Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rode bes, bramen en zomer frambozen opbinden (in pot)

Recommended Posts

Ik heb de rode bes, bramen en zomer frambozen in de tuin staan.

Elks in een grote waston van de Action met een inhoud van 40 liter.

Ze beginnen nu lekker te groeien.

Hoe en waarmee kan ik deze struikjes het beste opbinden?

De rode bes kan je als struik laten groeien en voor de overige kan het zijn dat je ze nu al moet opbinden aan bijvoorbeeld stokken die je erbij steekt. Voor de framboos zal dit misschien nog wel gaan maar een braam kan echt lang worden dus die zal je beter langs een draad kunnen gaan leiden.

Groetjes,

Bram

Bij alle drie staan er inderdaad stokken aan. Het ging mij nu voornamelijk om de rode bes, die behoorlijk begint te groeien. Maar die kan ik dus lekker zo laten groeien! We gaan onze best doen. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom! Een draad, hm, moet ik eens goed gaan nadenken hoe ik dat kan gaan doen.. Ideetjes?

• 2 weeks later...

Je kunt het beste horizontale draden op drie verschillende hoogtes maken: 50cm, 100cm, 150cm. De takken kun je daar dan mooi aan opbinden, die kunnen namelijk wel 3-5m lang worden! Als je ze horizontaal leidt kun je beter bij de bramen, ziet het er beter uit en krijgt de plant meer licht.

Die draden kun je in een houten frame spannen, gaten boren in je muur en daar pluggen/oogjes indoen en draad doorheen halen...verzin het maar. Ik heb zelfs iemand gezien die een oud beddenframe gebruikte!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Daar gaan we eens over brainstormen voor de bramen! De rode bes laten groeien als struik en geen steum bieden, is hier geen succes. Nog geen vrucht te zien, maar takken breken gewoon aan de stam af! Hoe dit op te lossen? Steun geven door middel van stokken lijkt me lastig, aangezien het al echt een struik is.

De rode bes laten groeien als struik en geen steum bieden, is hier geen succes. Nog geen vrucht te zien, maar takken breken gewoon aan de stam af! Hoe dit op te lossen?

Door goed te snoeien en niet alles te laten groeien. Net als een boom, maar dan kleiner, moet er zich eerst een stevig geraamte vormen, waaraan kleinere zijtakjes komen en ook bessen. Het hout dat dit jaar groeit, kan volgend jaar bessen dragen. Door te snoeien, bepaal je hoe de struik verder groeit (klein stammetjes of meerdere stengels uit de grond) en waar de dragende takken komen. Niet te bang zijn om in het najaar veel ruimte te snoeien in je struik, dat komt de opbrengst alleen maar ten goede.

Kan best 1 a 3 jaar duren voordat een struik gaat dragen.

Overigens vind ik een 40 liter pot niet ideaal. Moeilijk om een gelijkmatige voeding en watergift te realiseren, waardoor een stevige, gezonde en goed-dragende struik nog niet zo makkelijk is. Het zal kunnen, maar ook heel veel aandacht en kennis vragen..... Een volgroeide aalbes wordt makkelijk 1,5 meter hoog en een meter in doorsnee, met goed snoeien zou je hem weliswaar kleiner kunnen houden (beetje een dwergmodel) en ook vrucht laten geven..... Zoek eens naar een goede snoeihandleiding. (Bijv. in het boek van of op de website van Guy de Kinder)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.