minie Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 er groeien geheel onverwachts twee tomatenplanten op een strookje grond naast onze oprit.deze oprit is er afgelopen najaar ingelegd waarvoor alles is afgegraven. het strookje is van beplanting (lees onkruid) ontdaan en daarna opnieuw aangeplant. de strook heeft slechte grond, er is wit zand bijgekomen tijdens bestraten. Ineens zijn daar twee tomatenplanten en de ene heeft ook al een tomaatje. ik vraag mij af hoe deze hier komen. wilde tomaten bestaan toch niet? Vorige bewoonster had hier geen tomaten staan.Zou bv vogels een zaadje hebben kunnen laten vallen? De groene container staat er wel in de buurt. misschien uit gftafval?Ik heb overigens zelf elders in de tuin wel tomatenplanten staan. die heb ik binnen voorgezaaid, dus ik heb niet met zaad zitten strooien. voor ons dus een raadsel. ik vraag me af of hier een zinnige verklaring voor is. Quote
geertlaurent Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Bij het eten een stuk tomaat laten vallen en bij het dwingen het zaadje naar daar verplaatst, vogels, iets leeggegoten daar, ... tomaten zaad kan dat perfect hebben en na de winter kiemen. Komt hier in de tuin veel voor (5 tal planten per jaar) maar ze komen meestal te traag tot ontkiemen tgov de voorzaai waardoor ze klein blijven en minder productief. Quote
speets Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Wat een leuk kadootje Vorig jaar stond er hier een tussen de stoeptegels. Tot de gemeente gif kwam spuiten. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bubbels Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Wat leuk! Ik had inderdaad ook twee tomatenplantjes. Op een Amerikaans tomatenforum noemen ze dat "volunteers", ofwel "vrijwilligers". Kan ook bij een vogel vandaan komen. Zaadjes hebben een beschermend gellaagje dat afbreekt in de maag en darmen van de vogel, en zo krijg je gratis goed kiemende zaadjes in je tuin. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
minie Posted August 6, 2015 Author Posted August 6, 2015 Bedankt voor jullie antwoorden!weer wat geleerd. Nooit geweten dat tomatenzaad zo sterk was. ik koester mijn kadootje en ga genieten van die ene tomaat Quote
angela († maart 2025) Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 Gebeurd hier ook veel mijn cavia's zijn de schuldige in mijn geval Quote
Anna3 Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Bij mij komen ze spontaan op op plekken waar ik eigen compost gestrooid heb. Beter een tomaat dan onkruid toch? Quote
Jorieke123 Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Nou, ik heb liever onkruid. Hier in de varkensvelden hadden we eerder ook veel tomatenplanten die daar spontaan op kwamen. Dat lijkt leuk, maar ze staan al gauw te dicht op elkaar, je houdt ze dan niet netjes bij (teveel planten op te groot oppervlak) en als het warm en vochtig is dan worden ze ziek. En dan waaien de sporen net zo makkelijk naar je eigen goed verzorgde tomatenplanten. En aardappels. En de vele duizenden aardappels van de buurman.... Wij voeren onze varkens dus geen rauwe tomaten meer, puur en alleen om die reden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Als het in zulke grote hoeveelheden gaat snap ik dat ja, maar in een gewoon klein tuintje zijn ze makkelijk te verwijderen Quote
Recommended Posts