Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weck vraag weetjes


simke

Aanbevolen berichten

beste mede weckers

 

Zo als altijd kom ik na het vullen van je weck potjes weer met vragen.

ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.

 

Ik heb gister mijn augurken in het zoet zuur gelegt. En overgoten met mijn warme azijn mengsel en de deksels met 2 weck klemen vast gezet. Mijn vraag is blijft de deksel nog zitten als ik na 24 uur de klemmen er afhaal. Om de poten zonder klemmen op te bergen. Zo dat ik de weck klemmen weer kan gebruiken. Ik heb de potten niet in de weckketel gehad.

 

Ook heb ik courgette op zoet zuur gezet deze zijn niet in de weck ketel geweest. Moet ik ze nu nog wecken. Of zijn ze door de azijn geconceverd. ik heb ook begrepen dat als je coergette weckt het dan snot word.

 

En kan ik daar ook de weck klemmen van afhalen. Om de potjes op te bergen.

 

Dit zelfde geld ook voor de chutney van courgette.

 

Ik ben benieuwd naar de andworden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of de inhoud wel heet genoeg is geworden om goed dicht te trekken. Want de augurken waren denk ik koud toen er hete azijn op ging? Dat koelt de inhoud flink af.

 

Courgettes wecken geeft geen snot hoor. Ik weck stukjes volgens het recept in het weck inmaakboek (echt van weck), en dat blijven mooie stukjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe voor de courgettezoetzuur (is dat één woord?) altijd de courgettes koud (en rauw) in de potjes, dan hete zoetzuurmix erover en dan een uur op 90graden wecken.

De courgette wordt dan wel zacht, maar beslist geen snot.

Daarna kun je gerust de klemmen eraf halen en blijven de potjes potdicht. Ik heb er nog eentje gevonden van 2 jaar terug en die was nog steeds goed.

(Augurken heb ik nog nooit geweckt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zoetzuur opleggen, gaan de deksels niet klemmen. Ik doe dat altijd met schroefdeksels, en wat folie ertussen, eventueel.

 

courgettes en augurken gaan even met zout apart om het teveel aan vocht kwijt te raken. Daarna spoelen met koud water, en zo de pot in.

 

Augurken en tomaatjes even inprikken, zodat het zuur ook naar binnen kan, beter voor de conservering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En jasmin hoe gaat dat dan bij jou met de houdbaarheid. Ik heb ze ook in het zout gehad. Maar dus niet gewekt. De augurken en courgettes. Wat zal in doen wekken of zo laten. De deksels blijven wel zitten ik heb het met de chutney uitgeprobeerd. Maar bij de augurken durf ik dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Augurken zijn nieuw dit jaar. Met courgette gaat alles goed, Het zuur conserveert uitstekend.

Wij eten trouwens momenteel nog gemengd zuur (wortel, bloemkool, biet etc. etc.) van twee jaar geleden. Kleur is wat verschoten, maar het smaakt ons goed.

Ik heb nooit bederf, maar ik heb ook nooit grote hoeveelheden van iets. Gemiddeld 4 tot 6 potjes per product, dus er kan veel aandacht aan besteed worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmaken op zuur doe ik ook enkel met schroefdeksel. Ik gebruik natuurazijn en de potten blijven zeker een jaar goed.

 

Ik doe de komkommers/augurken in plakjes net als de courgettes in de potten. Daar giet ik de azijn bij. Giet de azijn vervolgens in een pan en doe wat extra in de pan ivm verdampen. Dan doe ik de kruiden in de potten en giet ze op met de kokende azijn. Ik sluit de potten en zet ze op de kop. Na 5 tot 10 minuten keer ik ze en ze zijnb klaar. Wil een pot niet vacuum. herhaar ik het proces en kook de azijn nog een keer.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie maken er wel meer werk van dan ik.

Ik kook de schroefdeksels en de potjes goed uit. Vul ze met stukjes komkommer, ui en kruiden overgiet het met inmaakazijn.

Daarna even een tijdje op z'n kop laten staan. Vervolgens gaan ze de kelder in tot gebruik.

Dit gaat altijd goed tot nu toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...