Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen en courgette - bestuivingsvragen


Raquette

Aanbevolen berichten

Hoi! Twee cucurbitavragen:)

 

Pompoen: Vanmiddag zag ik dat de eerste vrouwelijke bloem van mijn pompoenplant open was, samen met een mannelijke bloem. In een opwelling heb ik een luciferhoutje gepakt en wat pollen van de mannelijke bloem op de stamper van de vrouwelijke gestreken (het lijkt wel sexuele voorlichting dit ). Anyway, een uur later ofzo zag ik ineens dat de vrouwelijke bloem dicht was. Betekent dit dat 'ie succesvol bestoven is, of van ellende gestorven? En hoe belangrijk is bestuiven bij pompoenen? Ik was eigenlijk van plan ze gewoon hun gang te laten gaan, ik vond het alleen leuk om te kijken of het zou werken.

 

Courgette: Een paar dagen geleden stonden er twee vrouwelijke bloemen open, maar er was op dat moment geen rijpe mannetjes-bloem. Toch beginnen er nu twee vruchtbeginsels uit te dijen tot courgette (nog klein, maar toch). Hoe werkt dit? Kunnen ze ook onbestoven gaan groeien? Of toch bestoven door iets of iemand? Een buurvrouw heeft ook courgettes.

 

Bedankt!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

bloemen sluiten altijd in de avond, dus mi heeft dat niet met bevruchting te maken,je gaat nog zien of het gelukt is

onbestoven pompoenbloemen vallen wel af

 

courgette kan best bestoven zijn door een buurbij en anders groeien ze onbestoven uit maar gaan meestal wel rotten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat pompoenen en courgettes elkaar ook onderling kunnen bestuiven. Hij kan dan ook nog door je pompoen zijn bestoven.
en dat kan geen kwaad voor de groente op zichzelf

 

Hier had ik vorig jaar regelmatig last van onbestoven courgette, die na een 5tal cm groeien plots rot worden en afvallen, de 3 planten stonden kort op elkaar met veel bladeren. Vermoedelijk vonden de bijen hun weg naar de bloem dus niet. Ik ben toen manueel gaan bestuiven en het probleem was van de baan (met een klein penceelke)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk om hier meer over te leren! Ik zie redelijk veel bijen in de tuin, dus het *zou* in theorie de planten zelf moeten lukken...en die ene courgette is dan dus zeker gelukt, met dank aan bij en/of pompoen.

 

(stiekem vind ik dat gepriegel met dat bestuiven ook wel leuk...sssst )

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de kruisbestuiving tussen pompoenen, courgettes en andere leden van de familie ooit eens volgend schema op internet gevonden:

pompoenkruising295631436276014.jpg

 

Waarbij onder Cucurbita pepo o.a. de volgende soorten vallen: Courgette, de meeste Jack O' lanternachtige halloweenpompoenen, sierkalebassen, Acorn's (Eikelpompoenen), Pattisson, Spaghettipompoen, Delicata's, Crookneck, Tonda Padana.

 

Cucurbita maxima: Hubbard's, Turkse mutsen, Kabocha's (Uchiki Kuri), reuzenpompoenen (Atlantic Giant, Gele Reus e.d.), grijze en witte pompoenen, etc.

 

Cucurbita moschata: o.a. muskaatpompoenen, butternuts e.d.

 

Cucurbita mixta (argyrosperma) die bekend is van de Ayote.

 

Er zijn nog wel veel meer soorten, maar geloof dat dit de meest gangbare zijn.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het schema iets veranderd. De kruisjes gaven de mogelijkheid tot kruisbestuiving aan. In het nieuwe schema zijn dat de groene vinkjes. Op internet gaan overigens meerdere verhalen rond over het wel/niet plaatsvinden van kruisbestuiving tussen de verschillende soorten, maar ik houd dit schema aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel bassie! Zo te zien kruist een Hokkaido (maxima?) niet met een courgette (pepo), dus dan heeft mijn courgette het toch zelf gedaan:).

 

Ennn...volgens mij heb ik iets goed gedaan! Sinds mijn bestuivingspoging is de pompoenbloem niet meer open geweest, en nu is ze eraf gevallen en is het vruchtje binnen twee dagen twee keer zo groot

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...