Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jam zonder suiker


Heylane

Aanbevolen berichten

Ik wil eens proberen of ik jam kan maken zonder suiker. Officieel mag het dan geen jam heten natuurlijk, maar daar trek ik me lekker niets van aan.

Ik dacht zelf aan stevia (niet die bittere, maar die andere) als zoetstof. En dan in kleine potjes, zodat het vrij snel op is als het potje open is.

Heeft iemand dat wel eens gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt wettelijk vastgelegd te zijn dat er zoveel % suiker in moet zitten. Anders moeten fabrikanten het anders noemen Bv fruitbeleg. Maar aangezien ik geen fabrikant ben trek ik me daar niets van aan.

 

Het is net zoiets als dat fruitthee alleen maar fruitthee mag heten als er daadwerkelijk thee in zit. Als je dus 'thee' maakt van bv alleen brandnetel mag je dat geen brandnetelthee noemen (dan heet het infusion).

 

Rare jongens die Romeinen ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daarom mag diksap ook geen siroop heten, en is brood alleen volkoren als het woord "volkoren" in de naam van het brood staat. Op zich wel handig als je tenminste op de hoogte bent van dit soort regels. Zo weet je dan meteen dat dat mooie donkere meergranenbrood waarschijnlijk eigenlijk een met gebrande mout gekleurd wit (of als je geluk hebt lichtbruin) met wat extra zaadjes is.

Helaas hebben deze regels weing zin als vrijwel niemand dit weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De suiker werkt als conserveringsmiddel en maakt het geheel dus houdbaar. Je kan proberen minder suiker toe te voegen of voor 1 of 2 potten te maken en die binnen 1 a 2 weken te consumeren..

Of je voegt geleisuiker 1:2 toe, 500gr op 1 kilo vruchten

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige functie van suiker is conserveren. Als je de suiker dus achterwege laat moet je andere conserveermethodes toepassen. Wecken bijvoorbeeld, een waxschijf er op leggen, in de koelkast bewaren etc. En je kunt dan het best heel veel kleine potjes maken, want eenmaal geopend is het een stuk korter houdbaar. Kleine potjes gaan sneller op.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...