Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat kan ik naar aardappel op hetzelfde stuk zetten.

Guest

Recommended Posts

Hoi

Ik heb helaas een deel van mijn aardappelen eruit moeten halen. Gelukkig kan ik ze wel eten. Maar wat kan ik op het stukje

zetten waar de aardappelen stonden. Nu heb ik nog pompoen komkommer en augurk die ik nog ergens moet planten. Welke kan ik erop zetten.

Deze groentes heb ik al genoeg. Heb alleen nog ruimte nodig voor de pompoen en de augurk en komkommer.

Maar of ik dat dan daarin kan planten is me nog niet duidelijk.

Bonen zouden inderdaad perfect zijn.

De vruchtgewassen kunnen er ook op maar die kunnen wel wat meer mest gebruiken, dus zou het stuk dan wat bij mesten en dan de pompoen/augurk/komkommers erop zetten.

Mijn vroege soort (Frieslander) lijken klaar voor consumptie te zijn. Zelf pas ik wisselteelt toe (6 bedden: kool, blad, vrucht, wortel, aardappel en peulgewassen ), zijn er alternatieven die ofwel in het bed van de aardappel vallen of in geen enkele van bovenstaande bedden? Of zijn het dan alleen bepaalde groenbemesters?

Ik pas zelf ook wisselteelt toe, maar ben niet overal even streng in. De aardappelen gaan bij mij om de 4 jaar en de kolen om de 6 a 8 jaar. De erwten en tuinbonen komen ook prima op hun plaats. Voor alle vrijkomende grond ga ik soepel mee om. Bladgewassen, prei, bloemen etc. zet ik op de vrijkomende stukken. Alleen de kolen komen niet buiten hun vak om knolvoet uit te bannen.

Ik pas ook vruchtwisseling toe en ik heb mijn tuin in 4 gedeeld ,waaronder 1 perceel aardappelen.

Ik zou nu boontjes willen planten op het perceel waar aardappelen gestaan hebben.

Maar in feite klopt dan mijn vruchtwisseling niet meer.

Heeft er hier iemand ervaring mee of zou ik toch beter een groenbemester zaaien.