Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe bessen in te delen?

DannyL

Recommended Posts

Ik heb eigenlijk een vraag waar ik zelf over twijfel..

Als bijlage heb ik even een snelle indeling van de tuin gemaakt met alle vraagtekens.

tuin41231437984550.png

Ik heb een aantal struiken:

- 2x zwarte bes

- 1x kruisbes

- 1x aalbes

- 2x blauwe bes (binnenkort 3 of 4 wellicht, want ik ben zelf grootverbruiker )

- 1x vijg

- rij frambozen

- 1x japanse wijnbes

De zon komt op aan de kant van de aardbeien, en gaat onder aan de kant van 'schuur 2'.

Het stuk 'lege grond' is iets wat ik nog in orde moet maken, maar daar heb ik voornamelijk ochtendzon.

'Lege grond' en op de plekken waar de vraagtekens staan, kan ik alles neerzetten..

De kant waar de vraagtekens staan, hebben de meeste zon (bijna de hele dag)

Mijn vraag is nu, hoe kan ik deze bessen het beste indelen?

Hierbij wat aandachtspunten:

- 2x zwarte bes :

- 1x kruisbes:

- 1x aalbes: kunnen wel wat schaduw verdragen

- 2x blauwe bes (binnenkort 3 of 4 wellicht, want ik ben zelf grootverbruiker ) Deze heb ik in een apart stuk van de border staan waar ik veel turf aan heb toegevoegd (we hebben zandgrond). Ze groeien bij mij super en geven veel vruchten. Als opvulling van de border heb ik kruipende kornoelje, poolbraam, inheemse bosbes, vossenbes, cranberry en er komen bosaardbeien op. Waar ze bij mij staan hebben ze niet de hele dag zon.

- 1x vijg

- rij frambozen: kunnen nogal enthousiast groeien en hebben ruimte nodig. Bovendien maken ze ondergrondse uitlopers, die op plaatsen kunnen opkomen waar je het niet bedacht hebt (zoals bij de buren...) Deze heb ik achterin de border staan omdat ze anders te veel schaduw geven voor andere planten.

- 1x japanse wijnbes: mag wat schaduw hebben, maar krijgt lange takken: dus aan een hekwerk/schutting bevestigen.

Mocht je nog een plekje over hebben, dan kan ik je nog honingbessen aanbevelen (in half schaduw): deze lijken op blauwe bessen, maar zijn in mei/juni rijp en ze zijn ook nog eens heel winterhard.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Denk dat je aan de voet van je schuur, de plek die bij jou 'lege grond' heet, met vraagteken, je wat ochtendzon hebt, maar ook niet heel veel ? Misschien daar iets plannen wat met het minst zon toe kan ?

De andere plekken met veel vraagtekens en dan met name de dichte rij vraagtekens op pal oost-zon, is dat een schutting ? dat betekent dus halfzon op de hele dag bekeken. Misschien daar dingen plannen die niet héél veel zon nodig hebben.

Stukje verder naar rechts, dat schuinere stuk, zal dan meer zon hebben, iets meer, en heeft ook een schutting ? Iets wat geleid moet worden ?

Zelf vind ik 1 aalbesstruik wat weinig.

Deborah, dankje voor de aandachtspunten! Dit helpt al enigsinds moet ik zeggen.

Bit, Bij 'lege grond' heb ik inderdaad alleen ochtendzon tot een uurtje of 1.

De hele rij vraagtekens, daar staat een betonnen schutting. De zon staat er pal op, midden op de dag.

Dat schuine stuk daar achter heeft inderdaad meer zon, maar daar staat een plaat voor en daar achter een kortgeknipte coniferen van de buren.

Alles kan opzich geleid worden, maar ik moet dan eigenlijk weten wat meer/minder zon nodig heeft, zodat ik het tegen het najaar kan gaan verplaatsen. Dan heeft het eindelijk allemaal een definitief plekje

De aalbes heb ik in een opwelling gekocht eerlijk gezegd, maar het is meer voor 'erbij'. Als ie goed bevalt komt er misschien nog eentje bij, maar dat ligt eraan of ik genoeg plek heb Want ik wil meer dan dat de tuin me toe laat..

En waarom geen appel of perenboompjes geleid tegen die schutting? Ik heb vorig jaar men eerste eigen appeloogst gehad en ik kan je zeggen dat die veel beter smaken dan uit de winkel.

Bovendien zijn het mooie en makkelijke boompjes, het enige waar ik tot nu toe last van heb gehad is de appelzaagwesp en die is eenvoudig te bestrijden door de aangetaste vruchten te verwijderen.

edit: ow ik lees nu pas dat je de struiken al hebt, weer slecht gelezen van mij...

De schaal is mij onduidelijk, maar die schaduwhoek met ochtendzon kun je mooi bemesten met stalmest en turf om een aantal van die Blauwe bessen, Vaccinium corymbosum, te plaatsen! (verdragen schaduw, bosplant gaat alleen iets minder dragen, tot 1 u. lang genoeg)

Gezond en lekker!

Ik doe meestal een behoorlijk gat graven en dan halve kruiwagen mest en halve kruiwagen turf erin, beetje doormengen met de betaamde grond, en later na planten het blad eronder laten liggen, bonus: mooie herfst kleur

Bij ons staan er een aantal in de schaduw en een aantal in de zon(verschillende plaatsen) en beide doen het niet slecht, voordeel is dat ze in de schaduw veel later rijp zijn.

Moestuin is een lang en wat smaller stuk, ik zou de smalle, soorten zoals framboos vooraan houden op de 'vraagtekens' en de bessen toch meer richting het kippenhok. de lage soorten ervoor.

Anders ga je body verliezen in je moestuin, dat wil je ook niet.

Vijg naast kas, laten opgroeien als boompje?

Je zit toch met de ruimte...

Mijn mening, de Zwarte bes smal houden want dat zijn toch wel grote soorten voor die tuin.

Bedankt voor de antwoorden

Dat helpt me heel erg.

De vijg staat nu al naast de kas, dus die doet het daar goed.

Er komt nog een aalbesstruik (witte), staat wel leuk naast een rode.

Dan zal ik de blauwe bessen mooi in het lege stukje zetten.

Enig idee hoe ver ik ze uit elkaar dien te zetten?

Want dan weet ik of ik er 3 of 4 neer kan zetten (oftewel, dan mag ik er nog eentje bij gaan halen )

En dan weet ik nu ook hoe ik alle bessen neer dien te zetten, dus ik kan vanaf volgende maand lekker aan de slag.

Super bedankt!

Graag gedaan

Hoe lang is dat stuk, meter of 3?

Dan 3 of 4 stuks. De ruimtes ertussen kun je wel invullen met wat lage vaste planten waar nodig.

Zorg dat de grondslag onder het straatwerk komt te liggen zodat regen en bladafval ed makkelijk onder de blauwebessen blijft liggen

Onder bosbessen niet veel harken maar ijst rommeltje met blad laten, veel beter. (ik weet het, niet iedereen wil dat, haha)