Kazy Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Hallo! Hier een nieuweling op moestuingebied. Het leek me wel zo netjes om me eerst even voor te stellen, dus bij deze! Ik ben Kazy, 28 jaar, getrouwd en zwanger van ons eerste kindje. Sinds november hebben we een moestuin. Waar we dachten nog lang op de wachtlijst te moeten staan, kwam dit ineens sneller dan verwacht. I.v.m. de zwangerschap kan ik helaas momenteel weinig op de tuin doen, dus spannende foto's heb ik nog niet (de tuin ligt grotendeels onder zwart plastic). We (lees: mijn man) zijn al wel bezig met het maken van bakken waarin we uiteindelijk groenten e.d. willen verbouwen. Helaas hebben we wel een tuin die helemaal vol zit met een hardnekkig soort onkruid. De soort weet ik niet, maar het groeit zelfs onder het plastic door en is van het type dat direct afbreekt als je er aan trekt, waardoor de wortels moeilijk te verwijderen zijn Ik kwam dan ook op dit forum nadat ik meer info zocht over het aanpakken van hardnekkig onkruid, zonder dat dit veel fysieke inspanning vergt (want zwanger + een man die inmiddels ook last heeft van zijn rug). Binnenkort willen we waarschijnlijk aan de slag met het bedekken van de tuin met karton om te zien of dat de groei van het onkruid belemmert. Maar goed, lang verhaal kort.. het ziet eruit alsof ik veel van jullie kan leren hier en zal met veel plezier nog eens verder neuzen op het forum En mochten er nog anti-onkruidtips zijn (of linkjes naar topics) dan hou ik me aanbevolen! Groetjes,Kazy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 De aanpak van het onkruid hangt natuurlijk van het soort onkruid af.De grond maandenlang met dik landbouwplastic bedekken zorgt wel dat veel onkruid afsterft, maar dat is geen garantie. Ik gok dat je last hebt van heermoes / kattenstaarten (breekt snel af als je eraan trekt). Dat is een vreselijk onkruid en behoorlijk hardnekkig ook. Je kan er ook de positieve kant van zien, want het is een geneeskrachtig kruid ook. En dat geldt voor meerdere soorten dat het geneeskrachtig is of eetbaar of anderszins goed te gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robijnske Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 zijn er onkruiden bij zo als dezen onkruid-t14450.html Quote ervaring komt met de jaren voor de indeling https://youtu.be/RktVFToVjqg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 De winde / pispot heb ik, de rest gelukkig niet. Maar daarvoor heb ik wel heermoes en zevenblad in de plaats. Kortom, een kwestie van een lange adem en heel veel geduld hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kazy Posted June 3, 2015 Author Share Posted June 3, 2015 Bedankt voor de reacties! We hebben pas een klein stukje van de tuin onder het plastic vandaan gehaald. Ik zal dit weekend eens kijken hoe het er nu uitziet. Onder het plastic leek het namelijk nog het meest op witte asperges Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 net een volkstuin en nu al aspergesdat is een hele prestatie welkom trouwens gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kazy Posted June 3, 2015 Author Share Posted June 3, 2015 Haha bedankt! Ik lees net op een site dat de scheuten van heermoes er uit kunnen zien als aspergescheuten, dus ik denk dat je gelijk hebt Flup. Een 'voordeel': schoffelen wordt afgeraden, dat scheelt weer gezien onze condities.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 welkom kijk eens onder de grond: zwarte stengels met knoopjes = heermoes equisetum arvense of een van de anderen Equisetum palustre of Equistrum fluviatile (en er zijn er nog veel meer, leuk hè...)alleen telkens afschoffelen helpt als je ook nog wat wilt kweken, neem een goede scherpe schoffel lange steel met schuin handvat zodat je goed kunt staan als je werkt afdekken helpt maar tijdelijk, het spul maakt elk jaar miljoenen sporen (bij de buren natuurlijk, maar toch...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 En mochten er nog anti-onkruidtips zijn (of linkjes naar topics) dan hou ik me aanbevolen! als je nu toch niet veel meer kan doen (met het buikje ) dan best nu/binnenkort starten met stevig zeil of karton en compost. In de winter groenbemester phacelia zaaien en eens het weer moestuin tijd is volgend voorjaar makkelijke wat grotere planten zetten en er grasmulch rond doen, zou redelijk onkruid arm moeten zijn zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Welkom Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts