Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

2dehands kas overnemen -how-to-do-?

Infinite

Recommended Posts

Goedemorgen!

Ik ga morgen kijken bij een kas die 2dehands aangeboden wordt.

Als de kas er goed uitziet ga ik hem ook meteen meenemen. De afmetingen zijn 5.9x3.1 en 1.9 goothoogte/2.8nokhoogte. Een flink ding dus.

Ik ben nu druk aan het voorbereiden en heb een busje gehuurd om hem te kunnen verplaatsen en advies ingeslagen bij de lokale glasboer om het glas te vervoeren (die zegt, vertikaal op 2 houten balken, alles zo strak mogelijk tegen elkaar zetten en aan elkaar tapen)

Op internet las ik dat je het beste alles kunt nummeren/fotograferen zodat ieder onderdeel weer op de juiste plek terug opgebouwd kan worden.

Heeft iemand hier misschien nog tips?

En wat voor soort gereedschap moet ik allemaal meenemen?

Liefs,

Carola

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Kun je niet zo een stelling "huren" van een glasfirma, zodat je ze kan laden zoal zij doen?

Weet niet of ze gepolijst zijn of met scherpe handen, maar dikke goede handschoenen lijkt me wel zo veilig. Zuugnappen om de glasplanten veilig te pakken lijkt me geen overbodige luxe. Hulp is ook wel zo handig, hamer, glassnijder, stanlymes, knarre, schroevendraaiers en boormachine lijkt me ook wel handig voor geval er schroeven bouten zijn. Dekens, piepschuum en karton, om tussen en over het glas te pakken. Spanbanden om alles goed stabiel vast te maken.

Ben vast wat vergeten, moestuinders zoals Willy weten vast nog meer tips.

Wanneer je geen ervaring hebt met glas zetten, dan zou ik er sowieso iemand bijhalen, want dat kan een gevaarlijke bezigheid zijn.

Ik heb ooit een serre afgebroken en daar hebben we gewoon een glazenier bijgehaald.

Je bent dan verzekerd dat het glas op de juiste wijze wordt verwijderd, vervoerd en weer gemonteerd wordt.

Met afbreken alles nummeren en in een tekening verwerken.

Nummeren kan je eventueel doen op breed schilders tape.

De schilders tape kan je ook gebruiken om de spanten te bundelen.

Als je verkeerde tape gebruikt, dan krijg je hem slecht verwijderd of je blijft met lijmresten zitten.

Verder zakjes meenemen waar je op kunt schrijven, om het kleinmateriaal zoals de bouten enzo in te doen.

Ik heb een bouwtekening voor je gemaakt, waar je eventueel het glas en de spanten zelf kunt intekenen met nummers.

Even uitprinten en je bent er klaar voor (hij is al op schaal ook).

qHZp1b7.jpg

Wij hebben een aantal jaren geleden ook een 2de hands glazen kas gekocht waarbij er ook nog een gedeelte in elkaar gelijmd zat met kit omdat die persoon geen tochtgaten in zijn kas wilde i.v.m. de tropische bloemen die hij erin kweekte. Dat was een drama om uit elkaar te halen en er zijn dan ook wel wat glazen plaatjes gesneuveld.

Wat je kunt doen is de huidige eigenaar foto's laten maken van hoe de kas er nu uitziet, in elkaar en van alle kanten. die foto's thuis uitprinten en op die tekening nummers zetten. Daar aangekomen dezelfde benummering op de echte kas overnemen op schilderstape, wel bedenken of je dat aan de binnenzijde of buitenzijde doet zodat je het glas er altijd op dezelfde manier inzet.

Dan heb je als het ware je bouwtekening.

Wij hebben het glas rechtopstaand in een kar vervoerd, goed tegen elkaar aan en met fleece of andere dekens ertussen, piepschuim of van dat bolletjesplastic wil ook goed.

Wij hadden de originele bouwtekening er overigens bij.

Nog een tip, koop nieuwe klemmetjes om het glas vast te zetten. Ze zijn niet belachelijk duur maar staat veel netter en zit meteen weer een stuk steviger.

ennuh..ik zou de glasplaten niet direct tegen elkaar zetten op de houten balken maar met een vel krantenpapier ertussen

zeg maar een pagina over de bovenkant van een plaat

hier zaten ze een keer zo vast op elkaar dat ze niet meer los te krijgen waren dus stuk

• 2 weeks later...

Goedemorgen!

De kas waar we toen naar zijn gaan kijken is het niet geworden. Hij zat in grote panelen aan elkaar gelast en was voor ons met geen mogelijkheid uit elkaar te halen zonder snijbrander etc.

Maar een dag later zijn we naar een andere kas wezen kijken (iets kleiner, 2.50x3,80 met een klein uitbouwtje aan de zijkant) Echt een super mooi kasje van iemand die hem met liefde heeft onderhouden. Over 3 weekjes gaan we hem ophalen, de huiduge eigenaar helpt ook mee hem uit elkaar te halen.

To plant a garden is to believe in tomorrow.

soms gaan de aluminium schroefen vast zitten met een metaal beitel en een ijzerzaag heb ik ze kunnen verwijderen

steek ring sleutels

handschoenen voor vastpakken glasplaten tegen snijwonden

kruis en zaagschroeven draaier voor onder andere verwijderen van de veertjes die het glas klemmen

• 6 years later...

Ik wil volGend weekend ook een gebruikte kas afbreken (Delft) om later weer op te bouwen (Wageningen). De kas is 3,5 x 5,6 en 2m70 hoog. Hij lijkt op de kassen van Dave Storm, Stappaerts. Heeft iemand van deze kassen een montagehandleiding? dan zouden we die heel graag ontvangen. Ook tips zijn heel welkom. Of weet je iemand die tegen kleine vergoeding in Delft zou kunnen helpen met afbreken? We zijn met 3 personen, maar hebben er alle 3 geen ervaring mee en zien wel op tegen het glas verwijderen op hoogte.  we horen graag tips en ervaringen van anderen.

Op 5-6-2015 om 21:07, sjuutje zei:

Wij hebben een aantal jaren geleden ook een 2de hands glazen kas gekocht waarbij er ook nog een gedeelte in elkaar gelijmd zat met kit omdat die persoon geen tochtgaten in zijn kas wilde i.v.m. de tropische bloemen die hij erin kweekte. Dat was een drama om uit elkaar te halen en er zijn dan ook wel wat glazen plaatjes gesneuveld.

Wat je kunt doen is de huidige eigenaar foto's laten maken van hoe de kas er nu uitziet, in elkaar en van alle kanten. die foto's thuis uitprinten en op die tekening nummers zetten. Daar aangekomen dezelfde benummering op de echte kas overnemen op schilderstape, wel bedenken of je dat aan de binnenzijde of buitenzijde doet zodat je het glas er altijd op dezelfde manier inzet.

Dan heb je als het ware je bouwtekening.

Wij hebben het glas rechtopstaand in een kar vervoerd, goed tegen elkaar aan en met fleece of andere dekens ertussen, piepschuim of van dat bolletjesplastic wil ook goed.

Wij hadden de originele bouwtekening er overigens bij.

Nog een tip, koop nieuwe klemmetjes om het glas vast te zetten. Ze zijn niet belachelijk duur maar staat veel netter en zit meteen weer een stuk steviger.

Heb je misschien die bouwtekeningen nog en zou ik daar copietje van kunnen krijgen? Ga komend weekend kas uit elkaar halen en lijkt me nog hele klus.