weknow Posted August 13, 2015 Author Share Posted August 13, 2015 Wat is oerprij nooit van gehoord. Een redelijk artikeltje hier: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/oerprei-kweken-in-de-moestuin-groentetuin/ Mijn ervaring: Leuk gewasje, makkelijk en vraagt niet veel plaats, maar met beperkte gebruikswaarde. Een ui-achtige die je in mei - als er weinig en alleen heel dure prei te koop is - als prei kunt klaarmaken en eten. Dan zijn de schachten groot en fris groen. In juni gaat ie afsterven en wordt het blad en de schacht snel minder. Je kunt dan de bollen oogsten en eten en vrij lang bewaren. Smaken als uien, maar zijn vrij moeilijk te pellen en zo groot als een kleine tulpenbol...dus voor een echt maaltje veel werk, maar een of enkele bolletjes ergens bij (salade o.i.d.) is wel makkelijk. In september plant je weer wat overgehouden bolletjes uit (teelt lijkt veel op knoflook of winteruien dan) die lopen snel uit en overwinteren op het land, om vanaf april echt te gaan groeien. Het groen is niet zo geschikt om in te vriezen. Als je niet oogst en de bollen laat verwilderen krijg je veel kleine sprieten en gaat het zich wat gedragen als onkruid. Zelf plant ik jaarlijks een 20 a 25 bollen...dat is meer dan genoeg. Ongeveer 1/3 deel (de mooiste!) oogst ik niet als prei maar gebruik ik als nieuw plantmateriaal en om uit te delen, omdat er heel moeilijk aan te komen is of belachelijke bedragen voor enkele niet eens zo grote bolletjes gevraagd worden als ze toch ergens verkocht worden (Vreeken, Vlaamsch Zaadhuis e.d.) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Ik heb gisteren de bolletjes ontvangen, echt super! Wil je zelf nog iets hebben? (anders geef ik je een vergoeding) Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Heidike: je bent nummer 2 op de lijst. De preien staan nog prachtig te bloeien dus dat moeten we nog ff afwachten.En een aantal heb ik de bloemstengel voortijdig uitgehaald, ben benieuwd of dat ook invloed heeft op wat er van onder de aarde tevoorschijn komt. Je kan trouwens ook de oerpreibolletjes bij elkaar poten zodat je een grote pol met Oerprei krijgt, dan knip je groen naar behoeven en bloeit ie mooi als sierplant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julia Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Vandaag de bolletjes ontvangen! Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanneke91 Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Ik heb ze ook ontvangen (heb ook een privebericht gestuurd), super bedankt! Net als Deborah wil ik graag weten wat je er voor terug wilt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julia Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Alle bolletjes laten al groene sprieten zien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Ik heb ze van de week uit de grond gehaald en bleek dat ze ondertussen behoorlijk nat stonden dus werd ook wel tijd. Nu liggen ze te drogen en hopelijk zijn er niet teveel aangetast door de hoge waterstand door al die plensbuien de laatste weken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swoek Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Hoi Erny (en de andere moestuinders). Ik heb een pb-tje verstuurd! Gr koen Quote 1 moestuin-3 kippen en 15 kwartels: miniboerderij! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 13, 2015 Share Posted September 13, 2015 Op mijn lijstje staan nu nog: 1. Sin Fronteras2. Heidike (geef jij je adres nog even door?)3. Swoek Niemand vergeten? Dan zal ik de bolletjes afwegen en de porto via pb kenbaar maken. Daarna zal ik dan de oerprei opsturen. Eventueel ben ik nog op zoek naar zaad van lekkere pompoenen. Geen zelfgeoogst zaad en geen oud zaad svp. En de Uchiki Kuri heb ik al genoeg zaad van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 De Oerprei is verpakt, enveloppen zijn gewogen, portokosten zijn berekend, Pb'tjes zijn verstuurd en alles zit onder het plakband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Alles op of nog wat over voor mij? Ik heb nog steeds geen oerprei hier helaas. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Dacht dat Weknow wat naar jou gestuurd had? Maar ik kan nog wel snel wat naar Ray sturen zodat hij dat straks voor je mee kan nemen?... Zeg dan maar ff tegen Ray dat ie zn adres naar mij moet mailen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Nee niks van Weknow gekregen Ga ik doen, ja joepie! Ik ga kijken of ik dan nog wat leuke gekochte pompoenzaden voor je heb. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 26, 2015 Author Share Posted September 26, 2015 Geen adres uitgewisseld.....Piroska? Ik heb ze nog liggen....dus kan nog. Heb 6 of 7 enveloopen verstuurd, maar dat is la lang geleden intussen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Weknow, het is al geregeld inmiddels, dankje. Het was mij ook allemaal ontschoten hoor, zag opeens dit topic voorbijkomen. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin Fronteras Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Erny, heb je mijn pb's ontvangen? Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Ja hoor, maar ik was ff niet veel thuis. Je kan trouwens zien dat ik de pb heb geopend want dan verdwijnt hij uit jouw Postvak Uit. Komende week ga ik bij het postkantoor langs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts