Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Even een ontdekking met jullie delen.

Eind juni rammenas gezaaid van een zakje gekregen zaden.

Ik ben niet zo heel gek op radijsachtigen, maar vooruit, wie niet waagt...

Ze gingen direct enorm aan de groei in onze klei.

Binnen twee maanden werkten de dikke zwarte wortels zich de grond uit!

En ze zijn heerlijk, ik lust ze zelfs rauw

Blijkbaar is het een sterk ras, want totaal geen last van vraat of ziektes.

Het enige dat ik heb gedaan is stro tussen de twee rijtjes leggen.

Dit wordt een blijvertje!!

Geplaatst:

Heb hier laatst zaadjes van gekocht in Frankrijk, zonder te weten wat het was. Maar dankzij jouw bericht weet ik het. Ben heel benieuwd naar de smaak! Fijn om te weten dat het geen typische radijssmaak heeft, daar hou ik ook niet zo van namelijk.

Geplaatst:

fijn dat ze lekker zijn!

wij hadden vorig jaar ronde van 10 cm, heerlijk, knapperig, fris, geen vergelijk met de mottige rammenas uit de winkel

Geplaatst:

Maar... wat doe je er verder mee? Recepten? Warm? Koud?

Ik heb er net 1 uit de grond gehaald, had (eind juli?) ook wat gekregen zaden gezaaid. Het is een grote radijs, of een klein raapje. Qua formaat dan.

Ik vind hem rauw best scherp, ik ga er niet voor mijn lol op zitten knagen zeg maar Straks in hele dunne plakjes door de salade, dat eens proberen. Het is leuk om zo laat in de zomer nog wat te kunnen zaaien, maar hier zet je nou ook weer geen groot stuk tuin mee vol...

Geplaatst:
  • Auteur

ha Jorieke, ja daar zat ik ook mee.

En geen goede recepten op internet te vinden, blijkbaar echt vergeten groente

Het lekkerste vind ik hem zo:

Rammenas schillen, wassen en grof raspen (gaat veel gemakkelijker dan een wortel).

Een theelepel grove milde mosterd en een scheutje yoghurt erdoor heen roeren.

Sinaasappelsap kan ook prima.

Volgens mij haalt het zuur wat van de scherpte van de rammenas af.

Een half uur laten staan en dan afmaken met een combinatie van (geroosterde) pitten, zaden, noten, rozijnen, stukjes appel/peer.

Wat je maar lekker vindt. Een beetje zoals je witlofsalade opleukt eigenlijk.

Ik vind de rammenas zo erg lekker, een heerlijke herfstsalade!

Geplaatst:

Radijsjes stoof ik wel eens op met wortel, wat sherry-azijn en suiker (zoetzuur dus). Misschien lukt dat ook met blokjes rammenas?

Op deze website staan vaak lekkere tips voor vergeten groenten: http://www.dewassendemaan.be/rammenas

Geplaatst:

Ik vind ze heerlijk als broodbeleg.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 1 year later...
Geplaatst:

Dit jaar heb ik ze weer gezet, mooi spul hoor We hebben er van de week een salade mee gemaakt, geraspt met o.a. winterwortel en goudrenet en venkel. Vanavond maak ik van de rest (van de knol, hij was mooi aan de maat namelijk) een romig soepje.

Zo stonden ze er 1 sept. bij:

IMG589624561473017797.JPG

En nu zo:

IMG673469911477998480.JPG

Er zijn er ook wel een paar die al beginnen door te schieten. Het is ook wel warm en droog voor de tijd van het jaar hier.

Deze is al helemaal hol door iets?

IMG672911771477998472.JPG

Geplaatst:

Ik had ze vorig jaar ook in de moestuin (dit jaar vergeten zaaien ), ikzelf vind ze vrij scherp van smaak maar mijn vriend die helemaal verslaafd is aan radijsjes is ook grote fan van de rammenas!

Ze groeien inderdaad aan sneltempo, maar ik had wel "snel" last van voosheid wanneer ze zo groot waren, en van een taaie buitenkant. Ik deed ze rauw door slaatjes en warm door de wok.

Ik heb er ook eens siroop van gemaakt, een lepeltje door een kop thee is goed voor de luchtwegen en de keel. Je kan een rammenas in schijfjes doen en bruine suiker of honing over doen. Na 24 uur zal er dan heel wat sap vrijgekomen zijn wat de siroop is. Je kan ook de bovenkant van de rammenas eraf snijden en in een beker hangen. Bovenaan doe je dan de honing, die zal een weg zoeken naar beneden en onderaan de rammenas zal de siroop eruit druppelen. Let wel op dat je een jonge rammenas neemt, die nog niet te taai en hard is hiervoor.

rammenas-siroop55721478000473.jpg

Volgend jaar komen ze er weer!

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek

Geplaatst:

Ja...lekkere en makkelijke najaarsgroente die tot de winter kan blijven staan. Ik ben er ook enthousiast over, Sarah!

Dank je ook voor het hoestsiroop-receptje!

Rammenas wordt bovendien ook nog ingezet als groenbemester c.q. wintervoer voor dieren. Je ziet ze wel eens op akkers.. (Maar wel oppassen, omdat het een kool-familielid is....hou daar in een moestuin rekening mee bij wisselteelt en zeker als je risico loopt op knolvoet...wat zuurdere grond is daarvoor gevoeliger. Landbouwers telen meestal weinig uit de koolfamilie, dus daar is dat risico minder).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic