Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bruine bonen...


Richard74

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij is voorlichten? Ik heb bruine bonen gezaaid, groeit als kool en heb er nu ook behoorlijk wat peulen aan zitten..

 

Maar goed, wat nu? Als ik ze nu open maak zie ik witte bonen. Zijn deze zo te eten? Ik neem aan van wel maar heeft het dan wel de bruine bonen smaak?

 

Ik ga er dus vanuit dat ik ze moet gaan drogen. Nou heb ik ergens gelezen dat je de hele plant eruit rukt en die bijvoorbeeld in de kans hangt om te drogen. Als de bonen dan los in de peul zitten zijn ze klaar.

 

Klopt dit? En hoe lang zal dat duren, voor ze los in de peul zitten?

 

En als je ze dan wil bereiden, moeten ze dan een nacht wellen enz?

 

Alle praktijk info is welkom, de google info heb ik al bekeken en gaf mij niet zo heel veel houvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon laten hangen tot dat de peulen gedroogt zijn (bruin) aan de plant en dan oogsten . Zo doe ik het dan ben je zeker dat bonen volgroeid zijn . Na oogsten heb ik hier gelezen een dag of 3 in diepvriezer om eventuele wormpjes te doden . Ga ik zeker ook doen . Op einde seizoen bij het ruimen van de plant kan je de volledige plant ophangen om nog wat na te drogen of bonen van de plant trekken en deze op een draad steken en zo nog wat na laten drogen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bonen niet te vroeg oogsten. Maar ook niet te laat want dan verrotten je de bonen bij veel regenval. Wanneer het blad geel verkleurd is kun je de planten uit de grond trekken en te drogen hangen. De bonen zullen de goede kleur nog niet helemaal hebben. Sommige tuinders plukken eerst het blad nog van de struiken om te voorkomen dat tijdens het drogen het blad nog voor verrotting kan zorgen. Wanneer de peulen hard en droog zijn kun je ze doppen.

 

Gedroogde bonen moet je inderdaad een nacht laten weken.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...