii heeft ook van die vlekjes, maar ik heb op andere planten nog niks ontdekt gelukkig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts