Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aangezien ik dan toch begonnen ben met bezigheden die ik me mogelijk volgende week zal beklagen, ben ik maar doorgegaan.

Op mijn uitgestrekte landerijen, zo ver het oog rijkt (voor een extreem bijziende, dan), zijn in het voorjaar in totaal zeven laagstam-fruitboompjes geplant.

Die doen het bar slecht.

Ik had de boompjes geplant in een, uit het gazon uitgesneden verdieping van ca. 5 cm.

Ik heb nu die cirkelvormige plantgaten uitgediept tot ca. 10 cm. Daarna heb ik de periferie van de gaten een extra 10 cm uitgediept.

De zo ontstane ringen werden opgevuld met potgrond.

Daarna werden de plantgaten weer enigszins aangevuld met een mengsel zand-potgrond, zodanig dat een verdieping van ca. 7-8cm diep overbleef. Zie de foto's.

P6252084800x60066511435248603.jpg

P6252085800x60045441435248605.jpg

P6252087800x60028611435248607.jpg

P6252088800x60086161435248609.jpg

Geplaatst:

Mijn kwadraat in het gazon is afgetekend. Ik ga boren om de 25cm, diepte 30 cm, per rij geschrankt, dus;

rij 1: 0cm; 25cm; 50cm; 75cm; 100cm

rij2: 12,5cm; 37,5cm; 67,5cm; 87,5cm

rij3: als rij 1

rij 4: als rij 2 enzovoort.

De gaten ga ik vullen met bemeste potgrond. Aangezien gras erg snel reageert op veranderende levensomstandigheden, bestaat de kans dat ik binnenkort een vierkante meter gazon heb, waar al die benepen seuten uit de buurt jaloers op zijn .

Foto's volgen.

Geplaatst:

Ik denk dat potgrond overigens onvoldoende voeding afgeeft. In het begin wel, maar al snel is het onvoldoende. Je zou ook mestkorrels kunnen kopen en na een aantal weken je grond gaan bemesten. Zit je ook niet met een te hoge grondstand of dat je veel grond moet afgraven.

Geplaatst:

potgrond heeft een nadeel. groot gedeelte bestaat waarschijnlijk uit veen wat afgegraven is in witrusland of enig ander land. een flinke bijdrage aan de opwarming van de aarde. in nederland zit in veel tuinaarde, zelfs die onder de naam biopotgrond!!!!!, en andere soorten bemeste tuinaarde erg veel veen. zo dragen veel nederlanders bij aan het feit dat onze lage landen het warmer krijgen.of wij daar bezwaar tegen hebben?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:
Daar ligt 27 euro aan potgrond (minimaal), 450 liter.

Voor 110 euro had je ongeveer 14000 liter compost gehad...

€ 36 en 600 l om precies te zijn. Mag het? Voor zover ik weet staat het mij nog steeds vrij mijn centen te besteden zoals ik dat wil, hoe onzinnig derden dat ook mogen vinden. Ik voel geen enkele behoefte om me daaromtrent te verantwoorden.

Geplaatst:
Ik denk dat potgrond overigens onvoldoende voeding afgeeft. In het begin wel, maar al snel is het onvoldoende. Je zou ook mestkorrels kunnen kopen en na een aantal weken je grond gaan bemesten. Zit je ook niet met een te hoge grondstand of dat je veel grond moet afgraven.

Weet ik, maar de bedoeling in eerste instantie is, om de bodemstructuur te verbeteren. Het heeft weinig zin denk ik, om meststoffen aan te gaan voeren, als die prompt uit de bodem wegvloeien bij de eerste de beste regenbui. Of zie ik dat verkeerd?

Overigens: het uitgraven van wat zand en het aanvoeren van wat potgrond, getoond in de foto's is enkel een eerste experimentje. Niks meer, niks minder. Ik zie wel wat het effect is op de korte termijn, maar ik ben er mij terdege van bewust, dat het probleem niet van de baan is door er "wat brol bij te kappen en eens goed te roeren".

Geplaatst:

Over het niet beschikbaar zijn van materiaal om mee te mulchen...

Je kan bijvoorbeeld ook eens ergens de berm induiken en wat wild rondknippen en een bos gras e.d. meenemen en dat steeds in je tuin verspreiden om je bodem te bedekken. Hetzelfde geld voor afvallend blad e.d. (vooral straks in de herfst) dat je ziet liggen. Hoeft niet gelijk met grote hoeveelheden, als je steeds een boodschappentas vol meeneemt schiet dat snel genoeg op. Gestaag volhouden dus.

Elk tasje dat je meeneemt is beter als géén tasje.

Geplaatst:
potgrond heeft een nadeel. groot gedeelte bestaat waarschijnlijk uit veen wat afgegraven is in witrusland of enig ander land. een flinke bijdrage aan de opwarming van de aarde. in nederland zit in veel tuinaarde, zelfs die onder de naam biopotgrond!!!!!, en andere soorten bemeste tuinaarde erg veel veen. zo dragen veel nederlanders bij aan het feit dat onze lage landen het warmer krijgen.of wij daar bezwaar tegen hebben?

Ja... Ik heb ooit de eer en het genoegen gehad enkele weken als "interimmeke" te mogen werken bij een van de belangrijke Belgische potgrondproducenten. En jawel: op die transportbanden zie je de hele wereld passeren: guano uit Peru, veenmos uit Belarus, turf uit Tsjechië, basaltmeel uit Italië, sparrencompost uit de Belgische Ardennen... Op de ecological footprint van zo'n zak potgrond kan je wellicht met het halve land een paar uur windsurfen.

Maar eh... Is het nu de bedoeling dat ik me schuldig voel omdat ik een foto van wat zakken potgrond geplaatst heb? Laat dat dan even weten, zodat ik me kan uitschrijven hier. Want tegen zoveel drammerig gedoe ben zelfs ik niet bestand.

Geplaatst:

Over het nut / onnut / schadelijkheid van het gebruiken van potgrond voor het milieu etc etc, zijn reeds topics aanwezig. zie daarvoor de zoekfunctie.

Geplaatst:
Daar ligt 27 euro aan potgrond (minimaal), 450 liter.

Voor 110 euro had je ongeveer 14000 liter compost gehad...

€ 36 en 600 l om precies te zijn. Mag het? Voor zover ik weet staat het mij nog steeds vrij mijn centen te besteden zoals ik dat wil, hoe onzinnig derden dat ook mogen vinden. Ik voel geen enkele behoefte om me daaromtrent te verantwoorden.

Bedtijd zeker

Er wordt niet gezegd dat je je centjes niet vrij mag besteden en ook niet dat het onzinnig wordt gevonden en ook niet dat je jezelf zou moeten verantwoorden.

Vanwaar deze felle reactie.

Zou het spijt kunnen zijn dat je de 14.000 liter niet gekocht hebt voor Euro 110,00

Hortus est amicus meus.

Geplaatst:

je hoeft je heus niet schuldig te voelen hoor, iedereen maakt een eigen afweging. zo simpel is dat. het was enkel bedoelt voor de lezers die denken dat potgrond volkomen onschuldig is en speciaal voor lezers die bio potgrond kopen en daarvoor 2€ per zal extra betalen, waaronder ik zelf!!!!!! verschil tussen biopotgrond en gewone is enkel de prijs. enkel als er een keurmerk van skall nederland opzit dan voldoet het aan bepaalde eisen. ik weet niet wat de situatie in belgie is. VELT keurmerk????

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

(veel uitroeptekens komt over als schreeuwen, niet erg prettig)

Over het niet beschikbaar zijn van materiaal om mee te mulchen...

Je kan bijvoorbeeld ook eens ergens de berm induiken en wat wild rondknippen en een bos gras e.d. meenemen en dat steeds in je tuin verspreiden om je bodem te bedekken. Hetzelfde geld voor afvallend blad e.d. (vooral straks in de herfst) dat je ziet liggen. Hoeft niet gelijk met grote hoeveelheden, als je steeds een boodschappentas vol meeneemt schiet dat snel genoeg op. Gestaag volhouden dus.

Elk tasje dat je meeneemt is beter als géén tasje.

Goeie tip. daar had ik ook nog helemaal niet aan gedacht. ga ik ook doen, nog meer mulch compost materiaal

Geplaatst:

Nóg een keertje dan : over potgrond. Potgrond-samenstelling, over mogelijke, zéér wel mogelijke, voor het ecosysteem schadelijke winning van turf, over prijzen, over afwegingen voor het kopen van potgrond, al dan niet etc etc etc zijn er reeds topics aanwezig.

kortom, probeer on-topic te blijven.

Geplaatst:
Over het nut / onnut / schadelijkheid van het gebruiken van potgrond voor het milieu etc etc, zijn reeds topics aanwezig. zie daarvoor de zoekfunctie.

Dan blijven er maar weinig vragen over om te stellen.

Er is zijn al zoveel topics, zodat er wellicht een is waar je een vraag onder kunt scharen.

Blijft alleen de zoekfunctie nog intact van dit forum.

Hortus est amicus meus.

Geplaatst:

Ja. Maar misschien kun jij een bijdrage leveren door de topicstarter te helpen met zijn vraag over hoe zijn zandgrond te verbeteren ?

Geplaatst:

over het nut en onnut van de zoekfunctie , van het forum überhaubt, over het modereren en hoe en waarom dát dan weer verloopt..... ook daar zijn allemaal topics, zelfs functies binnen het forum over ( melding maken ván enzo ) Verder hebben we een privé-berichten-systeem. We hebben alleen geen chat Die mag je overigens gerust zélf aanmaken. Zijn gratis mogelijkheden voor ( zie google ).

Chatten doe je hoogstens bij ons in de babbeltuin, en overigens ook daar maar in beperkte mate ( heet bij ons babbelen.... maja. ook nog eens opgedeeld in topics ja.... )

Kortom. zonder dat we nu hier gelijk de censuur zweep doorheen halen. Met een paar dagen gaat de bezem er wél doorheen. Verdere off-topic posts worden gelijk verwijderd.

Geplaatst:

Veel compost aanbrengen, voor tuinaanleg op schrale grond raadt men 20kg compost per m² aan.

En heb je de nieuwe aanplant voldoende water gegeven? Behalve de regenbuien van een paar dagen geleden is er de voorbije 2 maanden zeer weinig regen gevallen. Afhankelijk van waar je woont is er de laatste maanden een neerslagtekort van 100-150l per m².

Geplaatst:

Ik ben ook van Oost-Vlaanderen en moet het ook doen met een zanderige grond. In het begin stond hier alleen paardenstaart en zat er geen enkele regenworm in de grond. We zijn intussen een jaar of 6 verder (toch voor de moestuin zoals ze nu is, we zijn klein begonnen) en intussen zitten er mollen die blijkbaar wel iets te eten vinden onder de grond. We hebben een grote composthoop opgezet en verdelen die regelmatig over de moestuin en we mulchen veel veldjes met afgereden gras. Dat helpt om vocht in de grond te houden. Ik wissel ook hoge gewassen af met lage waardoor de lagere niet constant in volle zon staan uit te drogen. En rond planten zoals courgette en paprika maak ik een ondiep, cirkelvormig putje waardoor ik ze na het uitplanten makkelijk wat extra water kan geven zonder heel de tuin te moeten besproeien. Het is iets wat ik afgekeken heb van moestuintjes in het zuiden van Frankrijk. De grond is nog altijd zanderig en levert niet altijd de grootste planten op, maar het lukt wel om een en ander te telen. En zandgrond heeft ook voordelen voor wortelgewassen. Mijn wortels doen het beter dan de wortels die ik vroeger thuis probeerde te telen op een veel zwaardere en nattere grond. En aardbeitjes doen het hier ook niet slecht. Rabarber... met momenten. Die heeft het hier minder naar zijn zin. Bramen doen het goed, maar ik zou die in het najaar planten. Bomen en struikjes die ik in het voorjaar plant, hebben zelden voldoende tijd om goed in te wortelen voor het in de zomer weer droger wordt. Dat lukt beter in de herfst. Als ik in volle grond zaai, bedek ik de grond met vliesdoek tot de plantjes boven staan, omdat de grond dan minder snel uitdroogt (moet dan ook wat vaker controleren of er geen extra water nodig is). En ja, ik gebruik toch wel wat potgrond gemengd met tuingrond en compost om plantjes zoals kool en sla in voor te telen. Zodat ze een mooi kluitje wortels hebben voor ze de grond ingaan.

Geplaatst:

2014-winter-263201426664234.JPG2014-winter32501426664231.JPG

Je kunt ook je groententuin in bedden leggen voor de winter.

Eerst een pak bladeren en dan de grond er op.

Eventueel kun je op de rug van het groentebed nog een groenbemester zaaien.

Geplaatst:

Ik woon in het Waasland dus MIWA als intercommunale en hier mag je 3m³ compost gratis ophalen . Enkele maanden geleden om een aanhangwagen geweest . Er was ook een koppel met enkele grote kuipen in de koffer en een ander met lege plastieken zakken . Je mag er gratis compost halen maar moet hem zelf laden . En potgrond moet je ook gaan halen dus dat blijft hetzelfde .Enkel i.p.v . langs kassa passeren zakken kuipen vullen .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...