Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Romatomaat ziek (blad krult)?

JannyH

Recommended Posts

staat die buiten?

Dat kan door de wind komen.

Extra kalium kan dat verbeteren.

Een schimmel kan dat ook veroorzaken.

Je kan voor de zekerheid sproeien met natriumbicarbonaat(baking soda)

Herhaal dat dan om schimmels weg te houden.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ik heb precies hetzelfde met een tijgertomaat. Die geeft geen bloemen en alleen gekrulde bladeren.

Ik heb mijn tuintje in een kas.

Ik lees dus mee...

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Het omkrullen van voornamelijk de onderste bladeren van tomaten is min of meer een normaal verschijnsel. Het is zeker geen gevolg van schimmel. Eigenlijk is het krullen van tomaten bladeren een teken van goede groei. Omkrullen van (ouder) tomatenblad wordt o.a. veroorzaakt door:

- grote hoeveelheid opneembare voeding (niet in een keer een grote hoeveelheid geven maar spreiden!)

- grote hoeveelheid opneembaar vocht (vooral in potten bij bijvoorbeeld regenval)

- Bladsnoei (in combinatie met bovenstaand)

- Fel zonlicht

mijne krijgen geen extra voeding. Er zit compost omgespit in grond. Verder krijgen ze om de dag water en staan ze in de kas. Overigens is het bij mij maar 1 plant, de rest gaat heel goed.

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

zo denk ik:

Kalium verstevigt nerven en bladstelen waardoor bladeren minder gemakkelijk toekrullen.

De bladeren voelen soms wel hard aan en de middenste bladnerf krult naar beneden toe.

Bij extra stikstof krijg je normaal iets grotere maar zwakkere bladeren die sneller toekrullen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

antwoordt is simpel: bij kas tomaten is het normaal. buiten heb ik geen ervaring.heb het al 10 jaar in de kas. niks aan doen. ik heb het idee dat het warmte is die het veroorzaakt. in mijn kas wordt het in deze tijd regelmatig zeer warm, ondanks alles open. vandaag haal ik wel de 45C.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Inderdaad normaal, zeker in kas. De plant verkleint het bladoppervlak om verdamping/risico verbranding tegen te gaan. Het gaat bovendien samen met snelle groei. Kas is eigenlijk altijd te warm. Rondom 22-25 graden en lekker windje is voor tomaten ideaal. Het is geen ziekte en planten gaan er niet dood aan...maar de omstandigheden zijn "te".

Itoero schreef:

zo denk ik:

Kalium verstevigt nerven en bladstelen waardoor bladeren minder gemakkelijk toekrullen.

De bladeren voelen soms wel hard aan en de middenste bladnerf krult naar beneden toe.

Bij extra stikstof krijg je normaal iets grotere maar zwakkere bladeren die sneller toekrullen.

Pas op. Voedsel en extraatjes zijn niet de oplossing. Alleen als er een echt gebrek zou zijn. Onzinnig om allerlei preparaten of voedingstoffen nog extra toe te gaan dienen aan wel doorvoede planten....zoiets als, op zich gezonde, olijfolie verkopen aan mensen die al overvoed zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Die laatste foto ziet eruit als een kerngezonde tomatenplant...of is dat hem niet?

Die gele vlekken lijken mij wel op een gebrek te duiden, maar als je al voeding bijgeeft zou ik daar inderdaad verder niet mee gaan klooien. Aan de tomaten te zien heeft de plant genoeg energie om te doen wat 'ie moet doen: vrucht zetten!:)

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com