Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waterglas tegen meeldauw


HuubvG

Aanbevolen berichten

Ik heb op verschillende gewassen meeldauw ontdekt, ben gaan zoeken naar bestrijdingsmiddel en kwam bij waterglas uit, dat in een middel van Ecostyle zit. Dennis_lp kwam er al eerder mee aan.

 

Nu heb ik nog waterglas in huis, en wil ermee aan de slag om de schimmels aan te pakken. Zou ik dit moeten verdunnen? En zo ja, waarmee? k heb nog maar één plant durven doen, dat was gisteren. Onverdund opgesmeerd met kwastje. De plant staat er nog. De schimmel is weg op de ingesmeerde plekken en er zit een glanslaag over. Die zou dan ter bescherming zijn tegen nieuwe schimmelaanvallen.

 

Als ik niets verneem over verdunnen, ga ik morgen de rest insmeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik het al jaren, prima middel het is een bladversterkend middel, tegen schimmels, insecten weersinvloeden .

 

hier wat tekst en uitleg over het gebruik:

 

Waterglas is een doorzichtige, stroperige vloeistof die ontstaat wanneer fijn gemalen kwarts wordt versmolten met soda of met een kalizout. Er ontstaat dan natriumsilicaat (Na2Si3O7) of kaliumsilicaat, die beiden waterglas wordt genoemd. Waterglas is een oud drogisterijmiddel met allerlei toepassingen zoals het brandwerend maken van hout en textiel. In Natriumwaterglas van 40% kan je eieren zeer lang bewaren.

 

Vooral in Duitsland wordt waterglas aangeraden als plantversterkend middel. De silicaten zouden het blad versterken en behoeden tegen schimmelaantastingen. Het is in gebruik in de fruitteelt in concentraties van 0,5 tot 2%. Het wordt gespoten bij warm en vochtig weer. Onmiddellijk na gebruik spuitapparatuur goed reinigen. Daarnaast wordt waterglas ook toegevoegd als hechtmiddel aan zelfgemaakte spuitmiddelen, van 0,3 tot 1%. In de genoemde concentraties is waterglas niet giftig voor mens en dier. Het is wel erg basisch (pH 11), het irriteert de huid en de slijmvliezen en als je het inslikt wordt je er misselijk van. In sommige ecologische landbouwsystemen is waterglas toegelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie.

Waarschijnlijk zal niet op de verpakking van Ecostyle staan hoe de verhoudingen zijn, maar voor de duidelijkheid: ik heb geen Ecostyle in huis, dus ik weet het antwoord niet.

Zelf heb ik waterglas eens in huis gehaald om te proberen er water voor de modelbaan van te maken. Dat mislukte, het spul is niet stabiel.

Wel kan het op vochtige muren gesmeerd worden, die er dan meer waterdicht van worden.

Ik zal het nu verdund gaan gebruiken en dan ermee spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik niet zeggen, het ligt eraan welke concentratie waterglas je hebt, misschien zelf even googelen?

Beetje meer richting tuinieren: het is ook te gebruiken om steenachtige bloempotten waterdicht te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Ik kwam nota bene in een ouder eigen topic uit, toen ik zocht naar het bestrijden van meeldauw. Vooral de kamperfolie, beide fleur- en geurvarianten hebben het op de onderste bladeren. Ook het longkruid bleek het te hebben, het staat in de buurt van de lonicera's.

 

Probeerde ik het deze week al met melk, verdund, maar de spuitflacon spuit niet goed, het gaat schuimen in de aanvoerslang en er komen alleen druppels uit.

 

Was ik dus het hele waterglas verhaal vergeten, vind het nu weer terug en ga er direct mee aan de slag. Heb het nog steeds in huis! :-D

 

off topic

@citroen, heb je na 9 jaar nog iets aan deze link? :think:

/ off topic

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...