citroen Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Kan ik mijn druivelaar als stam recht opgaand buiten in volle grond opkwekenafgelopen seizoen heb ik hem in de serre recht opgaand laten groeien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paksoi Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Als dat wenselijk is, tuurlijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Inderdaad, als dat wenselijk is, dan kan dat ja. Je laat de stam elk jaar een stukje doorgroeien tot de uiteindelijk gewenste hoogte. De zijscheuten die je gaat behouden kun je elk jaar tot een paar knopen terugsnoeien in de late herfts of winter en die knopen gebruik je om in het voorjaar de zijscheuten te laten vormen die dan vrucht zullen dragen. Krijg je wel een soort van hangend effect van die takken die door hun gewicht zullen afhangen als je ze niet leidt of steunt. 1e jaren zul je zeker een steun voor de stam nodig hebben. Of het verder ideaal is als vorm, zeg ik dan niks over he ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts