Cherryblossom Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Hoi, Ik heb in de herfst van 2013 een doornloze braam gekocht bij Intratuin. Die heb ik in een grote pot buiten gezet (op de galerij van een flat, op het westen). Maar hij doet helemaal niets? De takken worden wel langer, maar het groeit niet hard, nog geen meter gegroeid in al die tijd. Er komen ook geen bloemen aan en bramen dus al helemaal niet Snoeien heb ik nog niet gedaan want ik lees overal "snoeien na de bloei". Dus ik maar wachten op de bloei.... Is de plant nog te jong? Moet ik nog een jaartje wachten? Of moet ik met die braam (in de pot) achterin de auto naar de Intratuin omdat het een mislukte plant is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
japie101 Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Mwa, mijn ervaring is dat een nieuw aangeplante braam, altijd eerst even op gang moet komen.Wat bedoel ik daarmee: de groei moet er in komen, dan worden er mooie stevige nieuwe takken aangemaakt, die het volgend seizoen zullen dragen. Terug naar jouw probleem: ik vind een braam minder geschikt voor in potten of kuipen, dat is echt iets voor de volle grond. Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Je hoeft er niet mee terug hoor. Ding leeft. Ding doet het. Alleen; ding doet niet nú wat je het liefst ziet ( bloeien en dus ook vruchten geven ). Volgend jaar wel. Grote pot geven ( kuip ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cherryblossom Posted May 24, 2015 Author Share Posted May 24, 2015 Ik woon nu in een flat, vandaar in een pot. Wel een heel grote pot! Ik kan me écht niet voorstellen dat het daaraan ligt. Het wordt dus najaar 2016 pas wat? Moet ik dan wel dit jaar snoeien of inderdaad wachten tot na de eerste bloei? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Nee, dit jaar niet snoeien. Bramen komen in bloei op de takken die in het seizoen ervóór gevormd zijn. Kale lange takken in de winter en in het voorjaar van 2016 krijgen die lange takken zijtakken. op die zijtakken komen de bloemen in juni/juli en dan de bramen in juli/aug. 2016 dus. Worden de takken dit jaar te lang, kun je wel een deel terugsnoeien hoor, maar dat scheelt dus wel iets oogst volgend jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 chester is een soort die niet al te hard groeit, zeker niet in vergelijking met bv himalaya of triple crown. wees blij. hij moet nu even opgang komen,volgend jaar volop vruchten. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts