Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2015-2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

2016012813494234331453986303.jpg

Achterste rijtje: geplant 17 oktober

Voorste rijtje: geplant 3 januari. Komt hier en daar net boven de grond. Is een probeersel, om te gaan zien of erg laat planten veel uitmaakt. En misschien leert het dat je zo aan oogstspreiding kunt doen. Gedurende een langere periode verse knoflook zou ideaal zijn.

Plan is om begin feburari en begin maart nog wat bij te planten.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
2016012813494234331453986303.jpg

Achterste rijtje: geplant 17 oktober

Voorste rijtje: geplant 3 januari. Komt hier en daar net boven de grond. Is een probeersel, om te gaan zien of erg laat planten veel uitmaakt. En misschien leert het dat je zo aan oogstspreiding kunt doen. Gedurende een langere periode verse knoflook zou ideaal zijn.

Plan is om begin februari en begin maart nog wat bij te planten.

Ik heb op 11-11, 21-11 en 6-12 een paar teentjes in de grond geduwd, en het staat nu allemaal zo'n beetje als jouw achterste rijtje.

Vanavond tijdens het eten maken zag ik dat die supermarktknoflook uit alle macht probeert om een plantje te worden , en ik ga van het weekend voor de gein nog wat van die teentjes planten. Ik zie wel wat er van komt, maar wat jij zegt, zo lang mogelijk knoflook kunnen oogsten is wel zo fijn.

Geplaatst:

Het moment van oogsten wordt bij mij vooral aangegeven door de aanwezigheid van schimmels.

Als Roest en die zwarte schimmel een bedreiging vormen dan wordt de knoflook geoogst.

Het later poten zal bij mij dan ook niet echt zin hebben qua oogstspreiding.

En ook wil ik het vrijgekomen knoflookbed tegen die tijd ook graag ergens anders voor gebruiken.

Geplaatst:
Het moment van oogsten wordt bij mij vooral aangegeven door de aanwezigheid van schimmels.

Als Roest en die zwarte schimmel een bedreiging vormen dan wordt de knoflook geoogst.

Het later poten zal bij mij dan ook niet echt zin hebben qua oogstspreiding.

En ook wil ik het vrijgekomen knoflookbed tegen die tijd ook graag ergens anders voor gebruiken.

Ik ben een muts met eten hoor, maar als ik enge schimmel zie dan wordt er niks geoogst maar gaat alles in de grijze bak.

Bij mij staat de knoflook gewoon her en der behalve op de plekken waar straks iets komt te staan dat echt niet van knoflook houdt. Dat is dan weer het voordeel van complete chaos in je moestuin ; ik kan ook straks als alles vol staat nog wel ergens een plekje vinden voor een teentje hier en daar.

(De chaos wordt dan weer wel nauwkeurig geregistreerd in een Excelsheet, dus ik weet uiteindelijk toch precies waar er wat staat.)

En dat is niet bedoeld als kritiek hoor, ik realiseer me best dat ik er juist een wat vreemde manier van tuinieren op na hou, met echt alles door elkaar gooien en tegelijkertijd tot op de vierkante centimeter vastleggen wat waar staat. Iedereen moet het op z'n eigen manier doen.

Geplaatst:

@pippi: mensen roesten niet van knoflookroest hoor, gewoon lekker opeten

door elkaar telen is een prima strategie, wordt veel gedaan

alleen een beetje oppassen met grondziekten als knolvoet, dus goed wisselen

onze knoflook staat er prima bij, ietwat geel aan de buitenkant maar nog geen narigheid als larven, roest etc.

de OK van Jet is fors gegroeid, ben benieuwd...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De bulk (17-10 gezaaid) staat er prima bij. Tussen potlood- en pinkdik.

De laatplanten-test1 (03-01) staat nu 5 a 10 cm hoog.

De laatplanten-test2 (09-02) is zonet geplant.

Heel benieuwd hoe die laatplantentests zich gaan verhouden tot die van oktober. Gaan ze last van roest of iets anders krijgen en heeft oogstspreiding daarom geen zin? Ik ga het zien. Gewoon proberen, kost bijna niks.

Geplaatst:

Linked Image

Afgelopen week was ik in de tuin en tot m'n schrik zag ik dat de tuin was veranderd in één grote plas water.

Vandaag was het meeste water weer weg, maar de knoflook staat nog op eilandjes, hoop dat we snel weer een droge periode krijgen...

Geplaatst:

Ja, duidelijk roest... dat ziet er niet goed uit... jeetje... zou dat door de zachte winter komen? Ben nu ook wel bang voor mijn knoflook, staat denk ik net zo nat...

Als alleen je knoflook in bakken er last van heeft dan zou ik deze ook aanraden te ruimen... Je wilt niet dat ze de rest gaan aansteken.

Uit voorzorg zou ik die vollegronds knofloken dan besproeien met het bakingsoda mengsel, regelmatig...

Geplaatst:

@Persica Nee dat met die bladeren was 1 bak, de overige bakken hadden geen bedekking. Denk je dat dat met kastanjebladeren kan meekomen??

Maar waarom hebben de bollen in de volle grond daar geen last van, daar lagen ook bladeren.

@Erny Deze bollen staan niet zo erg nat omdat ze in bakken staan. Die in de volle grond is een ander verhaal, ik hoop dat ze het overleven.

Zal straks inderdaad eens even gaan shoppen voor baking soda.

Geplaatst:

Erny, heb je daar een "recept" cq gebruiksaanwijzing van, van dat bakingsoda mengsel ?? Of staat dat al ergens en heb ik het niet gezien

Geplaatst:

Zoeken op "bakingsoda roest" deed wonderen...

Maar hier nog een keer:

Receptje voor anti schimmel / roest middeltje was: 5 gr Baking Soda op 1 L lauw water met klein scheutje olie.

Knoflookblad van onder- en bovenkant besproeien.

Regelmatig herhalen.

Ook te gebruiken bij meeldauw en andere schimmels.

Het liefst gebruiken vóórdat de schimmels zich aandienen...

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Knoflookbak, mét al het onkruid dat er sinds het poten is gegroeid.

IMG854775571457720018.JPG

En ná het verwijderen van het onkruid bleek dat echt bijna alle knoflook is opgekomen.

Rechts staat de Olifantenknoflook.

IMG855682691457720087.JPG

IMG855766751457720089.JPG

IMG855864621457720091.JPG

Geplaatst:

2016031317121014121457945292.jpg

Het is niet zo'n duidelijke foto maar ze staan er op zich goed bij. Gisteren wel wat patentkali toegevoegd om na alle regenval de grond weer op peil te krijgen. Sommige hebben wel wat gele puntjes her en der.

Geplaatst:

2016031515210300227781458055344.jpg

^ Links: de test 3 januari, rechts een rijtje 17 oktober

2016031515204132841458055335.jpg

^ Rechts: 2e test, 9 februari, links een rijtje 17 oktober. Mijn tuinknecht helpt even mee om een idee van de grootte te krijgen.

Ik ben benieuwd of die later gezette tenen mooie bollen gaan geven, en ook of dat later is: oogstspreiding.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb er in totaal ruim 120 staan. Beetje veel. Geeft ruimte om er regelmatig een paar vroegtijdig te oogsten. Niet voor de bollen, maar voor de stengels. Fijn gesneden, rauw of hoogstens heel even mee gefruit: erg lekker!

2016032416194913271458834709.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...