Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Andere dieren dan vogels, insekten en huisdieren in de tuin.

Featured Replies

Geplaatst:

De zwijnen zijn er weer. Vorig jaar rond deze tijd zaten ze ook in het bos naast ons huis. 

Geplaatst:

Hebben ze kleintjes?

Zwijnen maken altijd zo'n bende.

Als ze maar niet je tuin in kunnen.

Geplaatst:

We hebben het idee dat er ook jonkies zijn. Meestal horen we ze 's avonds rommelen in het bos. En ja, we hebben een stevig hek. Anders hadden we waarschijnlijk een volledig omgewoelde en leeggevreten tuin. 

Geplaatst:
7 uren geleden, Rookie zei:

Er lopen hier ook twee roedels reeën, eentje van vier en eentje van zeven.

Voorlopig nog geen wolf te bespeuren hier, wel een paar kilometer verderop, maar daar zit kanaal tussen.

We horen van tijd tot wel van zichtmeldingen in de buurt van Veelerveen, Vriesscheloo en ook rond Jemgum aan de Duitse kant. Maar van hier in de nabije omgeving heb ik nog geen meldingen gehad.
Oh ja kort geleden in de buurt van Weener, das 15 km van hier.

Qua groepen reeën, hier rondom zijn er afgelopen winter in totaal meer dan 200 dieren geteld door de jagers.

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Twee reetjes in de tuin, een bokje en een hinde.

De hinde denderde dwars door de heg naar het naastgelegen aardappelveld, het bokje sprong er vanuit stilstand zonder moeite overheen.

Mijn dag is weer goed.🥰

P1060381.thumb.JPG.23d796effed75c0bbf3d340aa40fc51f.JPG

P1060382.thumb.JPG.e07fefa0d39ad56285a3febddf304f75.JPG

P1060383.thumb.JPG.68dd25bcf6eccbc8d095694a07d7c397.JPG

P1060384.thumb.JPG.bdf0feb29e2cbb1fb6ac7de32b5e7987.JPG

Geplaatst:

Vanavond met het slakken rapen een lief egeltje gezien en die rolde zich niet op toen hij ons zag en later ben ik nog mijn telefoon gaan halen om het te fotograferen, maar hij bleef zo liggen. Morgen als de hond naar buiten gaat, goed in de gaten houden.

Egel.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst:

@Rookie waarom zijn jouw reetjes zo lief en klein?

Ik schrik me nog steeds meerdere keren per week dood omdat ik hier de zowat autoformaat reëen ergens pal naast een bospad tegen t lijf loop 😳

Nog geen foto's van ze in de tuin en de screenshots van mn video's zijn erg slecht, maar dit is 1 vd families die ik ook geregeld door de voorkant vd tuin zie gaan of mn heg op zie eten.

20250505_101124.thumb.jpg.738df514b5a2fc733b3b58f52c257750.jpg

20250505_101154.thumb.jpg.3235e18259a3d1f8732a4cb8051dc508.jpg

aangepast door Vlavlip

Geplaatst:
19 minuten geleden, Vlavlip zei:

autoformaat reëen

Ik vermoed dat jij geen reeen, maar damherten in je tuin hebt lopen zo te zien. Die zijn een stuk groter.

Geplaatst:

@Dahli even googlen zegt me dat t idd zeer waarschijnlijk damherten zijn ivm de vlekjes.

Er zouden hier blijkbaar ook wel reëen en edelherten rondlopen, maar wat ik tegenkom is over t algemeen groot en heeft vlekjes.

Ik krijg gewoon standaard 'deer' te horen, ben nog niet ingeburgerd genoeg om te weten wat wat is 😀

Geplaatst:

Damherten, Vlavlip. Hier ooit een keer een jong damhert tussen de ribben gehad omdat ik het verschrikte- plofte zo uit de struiken het pad over, onverwachts adembenemend..😅

Als je de mannetjes weg weet te houden door "aanwezig" te zijn, houdt die vaak zijn harem ook wel weg van je tuin. De mannetjes kunnen proberen te intimideren door te "blaffen", maar door stand te houden als mens houden ze meestal afstand. Stikjaloers hier overigens, ik zou persoonlijk een afscheiding plaatsen en er een eetbare heg tegenaanzetten, het zijn leuke beestjes als ze de tuin niet kunnen aanvreten.

Hier ondertussen andere beestjes kort achter de tuin.

IMG-20250531-WA0026.thumb.jpg.a84bd96c08e1d3779877bcf0796f7cca.jpg

De broedhoop is een succes, een hoop jonge ringslangen gespot.  

aangepast door Dashbro

Geplaatst:

Nou, dat dus @Vlavlip

De mijne zijn reeën, de jouwe zijn herten.

Maar als je dit lastig vindt, wacht dan maar tot de elanden komen....🥴

Ik denk dat de rendieren je bespaard blijven, die zitten verder naar het noorden.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

@Vlavlip waar woon jij dan, met al die herten?

Geplaatst:

Haasje

20250509_192846.jpg

Geplaatst:

🥰

Het ziet er zo schattig uit, maar ze eten wel je hele tuin op...

Geplaatst:

@Dashbro er komt een afscheiding, niet eens zozeer om de herten buiten de moestuin te houden, maar om de hond op mn terrein te houden. Dat mn planten dan wat veiliger zijn is een leuke bonus.

En ze vinden mn hond maar niets. Van de mensen temrekken ze zich weinig aan, ook t hondje vd buren vinden ze een onschuldig konijn, maar mijn beest vinden ze maar niks.

En slangen IN de tuin? Brrr....ik heb na meerdere keren adders te hebben gespot op wandelpaden (in Nederland nooit eentje gezien ook al heb ik op meerdere locaties gewoond waar ze geen zeldzaamheid zijn en hier in de eerste 2 weken was t al 3x raak!) die paden steeds een week vermeden 😀 moet er niet aan denken er een in de tuin te zien.

@Rookie ja, die wil ik ook niet stiekem tegenkomen. Ze leken me erg leuk, tot ik een opgezet exemplaar zag in t Natuurhistorisch museum. No thank you. Hopelijk blijven die op grote afstand.

Voor rendieren zit ik idd veel te zuidelijk.

@Petrasmoestuin Zweden, Örebro lan om precies te zijn.

Geplaatst:
Op 28-4-2025 om 21:34, Arja zei:

elke avond vleermuizen

Gisterenavond voor het eerst sinds we hier zijn ook een vleermuis(je) gezien. Hij leek wel wat smaller, fijner gebouwd dan degene die bij ons vorige huis ( de werkplaats) rondvlogen. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
9 uren geleden, Dashbro zei:

De broedhoop is een succes, een hoop jonge ringslangen gespot.

Echt een beauty de gevlekte ringslang! Zoveel mensen hebben angst voor slangen, dat is zo onnodig. Ik ken iemand die hazelwormen doormidden hakte want het zou wel eens een adder kunnen zijn. Als je veel in de natuur komt is het handig te weten hoe een adder eruit ziet en die moet je wel uit de weg gaan…het is de enige gifslang in Nederland en volgens mij ook in Zweden. Geen fijne vriend om door gebeten te worden en als je ze in de buurt hebt is het handig tegengif in de koelkast te hebben. Gelukkig zijn de adders zelf wel schuwe beesten, je moet ze alleen niet opschrikken.

Geplaatst:

In Zweden kwam ik reelmatig adders tegen.

Ik vond het altijd een beetje griezelig om mijn hond los door het bos te laten banjeren.

Geplaatst:

@Rookie precies de reden waarom ik niet echt een fan vd slangen ben....prachtige beesten, ook zelf niet bang voor, maar mn hond......ik heb zo'n 'heerlijke' labrador die denkt dat alles dat beweegt iets is om mee te spelen. Vandaar dat ik ze dus echt niet in mn tuin wil

Geplaatst:

Ik was al een aantal keren de werkplaats ingelopen, want daar leg ik tegenwoordig mijn telefoon neer en ik noteer steeds wat ik in de groentetuin heb gedaan. Dat in plaats een tasje om mijn middel te dragen (te warm en te lastig nu). En ik dacht al: wat doet die grote bruine bladeren daar? Zeker hard gewaaid, want de deur staat meestal de hele dag open.
Totdat ik het blad op een rare manier zag bewegen, het was een kikker (of een pad?) Ik probeerde hem met de bezem zachtjes richting buitendeur te duwen, maar hij was heel traag en ik durfde het niet hard te doen. Hij schoot onder de kast.
Zegt mijn man: je kon hem toch met je tuinhandschoenen oppakken? Tja, dat durf ik dus niet, ik ben bang dat hij ontglipt en in mijn nek springt of zo. 
Nu gaat hij onder de kast zitten poepen zei mijn man.

Het leek wel of hij zo uit de aarde was gekropen. Hij zag er erg vies uit.

20250604_151447.jpg

20250604_151518.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Dat is een pad @Petrasmoestuin, die moet je koesteren want die helpen je bij het slakken bestrijden. Proberen te vangen (😄) en in je tuin zetten.

Geplaatst:

Maar een pad kan ook spugen had ik begrepen, vandaar dat ik altijd voorzichtig ben. Hij zal wel weggelopen zijn toen ik in de tuin bezig was en anders morgen wel.
Ik heb liever geen pad, want als mijn hond ze in de gaten heeft, dan gaat ze erop af en een pad is giftig en kan dodelijk zijn voor een hond.

Geplaatst:

Eindelijk op de foto: rugstreeppad (volgens Waarneming.nl: 100% zeker).

Een jonkie, de rugstreep is nog niet geel.

Een pioniersoort die vaak voorkomt op bouwterreinen / bij afgravingen. Staat op de Rode Lijst, zijn aanwezigheid kan complete bouwprojecten doen stilleggen. 

Hier zat het padje in een zak potgrond die al een paar weken openstond, op een paar meter van de keukendeur.

20250609_161956.jpg

20250609_161952.jpg

Geplaatst:

Wat een mooi beest zeg! Hier in het bos heb ik nog geen amfibieën gezien..er is wel een vijver verderop waar we uit die richting snachts wat kwaak geluiden vandaan horen maar de kikvorsen laten zich hier niet zien. 

• 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.