Jump to content

Bolletjes oerprei aangeboden

Recommended Posts

Wat is oerprij nooit van gehoord.

Een redelijk artikeltje hier: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/oerprei-kweken-in-de-moestuin-groentetuin/

Mijn ervaring: Leuk gewasje, makkelijk en vraagt niet veel plaats, maar met beperkte gebruikswaarde. Een ui-achtige die je in mei - als er weinig en alleen heel dure prei te koop is - als prei kunt klaarmaken en eten. Dan zijn de schachten groot en fris groen. In juni gaat ie afsterven en wordt het blad en de schacht snel minder. Je kunt dan de bollen oogsten en eten en vrij lang bewaren. Smaken als uien, maar zijn vrij moeilijk te pellen en zo groot als een kleine tulpenbol...dus voor een echt maaltje veel werk, maar een of enkele bolletjes ergens bij (salade o.i.d.) is wel makkelijk. In september plant je weer wat overgehouden bolletjes uit (teelt lijkt veel op knoflook of winteruien dan) die lopen snel uit en overwinteren op het land, om vanaf april echt te gaan groeien. Het groen is niet zo geschikt om in te vriezen. Als je niet oogst en de bollen laat verwilderen krijg je veel kleine sprieten en gaat het zich wat gedragen als onkruid.

Zelf plant ik jaarlijks een 20 a 25 bollen...dat is meer dan genoeg. Ongeveer 1/3 deel (de mooiste!) oogst ik niet als prei maar gebruik ik als nieuw plantmateriaal en om uit te delen, omdat er heel moeilijk aan te komen is of belachelijke bedragen voor enkele niet eens zo grote bolletjes gevraagd worden als ze toch ergens verkocht worden (Vreeken, Vlaamsch Zaadhuis e.d.)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Heidike: je bent nummer 2 op de lijst.

De preien staan nog prachtig te bloeien dus dat moeten we nog ff afwachten.

En een aantal heb ik de bloemstengel voortijdig uitgehaald, ben benieuwd of dat ook invloed heeft op wat er van onder de aarde tevoorschijn komt.

Je kan trouwens ook de oerpreibolletjes bij elkaar poten zodat je een grote pol met Oerprei krijgt, dan knip je groen naar behoeven en bloeit ie mooi als sierplant.

• 3 weeks later...

Ik heb ze van de week uit de grond gehaald en bleek dat ze ondertussen behoorlijk nat stonden dus werd ook wel tijd. Nu liggen ze te drogen en hopelijk zijn er niet teveel aangetast door de hoge waterstand door al die plensbuien de laatste weken.

Op mijn lijstje staan nu nog:

1. Sin Fronteras

2. Heidike (geef jij je adres nog even door?)

3. Swoek

Niemand vergeten?

Dan zal ik de bolletjes afwegen en de porto via pb kenbaar maken.

Daarna zal ik dan de oerprei opsturen.

Eventueel ben ik nog op zoek naar zaad van lekkere pompoenen. Geen zelfgeoogst zaad en geen oud zaad svp. En de Uchiki Kuri heb ik al genoeg zaad van.

• 2 weeks later...

Geen adres uitgewisseld.....Piroska? Ik heb ze nog liggen....dus kan nog. Heb 6 of 7 enveloopen verstuurd, maar dat is la lang geleden intussen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.