Geplaatst: 25 februari 20196 j Ok dat is ook een goede tip. Ik stop er de eerste uren een keukenrolpapiertje tussen zodat hij afplat/ inzakt zoals ik het wil. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 februari 20196 j @Anna3Foto heb ik niet gemaakt, maar de uitleg is simpel genoeg joh. De spoelbak wateroverloopplek (erhm... waar het overtollige water uitloopt!) aan 1 kant afgedekt met een vaatdoekje. Aan de andere kant de kraan zacht open gezet. Pan met melk in het koude water met koelelementen. Het opgewarmde water is warmer en stijgt op en vloeit dus als eerste uit je spoelbak. En doordat je zachtjes het koude water laat stomen, heb je een constante stroom van ijskoud water. Superhandig! Ik ben er inmiddels ook achter waarom mijn parmezaan is gebarsten en deze Goudse waarschijnlijk ook gaat barsten. Ik krijg het voor elkaar om zo veel wei af te scheppen, dat mijn wrongel al best droog is als ik die in de vorm stop. Die breuken zijn de verschillende lagen wrongel die ik op elkaar heb gelegd en aangedrukt. Zal de volgende x iets meer wei laten zitten. Dat pers je er toch uit en anders kan ik nog altijd even de kaas mat maken met warm water. Goede tip, dank je wel Anna3!
Geplaatst: 26 februari 20196 j Mijn kaas was vóór de pekel 2600 gram. Op basis daarvan heb ik hem 25 u gepekeld. Nu haalde ik de kaas vanochtend uit de pekel en hij woog nog maar 2000 gram. Mijn 25 u pekelen zou dan in theorie 5 u te lang zijn geweest met dit gewicht (en anders een uurtje te kort, ik weet het). Is dit gewichtsverlies normaal ? Met die 300 grams kaasjes had ik niet zo veel verschil. Dit is toch best fiks.
Geplaatst: 26 februari 20196 j Hoi Mellie, Het gewichtsverlies met grotere kazen is groter, meer oppervlakte om vocht kwijt te raken.Mogelijk omdat er scheuren in zitten is het niet voldoende geperst en lopen de scheuren door naar binnen waardoor er nog meer vocht verlies is. 600 gram vocht verlies is wel een beetje heel erg veel, misschien is er iets anders aan de hand, maar kaas is kaas, je weet het pas over minimaal 1 maand En je doet het goed, ik zou het ook 25 uur gepekeld hebben, alleen zou ik om de 5 uur een keer de kaas een duw geven zodat het zout weer verdeeld.De kaas trekt al het zout rond om uit het water en geeft wei terug, dit word steeds moeilijker naarmate er een water/wei barrière tussen komt.Vergeet het niet te zouten aan de boven kant (voorkomt uitdroging als de kaas boven drijft) en om te draaien na 12.5 uur. Je kunt ook vormen vullen met pekel water en dat op de kaas zetten zodat de kaas onder water blijft, dan is af en toe een duw genoeg en hoef je het niet te draaien.
Geplaatst: 26 februari 20196 j Auteur Ik leg er een kaasdoekje overheen, die de bovenkant van de kaas nat houdt. En druk de kaas af en toe even onder en draai hem zo nu en dan. 25 uur lijkt mij helemaal goed hoor. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 26 februari 20196 j Ah ja ik heb hem tussendoor wel een paar x gedraaid. Leek me anders erg zout aan een kant en andere kant juist niet! Fijoeh toch weer wat gerustgestelder hier. Bedankt kaasexperts
Geplaatst: 27 februari 20196 j Ik ben benieuwd. En nu de pekel maar weer wegen (meten?) Hoe vaak doen jullie dat trouwens, na elk pekelbad? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 februari 20196 j Auteur Nee, niet zo vaak. Ik heb wel zo'n weger voor je trouwens, als je wil? Ik heb er op de 1 of andere manier 2... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 februari 20196 j Pekel wegen met een pekel weger...20 baum.Ik strak na elke sessie, maar is niet echt elke keer nodig want ik heb er tot nu toe iets meer dan half jaar een beetje zout bij gedaan.Ook als je er zout op gooit (de kaas) dan zout je het gelijk een beetje bij.
Geplaatst: 27 februari 20196 j Nou dat is misschien wel handig jorieke Friemel jij strooit zout op de kaas als ze in de pekel ligt? Ik doe als Jorieke ik draai de kaas af en toe om/ duw hem even onder. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 februari 20196 j Zout op de kaas helpt tegen het uit drogen.Het duwen tegen de kaas (onderdompelen) helpt tegen de zout loze water/wei barrière. Als de kaas kort ligt dan maakt het niet heel veel uit, maar als je 2 a 3 kilo kazen hebt en je wil niet de hele tijd duwen dus dan wat zout er over. Je er ook voor kiezen om iets zwaars er op leggen bv met pekel gevulde kaas vorm, dan blijft je kaas onder en hoef je het niet eens meer om te draaien (dit lost helaas de zoutloze barrière niet op Of zoals Jorieke, een kaas doek er over (ik heb geen ervaring daar mee) De keuze is reuze Pro's hebben een pekel bad waarin het pekel constant in beweging word gehouden.
Geplaatst: 9 maart 20196 j Dit is de Goudse. Die is gelukkig niet gebarsten. Die ga ik volgende week waxen denk ik. Bijna helemaal droog.
Geplaatst: 9 maart 20196 j Ziet er mooi uit.Ik ben nu bezig met mijn nieuw 1 kg vorm.Wel tijdrovend klusje. Stremmen zou volgens boekje 30 min duren maar nu 1,5 uur nog niet zoveel te zien. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 9 maart 20196 j Hmm. Hij is wel wat bol, Mel. Ik vraag me af wat ie aan de binnenkant aan het doen is. Nou ja. Je merkt het vanzelf wel of ie in zijn jasje wil blijven na het waxen. Succes! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 9 maart 20196 j Vormpje van een kilo gemaakt met 9 liter melk wat te veel was dus nu een en 1 kg en restanr in 500 gr vorm.Pan was te klein dus 2x 4,5 liter verdeeld.Heb een recept van paar jaar geleden gebruikt. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 9 maart 20196 j Oohja en gisteren had ik zuursel gemaakt vanmorgen een deel gebruikt en de rest in porties van 45 ml ingevroren. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 9 maart 20196 j @ Charly kwam door het gewicht wat ik niet goed had verdeeld. Zo is hij sinds het moment dat hij onder de pers vandaan komt al.
Geplaatst: 9 maart 20196 j Ahzo! Dan is t goed. De kleur is erg mooi. En Nas. Ook lekker bezig. Gezellig zo al dat kazen ‘samen’ wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 12 maart 20196 j Mijn kaasjes liggen alweer even te drogen. De grote droogt vrij langzaam. Als je goed kijkt zie je rechts nog een lekspoortje. Bij het draaien in de pekel kwamen jammer genoeg deze scheuren in de kaas. Wellicht ging het drogen voor deze 'kleine' toch een beetje te snel... Nog geen tijd/zin gehad om met wax te kliederen.
Geplaatst: 14 maart 20196 j @charly ik denk dat je de bolling in de kas toch goed had gezien. Hij staat nu volgens mij boller dan hij was en laat een piepklein barstje in. Van mijn parmezaan heb ik geleerd dat kleine barstjes groot worden... dus houd mijn hart vast. Dat betekent dus dat ik ergens iets niet goed heb gedaan, naar qua aantekeningen was het de beste kaaspoging ooit. Hij lag alleen naast de parmezaan te drogen. Dat is het enige qua besmetting of niet goed wat ik kan bedenken. Jullie suggesties?
Geplaatst: 14 maart 20196 j Heeft er iemand hier al het nieuwe boek kaas uit eigen keuken van de Vlielandse kaasbunker gekocht of gelezen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 maart 20196 j Als die erg bol gaat staan heb je mogelijk de bacterie "laat los" opgelopen, dan krijg je gas vorming in de kaas en "ontploft" het.Je zou het kunnen ruiken en eventueel proeven.Hou hem apart en laat hem rijpen, mogelijk word het gewoon kaas
Geplaatst: 16 maart 20196 j @Friemeltje Hij ruikt gewoon naar kaas en smaakt nog veel te jong. Met potentie zeg maar, maar nog heel flauw. Wel een gevalletje plof vrees ik. Want kleine scheurtjes worden groot....
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.