Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin In De Winter

youri

Recommended Posts

Beste Lezers .

ik heb een vraag ??

ik ben youri 14 jaar en vind het erg leuk om bezig te zijn in de moestuin en in het kweken van planten en groentes maar nu is mijn vraag hoe onderhoud ik mijn moestuin in de winter zoals met storm harde regen sneeuw onweer weet iemand andtwoord op mijn vraag plaats graag even een reactie !

Hallo Youri, leuk om te horen dat je plezier hebt in het moestuinieren.

Verstoor de grond zo min mogelijk of alleen als de omstandigheden goed zijn: Betreden en natte grond bewerken veroorzaakt namelijk verdichting en slechte beluchting.

Een groot aantal tuiniers zweert bij het spitten van de grond. Als je dat wilt doen kan je gelijk wat extra humus als compost of stalmest en onderwerken. Ik doe dit zelf elk jaar.

Zo stimuleer je het bodemleven en breng je zuurstof in de grond. Dit spitten kun je doen voor het echt gaat vriezen, zodat de grond door de vrieskou uit elkaar valt.

Wil je niet spitten, dan kan je gewoon wat compost of mest door de grond werken met een hark. Je kan ook een mulche laag aanbrengen die de grond voedt en tevens beschermt.

En in de winter valt er nog wat te oogsten, zoals bijvoorbeeld veldsla en boerenkool (als je nu nog plantjes koopt lukt het misschien nog net).

• 4 weeks later...

Youri,

Leuk te zien dat er ook jonge gasten zijn die tuinieren.

Ik denk inderdaad dat winterspinazie en veldsla nog net kunnen nu.

Vooral veldsla lekker van de winter met wat mayo bij de frites. Het is alleen niet makkelijk te oogsten omdat de blaadjes zo klein zijn. Groeit zelfs door onder de sneeuw bij niet al te strenge vorst.

Succes Jos

• 1 month later...

Hallo youri, Fijn dat er ook weer jonge mensen zijn die een moestuin willen. Ik kom nog even terug op het winterklaar maken van de tuin. Verwijder zo veel mogelijk alle zaad en wortel onkruid. En dan is het van belang welke grondsoort je hebt. Bij zee/rivierklei kun je het beste zo snel mogelijk spitten zodat het door regen en vorst uit elkaar kan vallen en niet volledig dicht slaat. Heb je zandgrond of zavel (wat heel weinig voorkomt) dan kun je de grond afdichten met een mulchlaag of met compost. Deze laat je heel de winter liggen en word in het voorjaar ondergespit. Het spitten kun je op jou leeftijd het beste met een spitvork doen om je rug niet te veel te belasten en niet te lang achter een. Veel succes en laat volgend seisoen weer eens iets van je horen.

• 11 months later...

Artic king is het traditionele winterras voor vroege kropsla oogst in het voorjaar. Teelt september tot half oktober in vollegrond, vanaf half oktober tot januari eventueel onder platglas of koude kas. Bij forumlid frans is het zelfs afgelopen winter in de volle grond zonder bedekking gelukt. Maar er komen steeds meer rassen. Ik heb zelf het ras John gezaaid. Eens zien wat dat doet voor een vroege kropsla-oogst. Ik zet de plantjes wel in de koude kas.