Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vraag betreft hygiene inmaken


Balto

Aanbevolen berichten

Ik ben helemaal nieuw in het inmaken en heb wat vraagjes.

Potten en deksels moeten gesterriliseerd zijn, en dan? Hoe zit het dan met de rest? De trechter, de doek voor het schoonmaken van de rand? Dat is toch niet steriel na het liggen in de kast enzo.

Bij het inmaken in zoetzuur zie ik ook mensen de binnenkant van de pot (of deksel) aanraken met hun vingers bij het vullen, en gaan de groentes er rauw in zonder erna nog geweckt te worden. Dit zorgt toch allemaal ook voor ongewilde micro organismen in de pot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja, je moet zo schoon mogelijk werken...

eerst je handen goed wassen...

dan

potten en deksels kun je steriliseren in kokend water of in de oven, daarna aanpakken met een tang (heet zijn ze toch) en op een schone pas gewassen theedoek leggen bijvoorbeeld, met de opening naar boven

de vultrechter steriliseren we hier mee, metaal type

evt. afvegen van de rand doen we met schoon keukenpapier

soms zetten we alles met deksels los nog een keer in de oven en draaien daarna pas de deksel vast

 

bij zoetzuur heb je altijd extra micro-organismen in de pot maar door het zure milieu groeien ze (meestal) niet

bij fermenteren houden de goede melkzuurbacteriën de slechte onder de duim

 

bij niet-zoet of zuur inmaken moet je extra oppassen, wij wecken dan in een snelkookpan op 120 graden

 

tot nu toe hier geen narigheid of bederf gehad, ook geen opengaande weckpotten, we doen dan ook geen soep (vinden we versgemaakt lekkerder of gaat in de vriezer) of vlees (dat gaat in de vriezer)

 

verder hebben we zelf ook nog wel wat weerstand...

Link naar reactie
Delen op andere sites