Kenraad Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 helowki, ik heb het forum eens afgespeurd maar kan nergens terugvinden welke schimmel of welk diertje debladeren van mijn broccoli aan het aanvallen is,Er zijn enerzijds witte vlekken op mijn bladeren en anderzijds hele stukken uit de bladeren. Hier enkelefoto's, kan iemand mij zeggen wat de oorzaak is zodat ik de plant kan redden!!!! bedankt!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikketim Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Ik denk dat die gaatjes van de rups van het koolwitje zijn. heb je de bladeren al gecontroleerd op rupsen ? meestal zitten ze op de onderkant van het blad of op de nerf. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 zodat ik de plant kan redden!!!!Geen paniek Zolang de kern niet aangetast wordt is er niets aan de hand. Planten in de vrije buitenlucht trekken nu eenmaal een veelheid van beestjes aan die een hapje mee komen eten. Dat hoort bij de natuur. Geen probleem van maken zolang het niet uit de hand loopt. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Behalve rupsjes heb je ook nog bezoek van de larfjes van het koolmineervliegje kenraad (de witte plekjes en 'draadjes'). De rupsjes moet je zeker verwijderen maar over die larfjes zou ik me geen zorgen maken. In tegenstelling tot de rupsen zijn ze moeilijk te verwijderen , ze houden zich op tussen opper- en onderhuid van het blad , maar ze veroorzaken nauwelijks schade en hebben geen nadelige invloed op de kwaliteit van de te vormen broccoli . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenraad Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 bedankt voor jullie snelle antwoorden!!! Rupsen heb ik nog niet gevonden ( ook niet aan de onderzijde ) maar zal nog eens extra kijken.De broccoli zelf is gelukkig niet aangetast!!! nog eens bedankt!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carolina1969 Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Ik heb ook broccoli geplant en heb dezelfde problemen als jij,daarbij heb ik ook geen last van rupsen .Ik weet dus ook niet wat ik hier aan kan doen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 de rupsen zijn moeilijk te zien omdat ze dezelfde kleur als de plant hebben. Zou eens schudden aan de plant/het blad. Dan vallen ze op de grond en kun je ze oprapen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts