Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vraag betreft hygiene inmaken


Balto

Aanbevolen berichten

Ik ben helemaal nieuw in het inmaken en heb wat vraagjes.

Potten en deksels moeten gesterriliseerd zijn, en dan? Hoe zit het dan met de rest? De trechter, de doek voor het schoonmaken van de rand? Dat is toch niet steriel na het liggen in de kast enzo.

Bij het inmaken in zoetzuur zie ik ook mensen de binnenkant van de pot (of deksel) aanraken met hun vingers bij het vullen, en gaan de groentes er rauw in zonder erna nog geweckt te worden. Dit zorgt toch allemaal ook voor ongewilde micro organismen in de pot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja, je moet zo schoon mogelijk werken...

eerst je handen goed wassen...

dan

potten en deksels kun je steriliseren in kokend water of in de oven, daarna aanpakken met een tang (heet zijn ze toch) en op een schone pas gewassen theedoek leggen bijvoorbeeld, met de opening naar boven

de vultrechter steriliseren we hier mee, metaal type

evt. afvegen van de rand doen we met schoon keukenpapier

soms zetten we alles met deksels los nog een keer in de oven en draaien daarna pas de deksel vast

 

bij zoetzuur heb je altijd extra micro-organismen in de pot maar door het zure milieu groeien ze (meestal) niet

bij fermenteren houden de goede melkzuurbacteriën de slechte onder de duim

 

bij niet-zoet of zuur inmaken moet je extra oppassen, wij wecken dan in een snelkookpan op 120 graden

 

tot nu toe hier geen narigheid of bederf gehad, ook geen opengaande weckpotten, we doen dan ook geen soep (vinden we versgemaakt lekkerder of gaat in de vriezer) of vlees (dat gaat in de vriezer)

 

verder hebben we zelf ook nog wel wat weerstand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kook alle flessen en/of potten en de deksels altijd vlak voor ik ze vul. Trechter gebruik ik niet, maar de lepel en het maatkannetje waarmee ik schenk, kook ik niet uit. Ik laat de uitgekookte flessen en potjes ook op de kop op een (niet apart behandelde, uiteraard wel schoongewassen) theedoek uitlekken. En vul ze dan heet. Nooit echt (echt nooit?) problemen, op siroop en jam gebied. Zoetzuur maak ik eigenlijk nooit, en anders weck ik het.

Er zijn wel eens potten soep mislukt, maar dat kwam meer door de weck-tijd dan door het wel of niet schoon werken.

 

Als ik een druppel siroop of jam mors op de rand van de pot, dan veeg ik dat weg met van die alcohol doekjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic. Ik ben ook een beginner op inmaakgebied. Tot nu toe voornamelijk jam gemaakt en dit jaar voor het eerst tomatensaus en courgettestukjes in 't zuur.

 

Ik kook de potjes en deksels vlak voor het vullen uit of ik gebruik soda en kokend water (zoals Diana van mooiemoestuin.nl). Daarna laat ik ze op de kop uitlekken op een schone dubbelgevouwen theedoek. Trechter overgiet ik ook met kokend water, tang niet. Vullen doe ik altijd (kokend)heet. Gaat tot nu toe goed.

 

Met jampotjes vind ik het nog te overzien, de binnenkant van de deksel en potten niet aanraken. Maar hoe doen jullie dat bij (die nieuwe) weckpotten? Je moet toch een ring op het deksel leggen en het deksel op de pot duwen, zonder aan te raken lijkt me dat wat lastig? De zijkant van het deksel is toch smaller dan een jampotdeksel.

En wat als de pot overstroomt als je het deksel erop doet? Volgens sommigen maakt dat niet uit. Had dat bij de courgettestukjes, allemaal kleverige zooi aan de potten. Zelfs na het wecken (in een gewone pan) kleefde het nog..

Link naar reactie
Delen op andere sites

die ringen leggen we idd aan met schone handen en een schone lepel om ze "aan" te leggen, wel goed heet (mijn opa was bakker )

als er iets overstroomt bij het wecken sluiten de ringen de deksels toch goed af, dat gaat hier altijd goed

we boenen de potten wel schoon om schimmel aan de buitenkant te voorkomen

 

verder vul ik de weckpotten tegenwoordig iets minder, zeg 3 cm onder de rand (en, ja, we hebben nu meestal 3/4 liter stortglazen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...