Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mirabel stekken


Flup

Aanbevolen berichten

Hier in de omgeving staan een paar verwilderde / verwaarloosde mirabelstruiken. De mirabellen zijn ontzettend lekker, dus die wil ik ook in mijn tuin hebben.

Nu dacht ik eraan om deze te stekken. Gewoon een twijg in het najaar knippen en die eerst met water laten wortelen en dan in de grond zetten. Volgens mijn buren is dit geen succes omdat je dan zure mirabellen krijgt omdat de struik dan verwilderd. Op internet heb ik dit niet teruggezien, wel dat er vaak wordt aangeraden om mirabellen op een onderstam te enten. Daar heb ik geen ervaring mee, dus dat doe ik liever niet.

Mijn vragen zijn; heeft het zin om hier stekken van te nemen en die gewoon zonder onderstam te stekken? En krijg je dan zure mirabellen?

 

Zo nee, dan is het jammer en koop ik wel een paar struiken.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Flup,

 

Als je de mirabel stekt, krijg je de zelfde vruchten als de originele struik. Als je hem zaait heb je wel een grote kans dat ze zuur worden. Het grote nadeel van stekken tegenover enten is dat de uiteindelijke grootte van de boom één grote verrassing is. Een geente boom op bijv. St Julien A zal ongeveer 3 meter hoog worden. Maar een gestekte boom kan ook makkelijk 6 meter hoog worden; of zelfs meer. Je moet dus wel genoeg ruimte hebben. Daarnaast is een boom op een onderstam vaak gezonder en geeft hij sneller vrucht.

 

Groetjes,

 

Frank

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top, bedankt voor het antwoord!

Ruimte is geen probleem en ik ga het gewoon proberen met stekken. Of de boom nu 6 meter wordt maakt dan niet uit, al heb ik ze het liefst wat kleiner natuurlijk, dan kan ik beter bij de vruchten komen. Na een jaar of 3 /4 verwacht ik pas vruchten (als alles lukt). Hoe kan het dat je bij het zaaien wel kans hebt op zure vruchten en bij het stekken / enten niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het niet ingewikkeld te maken hier een eenvoudige uitleg

 

vergelijk het maar zoals een gezin, broers, zussen lijken ook niet allemaal hetzelfde en op de ouders, er zitten altijd verschillen in. Het zit hem in de genen

Met zaden is het precies hetzelfde, de ene pit vrucht is zuur de andere kan weer zoet zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...