victorhurxkens Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Beste mensen, Ik zou graag mijn bessen willen vermeerderen, kan iemand me hier een duidelijke uitleg over geven hoe dat moet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Ik heb hier 6 zwarte bessen stekken staan, telkens 3 van 2 verschillende rassen. 3 (zelfde ras) zijn prachtig geworteld en vol aan het groeien, de andere 3 leken maandenlang gelukt tot ze deze week begonnen verdrogen en d'or te worden. Stekken uitgetrokken en ... wortel loos. Takken van johannisberen in het voorjaar gesnoeid, jong snoeihout in stukken geknipt en dan een "grote" pot in gevuld met zand/potgrond mengeling. Telkens 2 ogen onder de grond en 3 ogen erboven. De stek die eindigde op een groei knop gaat nu het best vooruit. Niks speciaal gedaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted May 24, 2015 Author Share Posted May 24, 2015 Kan dat nu ook? Of nadat de bessen geoogst zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Het beste aan einde van het jaar. Zo rond nov/dec.....als je toch moet snoeien Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Ja. Wat al gezegd wordt: Bessen zijn heel makkelijk te stekken. Heel makkelijk. Als je ze snoeit ( na de bladval, wintersnoei dus: ergens in de winter bij niet vriezend weer ) stukken tak nemen, potlood-dik. 20cm lang. alles onder de grond plaatsen, of in pot, met 1 oog boven de grond. Gewoon in potgrond is ok. of gewoon in de grond gestoken op een bed op de tuin. Liefst in het voorjaar bij droog weer niet in de volle zon bij schrale wind ( uitdroging ) en de knoppen gaan zwellen , lopen uit, dan niet laten verdrogen eventueel vliesje er over. Eventuele bloemen wegnemen. Eigenlijk wel een grote slagingskans altijd. Zomerstek lukt ook trouwens hoor, maar nog niet nu, beter met een maand en geen jonge toppen nemen ( wegknippen). Middenhout nemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 Dus als ik over een maand een stuk tak afknip van het middenhout, ongv 20/30 cm lang, en ongv voor de helft in de aarde zet, (waar daar de knoppen en de bladeren van weggehaald zijn), heb ik grote kans dat het lukt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Gewoon een tak naar de grond buigen, aarde erover, vastzetten met ijzerdraad of steen en tegen de herfst heb je een mooi beworteld exemplaar. Wij hebben hier zo +- 40 stekken gemaakt vorige zomer. Het is echt super simpel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 had ik graag gedaan, maar helaas is er weinig plaats om mijn bessenstruiken heen om zoiets te doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 buig een tak iets meer dan horizontaal en leg hem met een prikker vast in een bloempotje met aarde er op. zo kom je ook aan nieuw gegroeid materiaalwel het potje vochtig houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meleon Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Ik heb in maart 3 gesnoeide takken 20 cm in de grond (pot) gezet en nu heb ik drie prachtige beginnende bessenstruiken.Het enige wat ik heb gedaan is genoeg water geven want anders drogen ze uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Wij hebben meerdere malen de rode bes met succes gestekt.De lange rechte takken van ca 20 cm of langer in het najaar afknippen en in de grond stoppen. De onderste ogen verwijderen, bovenste 4 ogen laten zitten. De ogen zo selecteren dat elk oog een eigen kant op wijst. Hierdoor krijgt je een mooi nieuw vertakt struikje welke in het voorjaar 4 takken krijgt. Hierna elk jaar de takjes wegsnoeien welke naar binnen groeien zodat je een mooie open struik krijgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Bij ons was het zelfs zo erg dat sommige takken van het snoeihout van de bessen die op een hoop waren gegooid tijdens de lente begonnen uit te lopen van zodra er het minste contact met de grond was. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Heeft braam dezelfde wijze of kan die beter nu in de zomer? Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Braam gaat zo mogelijk nóg makkelijker. Nu middenhout nemen ( niet de te slappe jonge toppen ) 1 oog boven de grond en hij loopt dit jaar nog uit en wortelt binnen een maand. Wegzetten in de schaduw. Niet laten uitdrogen, niet verzuipen ( rot ). Gaat echt makkelijk.Nóg makkelijker is een top van een nu groeiende scheut de grond in stoppen terwijl ie nog aan de tak zit. Dat is met een maand een nwe plant. ps: daar gaat echter dit topic niet over hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted July 15, 2015 Author Share Posted July 15, 2015 Is het ook al de juiste tijd om te stekken? Bij mijn rode en zwarte bessen is de oogst geweest. Of moet ik wachten totdat het blad valt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Kan nu prima, heb zelf ook wat stekken gemaakt van de rode bes en maak binnenkort nog wat stekken van de witte aalbes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted July 15, 2015 Author Share Posted July 15, 2015 Haal je de bladeren er dan vanaf Flup? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julia Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 Even een oud topic omhoog halen Afgelopen herfst heb ik 2 stekken van de rodebessenstruik genomen. Ik zag vanmiddag dat de takken beginnen uit te lopen. Ze staan in de moestuinbakzo’n 20 cm uit elkaar. Laat ik de takken het beste zo staan of zou ik ze al in de volle grond kunnen zetten?En zouden ze dit jaar al bessen kunnen geven of duurt dit nog 1 of 2 jaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 Hoe groot zijn de stekken ? Je hebt natuurlijk een foto, dus we zijn benieuwd. Lekker laten staan en in late najaar overzetten naar hun definitieve plek. Of nu al overzetten, maar dan is er toch wel kans dat je de net gevormde wortels beschadigd, de stek is juist nu met het uitlopen op z'n kwetsbaarst, dan beter nog even wachten. Hangt ook wel van de maat van je stekken af.oogst idem. foto ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julia Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 Dank voor je reactie Bit! Overal een foto van, behalve van de takken . De takken waren zo'n 20 cm lang toen ik ze afgelopen oktober stekte. 4 ogen onder grond en 4 boven de grond . De 4 boven de grond zijn de ogen nu iets groen aan het uitopen. Stekken komen van een plant die al zeker 10 jaar jaar een flinke oogst geeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 Ik zou ze nog laten staan en de komende winter verplaatsen.Ze zullen toch nog niet veel vrucht dragen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 sterker zelfs; nauwelijks. Beter ook trouwens, mocht er bloemen verschijnen, deze direct afbreken. De takjes kunnen best gaan bloeien ( als op een vaas ) maar doen dat voornamelijk op de voeding welke in de takken opgeslagen zitten. Neemt dus onnodig kracht van de stekken, waar ze eerst wortels moeten maken. Meer kans op verdrogen van de stekken. Vaak verdrogen de bloemen overigens vanzelf al wel hoor bij zulke stekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julia Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 Dan laat ik ze mooi op hun plekje staan! Dank Patrijs en Bit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picardie Posted September 15, 2021 Share Posted September 15, 2021 eigenlijk per ongeluk deze maand wat aan de zwarte bessenstruik gesnoeid, september dus. Wat takken waar een splitsing van 2 takken uitkomen in water gezet......... en na 1 week al worteltjes aan bij de y splitsing van de 2 takken. ga ze nu wel in zanderige grond zetten en dan maar overwinteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts