Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat moet ik met deze planten doen?

harm07

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik bij Vreeken een bestelling gedaan. Na 2 weken is de bestelling binnen.

Ik heb o.a. een aantal muntsoorten en een mandarijnsalie (Salvia rutilans) gekocht. Maar ik vind ze er zelf niet zo goed uit zien (zie foto's)

Moet ik deze planten gewoon laten voor wat het is of moet ik ze een beetje bijknippen? Echt grote planten zijn het niet.

Witte/appelmunt

2015061714523293791434550963.jpg

Bananenmunt

2015061714522679811434550950.jpg

En de mandarijnsalie

2015061714522229411434550933.jpg

Over de laatse plant (mandarijnsalie) heb ik nog een vraag. de plant heeft op dit moment maar 2of 3 stengels. Moet ik deze (als ze in de winter afsterven) volledig wegsnijden zoals bij een vaste plant of moet ik deze stengels laten staan, dat hij dan daar uit gaat lopen?

Verpotten naar grotere potten met nieuwe potgrond en dan goed verzorgen. Ze zouden moeten bijtrekken en aansterken. Eventueel die nieuwe potten tijdelijk ingraven, dan is verzorging wat makkelijker. Als ze opknappen en weer lekker aan de groei zijn, verhuizen naar waar jij ze gedacht hebt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik zou de grootste takken uit de munt knippen trouwens. Krijg je een heleboel mooie frisgroene takken voor terug.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Bij die salie kun je het best alles gewoon de winter in laten gaan, eventueel de meeste groei die nu nog gevormd wordt ( in de nieuwe grotere pot die die plant nu van je krijgt ) tot op 10-15 cm terugknippen. Dan ergens in april, bij het tonen van de nieuwe groei de plant terugzetten op het onderste groen wat je dan ziet ontstaan en óf een weer grotere pot geven , of de volle grond in.

Plant moet zo zonnig mogelijk en zo licht mogelijk staan. Dat helpt de plant later de winter door te komen. Die weerbaarheid bouwt ie in het najaar op. Plant is vrij zwakjes / niet winterhard. Niet meer mesten na 1 aug.

Sorry beetje late reactie. De munt kan je het beste de grote takken op de aarde leggen en dan wat aan aarden. Ban loopt de munt sneller uit op de punten waar nu een blaadje zit . Je krijgt dan sneller een volle plant.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...

Een late reactie.

Kruiden kan je het best in de volle grond zetten, kan dat niet neem dan een flinke diepe bloembak en vil deze niet potgrond maar met tuinaarde.

Plant hier de kruiden in en knip deze tot 2 cm boven de grond af.

Geef ze daarna een forse gift koemestkorrels die door de aarde worden gewerkt.

En binnen drie weken heb je aardige kruidenplanten die een sterk wortelstelsel hebben gevormd.

Zorg van de winter dat de bak op een luwe plaats staat en dek hem eventueel af voor de vorst met stro, liever geen plastic.

Volgend jaar beschik je dan altijd over verse kruiden van sterke en gezonde planten.

Hou vooral de munt- en thijm-soorten op hun plaats dit zijn geweldige woekeraars.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.

• 1 month later...

Bij aankoop van de meeste planten, zet ik de plant zoals ze is aangekomen, in een pot of schaal voor de eerste nacht met water, zodat de wortels ondergaan eerst eens goed hun dorst kunnen lessen na het transport.

Meestal ziet je de plant opknappen 's anderdaags, en pakt ook beter als de plant uitplant.

Hou vooral de munt- en thijm-soorten op hun plaats dit zijn geweldige woekeraars.

Dat is ook precies de rede waarom bij munt een pot wordt aangeraden. En niet de volle grond zoals je zegt Aan het begin van de post.