Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

druiven te klein


wilma2

Aanbevolen berichten

goedendag, ik zit met de maat van mijn druifjes.

het is een Schuyler druivenplant van 2012. draagt nu veel trosjes, maar de maat stelt vreselijk teleur.

Foto-MIBA6QN4.jpg

de besjes zijn zo onder de maat dat de pit er in haast groter is dan de druif zelf

Foto-TEEBKLOP.jpg

is dit normaal of heb ik iets verkeerd gedaan. ik dief regelmatig, heb de top uit de plant gehaald op 2 meter hoog, plant heeft koemest en kalk en vocht op tijd gekregen

volgens t net is de schuyler een kruising van glory van boskoop met....dus het kan dat daarom de bessen niet groot zijn, maar ZOOOO klein?

wie heeft er ervaring mee of heeft enig idee

groet van wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

als een van de ouders glory is heb ik niet veel hoop op groter. zelf heb ik glory jaren geleden al verwijderd uit de tuin.

hoeveel trossen heb je laten hangen in verhouding met totale plant.? bij erg veel trossen wil trosdunning wel eens iets helpen, maar verwacht er geen wonderen van. volgend jaar nog een laatste kans geven en daarna evt betere kopen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt windindewilgen.nu ik dit weet hoef ik niet meer te twijfelen over mijn manier van doen.

Ik heb alvast een BIANKA gekocht die ik als vervanger wil. blijft nog de vraag, kan die op de zelfde plaats gezet worden of is het geen goed idee , gedachte als geen soorten op de zelfde plaats zoals bij groenten,aardappels, geld dat ook bij druiven?

groet van wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip, voor een goede druif kijk eens bij fruitlent.nl Die leveren de beste dikke zoete druiven die het in ons klimaat goed doen. Het zijn moderne rassen totaal andere rassen dan die gloria's van 100j geleden...misschien ben je wel een tientje duurder uit maar heb je geen kat in de zak.

En heb je een druif waar je wel wat mee kunt.

Ja een nieuwe kan gewoon in hetzelfde plantgat ( maar pas op met die kalk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

jammer. maar fruitlend heeft niets in de aanbieding, en de bianka is al aangeschaft. als dit ook een probleem wordt is er niets meer aan te doen. vind wel dat er bij de soorten beschrijvingen op internet dan ook geen betrouwbare info te vinden is voor een leek.

nannowar, wat bedoel je met misbloei, en ook hoe groot waren de druiven dan wel bij de bianka.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey Wilma

 

De druif op zich is lekker en heeft een mooie tros en mooie bes maar veel te weinig rendement, meestal maar één tros per scheut .Nu heb ik effe aan het googlelen geweest en het blijkt een wisselvallig ras te zijn bij de ene draagt hij meer dan bij de andere . Ik ken een wijngaard die bianca staan had om er wijn van te maken maar hij heeft deze planten omgeént naar een produktiever ras.Tijdens de bloei koud en nat weer zorgt dan weer dat er een slechte vruchtzetting is waar dit ras redelijk gevoelig aan is .

ik weet niet naar waar je voorkeur uitgaat van druif ,wit ,blauw, muskaat, zoet...

Diegene die ik zou voorstellen om te beginnen en waar je veel plezier aan kan beleven mits je van muskaat houdt is palatina een witte druif maar lekker! En Dornfelder een blauwe druif die grote trossen geeft en zeer produktief is. Bovendien zijn beide rassen niet echt gevoelig voor ziektes. En die zijn redelijk goed verkrijgbaar ik weet dat Frank die ook op zijn webside heeft. Voor echte tafeldruiven kan je naar fruitlent en proeftuin googelen en vroeger haalde ik mijn wijn/tafeldruiven in zuidland die had toen al rond de 400 soorten staan .

waarschijnlijk heb ik al rond de 50 rassen geprobeerd en ik blijf zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vorig jaar op zoek naar een lekkere witte tafeldruif. Op verschillende fora de topics erover gelezen en Bianca stond daarna toch bij de toppers, blijkbaar veel mensen die ze wel goed vinden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Sophie omdat deze hier voorradig was en ook in mijn toplijstje zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bianca doet het bij gewoon lekker hoor. Maar goed, kan ook best zijn dat ik niet zo op 'rendement' let. Ziektevrij is ie ook nog bij mij ( tot zover )

 

1e gedachte bij topic-starter 1e post was bij mij : late voorjaar en enorme droogte tot nu. Je zegt wel dat je water geeft regelmatig, maar dat zegt mij niets. We zaten op een recorddroogte dit seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is vaak de moeilijkheid: wat de een hemels vind vinden andere mensen niet lekker. bij druiven: ga je voor zoet of ga je voor druivensmaak.

heb zelf een aantal schimmelresistente rassen maar vele vind ik gewoon te zoet met te weinig druivensmaak. en ja de opbrengst, hoe belangrijk vind je dat. ikzelf hou 1 tros per zijtak aan.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

bit, bedankt ,je commentaar neem ik mee, fijn dat bianka toch niet zo,n erg slechte keus is. en windindewilgen, het maakt mij niet zo uit of ik 5 of 50 trossen krijg, als ik er maar een paar mag krijgen met goede maat en smaak ben ik al gelukkig.daar doe ik het voor

groetjes aan alle die mee hebben gelezen

wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...