Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

even voorstellen

Margareth

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik wil me even voorstellen... ik ben Margareth, woon in Belgie net over de grens bij Maastricht en heb sinds kort een stuk gazon opgeofferd als bescheiden moestuin, maar eigenlijk is ie nu al te klein geworden Wat ik onder andere heb geplant/gezaaid is sla/spruitkool/tuinbonen/spits-, bloem- en rode kool. bietjes, wortelen, uien, knoflookbieslook, prei, broccoli, spinazie (NZ), tomaat en paprika, augurk, courgette, komkommer, erwt, stokbonen...

Mijn vader had vroeger een grote moestuin en ik kan me nog herinneren dat we vroeger vuilniszakken vol tuinbonen zaten te doppen en snijbonen te malen... ik wilde het zelf wat meer bescheiden houden

Ik heb de strijd tegen de koolmot en het koolwitje al gewonnen met salie, thijm en citroenmelisse, die tegen de konijnen duurt nog steeds voort....

Groetjes Margareth

Welkom Margareth op dit gezellige en informatieve forum. Je hebt het gelijk goed aangepakt zo te lezen. Veel verschillende groenten. Hoe groot is het moestuintje in de voortuin? En heb je geen achtertuin dat je t daar niet in hebt?

Good things come in small packages

Welkom op het forum Margareth.

Voor velen is de herinnering aan de tuin van ouders of grootouders een aanzet om het zelf te gaan proberen. Hardstikke leuk.

Wij zijn zo'n beetje buren, ik woon in Margraten 7 km z.o. van Maastricht,

en niet te vergeten Dennis, een van onze jeugdige forummers, die woont dacht ik in Riemst.

Een paar uur geleden dacht ik de eerste regen sinds maanden te mogen verwelkomen, maar helaas weer maar enkele druppels.

Vette pech voor onze moesttuin, maar mazzel voor de kippen ik heb het dak op de voliere, de laatste schroef voor de eerste druppels.

Veel succes met je tuin.

@jos oh wat leuk "buren" op het forum!

Dank jullie wel voor de leuke welkomstberichten

@helly Ons huis staat midden op het perceel ongeveer, dus ik heb niet echt een splitsing tussen een voor-en een achtertuin... het stukje moestuin is ongeveer 1 a 1,5 meter breed en dan gok ik ongeveer 8 meter lang.... maar ik heb stiekem in de bloemen border ook nog wat groenteplanten gezet, omdat daar nog niets omhoog was gekomen na t zaaien en t anders zo kaal was... en in enkele emmers en speciekuipen staan courgettes en tomaten... niet alles staat ook echt in de moestuin... de slaplanten staan op een tafel, ivm hongerige konijnen, de augurken staan tegen een zonnig muurtje waar ik een klein reepje tuin voor heb gegraven...

@appelvrouw Wat ik heb gedaan om de koolmot weg te houden (en het koolwitje) is voor hun stinkende planten tussen de koolplanten zetten, er staat nu oa salie, thijm, absinth/alsum en citroenmelisse... een geweldloze strijd dus

Dank voor de tip! Ik heb nu alleen afrikaantje erbij en houd de kruiden 'netjes' in de kruidentuin.Ik kan wat in potjes zetten, en dat uitproberen, volgend jaar komen de kooltjes weer op een andere plek..in de kas heb ik wel veel kruiden, vooral munt in grote potten en basilicum. Ik ga gelijk ook wat munt splitsen en tussen de broccoli zetten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...