Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Plastic plantzakken: schadelijk voor de planten?

Martje1982

Recommended Posts

Goedemorgen,

Ik ben beginnend maar wel heel enthousiast balkon-moestuin-tuinierder en heb al veel aan deze site gehad, waarvoor mijn dank!

Nu lijkt het me leuk 'plantzakken' te naaien van oa oude boodschappentassen van stevig plastic (dit idee:http://www.ikeahackers.net/2014/05/frakta-tomatoes-and-other-vegetables.html#1QpcL0dydXEuaD6f.32). Nu vraag ik mij af of dit plastic niet schadelijk is voor mijn plantjes, want ik kan me voorstellen dat het in de aarde terechtkomt wanneer je de planten water geeft? En of dat ze dan nog wel eetbaar zijn? Hetzelfde vraag ik me af bij de conservenblikjes die ik als kruidenpotjes gebruik, kan de roest aan de binnenkant kwaad?

Hartelijke groeten,

Martje

In kleine hoeveelheden roest van ijzer kan geen kwaad, schat ik. Is niet giftig en is - als spore-element - sowieso in de grond aanwezig als het goed is.

Op zich kan plastic waarschijnlijk ook geen kwaad. Maar dat van deze Ikea-bags zou - net als zeilen en sommige andere plastics - wel eens uit elkaar kunnen gaan vallen op den duur en dan zit je grond en milieu vol met stukjes die steeds verder uit elkaar vallen, maar niet echt biologisch afbreken en bijvoorbeeld ook in de voedselketen terecht komen. Niet giftig (want niet oplosbaar) denk ik, maar ik kan me niet voorstellen dat dit "goed" en voor zover ik weet is de opstapeling van heel veel van dit soort afval in het milieu intussen sowieso al een groot probleem. Weten we wel wat het precieze effect is? (Wie weet meer?) Maar geldt hetzelfde ook niet voor bloempotjes, verpakkingszakken, vuilniszakken, flacons enzovoort....? Het probleem is misschien niet dat er iets van in een tuin komt, maar dat het zo grootschalig gebruikt wordt en zich steeds meer opstapelt in onze leefomgeving....overal...in woestijnen, (diep-)zeeën en ongerepte gebieden is het er vaak ook al op grote schaal.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik wil met mijn antwoord niemand kwetsen maar ik vind dit soort bezorgtheden een beetje overtrokken( ikea zakken gebruiken). Die zakken blijven toch niet jaren op het balkon staan en gezien je betrokkenheid met het milieu weet ik zeker dat je ze daarna ook netjes afvoer. Wat slijtage betreft is dit werkelijk te verwaarlozen. Het is zeker minder afval dan het plastic dat van je schoenzolen afkomt tijdens het lopen. Schoenzolen slijten en dat komt ook in het milieu. Is dat wel acceptabel? Soms is een beetje relativeren op zijn plek want anders is er geen leven meer.

Nogmaals, dit antwoord is niet bedoelt om iemand te kwetsen. Gewoon een gedachte van mij op de vaker voorkomende milieu vragen.

Groetjes,

Bram

Plastic lost toch niet op in water lijkt me, hoe zou het dan schadelijk kunnen zijn voor de plantjes die er in staan? Als je op je balkon planten kweekt in een metskuip of een grote emmer dan is dat toch ook allemaal in een soort plastic uiteindelijk, ook de potgrond die je daar in kiepert komt uit een plastic zak... dus ja.

Lijkt me wel praktischer om enkele Ikea zakken te kopen dan er zelf aan elkaar te naaien (als ik dat moest doen vielen die binnen de kortste keren weer uit elkaar ) maar voor het milieu is recyclage van je gebruikte zakken natuurlijk niet slecht.

Misschien toch is wat zakken meenemen de volgende keer dat ik daar ben, makkelijk om het gazonmaaisel in te doen en naar de moestuin te verhuizen

Wat slijtage betreft is dit werkelijk te verwaarlozen. Het is zeker minder afval dan het plastic dat van je schoenzolen afkomt tijdens het lopen.

de ikea tassen zijn van allemaal reepjes plastic. dat valt uiteindelijk uit elkaar in allemaal kleine stukjes plastic. geeft uiteindelijk zeker meer afval dan het plastic dat van je schoen af komt.

of plastic oplost in water? ligt aan het soort plastic. het plastic zelf lost niet op, maar bepaalde stoffen (bijv. weekmakers) kunnen wel oplossen.

maar bovenal geen paniek. ik gebruik ook gewoon ikea tassen voor de aardappels (lag een tiental op zolder) en dat bevalt prima.

Nogmaals, dit antwoord is niet bedoelt om iemand te kwetsen. Gewoon een gedachte van mij op de vaker voorkomende milieu vragen.

Met het meedelen van je overtuiging, kun je - denk ik - niemand kwetsen.

Maar ik ben het niet met je eens. Het is onmogelijk om te leven zonder te vervuilen. Daar aandacht voor hebben en je afvragen hoe je - als een heel beperkt individu van vele miljarden wereldburgers - verantwoordelijk daarmee om kunt gaan, voor zover mogelijk, lijkt me geen onzin. Niet mijn of jouw gebruik van bijvoorbeeld een Ikea-zak is het probleem. Wel het vanzelfsprekende gebruik van vele 1000en toepassingen van plastics door al die miljarden mensen...zonder dat we de effecten precies kennen (die worden pas geleidelijk duidelijk) en zonder de technieken/middelen om eventuele blijvende schade die het veroorzaakt te kunnen oplossen. Geen andere manier om bij te sturen dan, dan dat mensen (individuen) zich afvragen wat er gebeurt en of het anders kan, waardoor er wordt bijgestuurd.

Of miljoenen schoenzolen ernstig vervuilen weet ik niet. Zo ja....waarom dan niet eens kijken of andere materialen gevonden en gebruikt kunnen worden die minder problemen geven...? Het plastic van de Ikea-tassen is hetzelfde als van dekzeilen. In de tuin van het vakantiehuisje naast ons staat al 10 jaar een boot te rotten. De eigenaars komen 2x per jaar even langs en gooien er om de paar jaar een nieuw dekzeil over. Dat vergaat in 2 a 3 jaar...dat wil zeggen...scheurt, valt uiteen in steeds kleinere stukjes blauw plastic....in onze tuin, maar ook tot enkele 100en meters verderop vind ik talrijke van die stukjes terug...... Erg? Een probleem? In ieder geval: Beter niet, lijkt me.

Bekijk dit idyllische filmpje eens. Dan snap je misschien beter wat ik wil zeggen

http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3397175/2013/02/20/Film-toont-vernietigende-werking-van-plastic-op-vogels.dhtml

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Plastic lost toch niet op in water lijkt me, hoe zou het dan schadelijk kunnen zijn voor de plantjes die er in staan

Blijkbaar zit er in pet flessen die we gebruiken voor water, pepsi, coca cola etc... oplosbare giftige stoffen die in ons lichaam komen door het drinken van dat spul...

In hoeverre het ECHT gevaarlijk is weet ik niet.

Sinds wetenschappers ontdekt hebben dat je van "leven" dood gaat is plots alles super erg, gevaarlijk, giftig enz...

Vroeger hadden mensen bang van de duivel, nu van de politici (met dezelfde onzin)

Als de zakken waar supermarkten hun aardappelen in verpakken, de doosjes waarin ze hun aardbeien-druiven-asperges-champignions-... verpakken, de pet flessen waar ze hun water instoppen, de plastic zakken waaruit we onze potgrond halen, de plastic bakjes waar ons warenhuis vlees inzit, de plastic potten waar we onze verse soep ingieten, de plastic borden en bestek waar we onze kinderen mee leren eten, het plastic van de tandenborstel die we dagelijks in onze mond stoppen, het plastic van de tutter/fopspeen en het speelgoed van kinderen slecht en gevaarlijk is alsook dat waaronder asperges groeien... dan kan zo'n groente kweek uit een ikea zak er nog wel bij voor mij.

Maar dat dacht men vroeger ook over pesticiden natuurlijk Ik maak me daar (het plastic deel) geen zorgen over vandaag de dag, ik hou me wel erg bezig met het recycleren ervan.

Dank voor het linkje Frans D, er handig! Wel jammer dat ik reeds petflesjes gebruik om mijn citroenen in te kweken, maar ja, ik verwachtte daar toch al niets eetbaars van (maar leuk is het wel, dat die pitjes echt plantjes zijn geworden). Ik ben geen chemicus, maar op zich is het toch logisch dat het materiaal waarin je plant van invloed kan zijn op de grond. Ik bedoel: eierschalen bijv. zijn goed voor de grond en niet 1,2,3, oplosbaar, dus zullen er ook materialen zijn die minder goed zijn voor de grond.

Wat betreft mijn gevreesde bijdrage aan de plasticberg: ik gebruik van die stevige supermarkttassen die ik nog had liggen, en ik breng wekelijks braaf mijn plastic afval weg, dus geen zorgen.

Klopt als een bus Geert. De weekmiddelen die plastic flesjes loslaten zijn het overgrote probleem. Natuurlijk kun je dan zeggen, joh die ikea tas of die ene plastic zak kan er ook bij maar je kunt ook aan andere oplossingen proberen te denken. Ligt er maar net aan wat je zelf wilt.

Wij drinken hier alleen nog maar water uit glazen flessen (gewoon kraanwater), siroop maken we zelf van vers fruit wat ook weer in glazen flessen wordt opgeslagen. Glazen drinkkannen, glazen schalen van Pyrex om vlees in te leggen, heel handig ook met ontdooien, porseleinen bewaardozen voor suiker of glazen voorraad potten. Gietijzeren pannen ( hebben we pas 1 van) enz. Boodschappen kar van stof + zakken van linnen om groente van de markt in te doen. Hebben helaas nog niks gevonden voor vlees.

Intussen is het aantal plastic zakken dat we normaal meegaven voor te recyclen, gedaald naar 3 zakken per maand, waren er eerst 7-8. Zelf brood/snacks/koekjes maken en veel verse producten zowel uit eigen tuin als van de markt zorgen ook weer voor een daling in het plastic gebruik.

Onze voornaamste reden was dat plastic niet vergaat in de natuur, maar een x aantal keer gerecycled kan worden, er ontzettend veel al in de oceaan ligt en daar weet ik hoeveel schade aanricht en als laatste en zeker niet de minste de zeer grote waarschijnlijkheid dat er gifstoffen in het water/eten lekken.

Simpel vraagje, waarom mag je een aquarium niet van plastic maken als het totaal niet schadelijk zou zijn? Niet alle kit kun je gebruiken in aquaria vanwege de weekmiddelen die oplossen, met als gevolg dat de vissen het loodje leggen. Dus genoeg stof om ieder geval over na te denken.

Dat of we gaan gewoon meteen met z'n allen Cob huisjes bouwen .

article-2513154-19A18E7000000578-151_964x721.jpg

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Simpel vraagje, waarom mag je een aquarium niet van plastic maken als het totaal niet schadelijk zou zijn?

Zeker nog nooit Tanked gekeken op Discovery?

Daar worden de aquaria ook van kunststof gemaakt, net als dat de ramen en bogen (waar je onder door kan lopen) van grote bassins bij dierentuinen van kunststof gemaakt worden.

En vergeet daarnaast de voorgevormde kunststof vijvers niet.

Daarom plaatste ik de eerdere link, niet elk plastic is per definitie direct schadelijk.

Je moet je er echter wel vooraf van vergewissen, dat je geen schadelijk plastic gebruikt om voedsel in te kweken of bewaren.

eerder 7-8 en nu 3 zakken plastic per maand? dan kan ik me voorstellen dat je je druk maakt om plastic afval.

blijkbaar ben ik thuis dan al goed bezig met max 1 zak (waar ook de drankenkartons bij mogen).

toch juist nuttig om dingen zoals de ikea tassen te recyclen? die zijn eens gekocht voor vervoer van producten. gebruikt voor verhuizing, tijdens het klussen als afvalzakken, enzovoort. en nu als aardappeltas. tegen de tijd dat ze kapot gaan gaan ze netjes mee met de plastic recycling.

plastic aquaria heb ik ook, de quarantaine bak. mag gewoon, maar niet alle plastic is geschikt.

kit wat je niet kan gebruiken heeft vooral met de droogtijd/uithardtijd en de schimmelwerende middelen.

Tanked kijk ik zowiezo niet, ieder zijn eigen ding natuurlijk. Maar bij mij gaat het erom dat ze de vissen ook uit de zee plukken. Als ze nou zelf gekweekte vissen gebruikte dan was het een ander verhaal. Maar vissen uit de zee plukken en dan in zo'n bak pleuren, nope niks voor mij.

Ja klopt als een bus, mijn fout. Was de polyester bakken vergeten. Heb nota bene nog zelf eentje van een kuub gehad Maar van de kit klopt wel en gaat echt niet alleen om de schimmelwerende middelen die in sommige kit zitten.

@Loes: Als je een tweepersoons huishouden hebt dan doe je dat zeker prima! Maar ongeacht het aantal zakken, maak ik me er nog steeds druk om . Wij hadden zoveel omdat we werkelijk voor alles wel een plastic zak/verpakking hadden liggen. Verzorgingsproducten, vlees, verschillende soorten groente, champignions, brood, eten van de dieren, verpakkingsmaterialen van nieuwe apparaten enz. Als we alleen al naar de markt gingen hadden we 15 plastic zakken met alle verschillende groente en fruit. Die werden dan weer hergebruikt voor bijvoorbeeld een prullenbakje maar uiteindelijk beland het toch weer in de kliko en op de vuilnisbelt waar het nooit meer vergaat.

Dus nee ik vind het geen onzin om te letten op hoeveel plastic je gebruikt en waarvoor. Het recyclen van plastic gaat ook niet oneindig, wat doe je dan met de producten die je over hebt als het niet meer gerecycled kan worden? In de hens zetten, dumpen, in tonnen opslaan en onder de grond steken? Overigens vind ik recyclen wel een goed iets en zeker prijswaardig maar niet altijd als het om plastic gaat.

Ik heb liever een x aantal flessen die ik bijvoorbeeld voor wasmiddel gebruik en waar ik heel mijn leven gebruik van kan maken. Dan tassen die ik na misschien 2-3 jaar weer opnieuw moet kopen. Overigens dit is mijn manier van denken en inmiddels ook leven, ik zeg niet dat iedereen dit moet gaan doen.

Om terug te komen op het topic onderwerp. Ik ben van mening dat als je een andere keuze hebt en andere dingen kunt gebruiken dan plastic, dat je dan beter die zoveel mogelijk kunt gebruiken. Als je het niet erg vind om plastic te gebruiken, zoveel mogelijk hergebruiken/recyclen zodat er zo min mogelijk in de natuur beland.

Linkje naar 1 van de bronnen waar ik delen van mijn info vandaan heb. Is een internet bron, dus de betrouwbaarheid is altijd een beetje twijfelachtig maar ik vond het wel interessant om te lezen: http://www.motherearthnews.com/natural-health/dangerous-plastics-safe-plastics-zmaz09aszraw.aspx

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

ik zeg toch ook niet dat ik het onzin vind? ik bedoelde meer; als je met een beetje opletten van 7-8zakken naar 3 zakken kan gaan dan is het wel logisch dat je daarmee bezig bent. zouden meer mensen moeten doen...

1 zak is idd voor een 2persoons huishouden. naar mijn idee nog teveel en zou ik er nog beter op kunnen letten. maar je ontkomt er ook gewoon niet meer aan.

Ah sorry, dan had ik het verkeerd begrepen, mijn excuses. Ik dacht juist dat je het onzin vond door de zin: "dan kan ik me voorstellen dat je je druk maakt om plastic afval"

Overigens was het nog erger, het waren 7 zakken met alleen plastic. Ik was vergeten dat we hier nu ook aluminium en dergelijke erin mogen gooien, dus dan zijn het 3 zakken met drinkpakken en blikjes. Waar eerst de blikjes nog gewoon in de kliko gingen. En nee helaas ontkom je niet aan plastic, het is werkelijk overal. Wij nemen nu verschillende juten zakken mee naar de markt, kan alles mooi daarin. Behalve het vlees natuurlijk, daar hebben we nog niks op gevonden behalve glazen kommen. Alleen nu nog glazen kommen met afsluitbare deksels vinden.

• 2 months later...
Ik ben van mening dat als je een andere keuze hebt en andere dingen kunt gebruiken dan plastic, dat je dan beter die zoveel mogelijk kunt gebruiken.

Helemaal mee eens

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.