Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Braam "Rubus fruticosus ‘Chester Thornless’" Doet Niets

Cherryblossom

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb in de herfst van 2013 een doornloze braam gekocht bij Intratuin. Die heb ik in een grote pot buiten gezet (op de galerij van een flat, op het westen).

Maar hij doet helemaal niets? De takken worden wel langer, maar het groeit niet hard, nog geen meter gegroeid in al die tijd. Er komen ook geen bloemen aan en bramen dus al helemaal niet

Snoeien heb ik nog niet gedaan want ik lees overal "snoeien na de bloei". Dus ik maar wachten op de bloei....

Is de plant nog te jong? Moet ik nog een jaartje wachten? Of moet ik met die braam (in de pot) achterin de auto naar de Intratuin omdat het een mislukte plant is?

Mwa, mijn ervaring is dat een nieuw aangeplante braam, altijd eerst even op gang moet komen.

Wat bedoel ik daarmee: de groei moet er in komen, dan worden er mooie stevige nieuwe takken aangemaakt, die het volgend seizoen zullen dragen.

Terug naar jouw probleem: ik vind een braam minder geschikt voor in potten of kuipen, dat is echt iets voor de volle grond.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Je hoeft er niet mee terug hoor. Ding leeft. Ding doet het. Alleen; ding doet niet nú wat je het liefst ziet ( bloeien en dus ook vruchten geven ). Volgend jaar wel. Grote pot geven ( kuip )

Nee, dit jaar niet snoeien. Bramen komen in bloei op de takken die in het seizoen ervóór gevormd zijn. Kale lange takken in de winter en in het voorjaar van 2016 krijgen die lange takken zijtakken. op die zijtakken komen de bloemen in juni/juli en dan de bramen in juli/aug. 2016 dus.

Worden de takken dit jaar te lang, kun je wel een deel terugsnoeien hoor, maar dat scheelt dus wel iets oogst volgend jaar.