Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat te doen aan afstervende Japanse wijnbes

TotemF1

Recommended Posts

Er staan meerdere wijnbessen langs de schutting. Ze vernieuwen zich elk jaar. Ook dit jaar weer dikke scheuten met veel bestrosjes.

Een maand geleden verwelkte ineens een tak, leek te verdrogen.

Twee weken geleden aan een andere struik ook een verdrogende tak.

En nu begint weer een tak te verdrogen, terwijl we toch bakken en bakken regen gehad hebben van de week.

In al de jaren (ong 15) dat ik wijnbessen in de tuin heb is dat nog nooit voorgekomen.

Wie weet wat er aan de hand is en hoe ik kan voorkomen dat het weer gebeurt.

Hier ook ziekte in de wijnbessen.

Gelukkig aan twee kanten van een pad uitgeplant. Aan een kant zijn ze bijna allemaal weg, eerst de oudere stengels, nu ook de jonge scheuten.

Bij de eersten, die plotseling geheel verwelkten dacht ik nog aan een veenmol, die er onderdoor was gegaan. Inmiddels denk ik toch ook aan een ziekte.

Planten krijgen rode spikkels aan de onderste bladeren, tot steeds hogerop, en vervolgens verwelkt de hele tak. Op een paar andere plaatsen hier in de omgeving zie ik hetzelfde gebeuren.

Nou ja, het kan vanalles zijn. Ik heb geprobeerd te zoeken, maar er zijn zoveel mogelijke aandoeningen. Dat ik het maar erbij laat.

Ik ga gewoon iets anders proberen op die plaats. En duimen dat ze aan de andere kant van het pad, wel gewoon goed blijven gaan.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Nu het foto'tje. Wilde even wachten tot het duidelijk zichtbaar was.

stervende-jap-wijnbes48621437575001.jpg

Sommige planten leven nog.

Inmiddels gezocht naar rode spikkels. Geen enkel blad vertoont rode spikkels.

Ga nieuwe scheuten elders in de tuin planten.

Andere planten langs de schutting met de buren hebben nergens last van.

Er staat ook een 2 jaar geleden geplante braam, met wel tussen 5000 / 7000 bessen. Nergens last van (tot nu toe).

Zouden de wortels van de braam teveel voeding wegnemen?

Blad wijnbes vertoont wel magnesiumgebrek. Heb ik in voorjaar al kieseriet onder gestrooid.

Kortom blijft een raadsel.

Inmiddels zijn de takken helemaal afgestorven en heb ik ze weggesnoeid.

En nu zie ik aan de takken donkere vlekken.

Dat kan haast niet anders dan een virus of schimmel zijn, denk ik.tak-wijnbes-276831437840670.jpgtak-wijnbes44161437840672.jpg

Er vlak naast wel, tot nu toe, gezonde takken. Hoop dat deze bessen nog rijp worden.

Japanse wijnbes is een heel sterke plant die bijna geen ziekten krijgt. Zou er niet aan de wortel gevreten zijn van je plant in kwestie? De symptomen van het verdroogde blad bij een gezonde plant hadden wij toen een konijn een gang gegraven had net onder de wortel van onze wijnbes.

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Het doet me denken aan wortelverbranding door chemische bemesting. Japanse wijnbes heeft het liefst een matige organische bemesting.

Daarnaast houdt de wijnbes van vochthoudende zandgrond of lichte leemgrond. Het kan ook zijn dat de braak veel vocht aan de grond onttrekt. Ik heb bij mij een rij asperges dicht bij een bramenrij staan. Deze rij asperges wordt elk jaar zienderogen minder en enkele planten komen niet meer op. Ik vermoed dat de bramenrij hier debet aan is.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Overigens is (deels) afsterven van takken die gedragen hebben, wat later in het seizoen, vrij normaal. Net als bijvoorbeeld een braam of framboos draag een wijnbes op 2 jarig hout...de nieuwe takken van nu worden het bloeihout in 2016. Ik sluit zelfs niet uit dat een niet of slecht gesnoeide struik zichzelf zo verjongt. Echt ziek ziet hij er niet uit....die plekjes zijn wellicht een gevolg en niet zozeer de oorzaak?

Flinke snoei nu binnenkort - hij is bijna klaar met oogst - is veel betere groei en oogst volgend jaar.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het is in ieder geval geen vraat aan de wortels. De planten staan in een smalle strook langs de schutting. Bij de buren ligt het terras of gras.

Ik heb 1 x in het voorjaar Culterra gegeven, en bij vergelen van het blad van verschillende planten ook wat kieseriet en kalk.

Op 1,20 m van de braam staat een roos. Heeft nergens last van. Er staan nog meer klimrozen aan de schutting. Verschillende wijnbessen zien er nog goed uit, hoop dat de eerste bessen rijp worden deze week.

Mijn geweldige en fantastische buren gebruiken wel chemische bestrijdingsmiddelen, en dat is hun goed recht. Geen idee of er zoiets gebruikt is. De braam is gigantisch en onder de braam groeit van alle.

Blijf denken aan virus of andere ziekte.

Ik wacht af of de rest blijft leven en of het volgend jaar niet meer voorkomt.