JeroenA Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en recent begonnen met lezen en zaadjes planten.Daar ik op een apartement woon, wil ik zaadjes kweken en binnen houden onder artificieel licht (LED 400w)NU heb ik de zaadjes vorige week donderdag 24/09 geplant in kokos zweltabletten en die in een donkere kast op 25graden gezet.Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ik daar in kan ontkiemen tot die een bepaalde hoogte hadden. Kan iemand me verder helpen in het verloop van het kweekproces? wanneer komen ze best onder de lamp, welke pot moet ik ze in verpotten en wanneer? GroetjesJeroen Quote
Aluapje Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 Ik zou ze zodra de zaadjes gekiemd zijn vol in het licht en koeler zetten. Zodra de eerste echte blaadjes komen kun je ze verpotten, dat kan in kleine bloempotjes of in automaten drinkbekers waar je met een hete naald in de bodem gaatjes hebt gemaakt. Verpotten hoeft dan pas als ze flink wortels hebben gemaakt, dat kun je vaak door het plastic heen zien (Bij klein bloempotjes niet natuurlijk, daar zul je ze dan even uit moeten tikken). Maar of het nu de goed tijd is? Je zult de verlichting elke dag minstens 10 uur aan moeten laten anders schieten ze door en worden het slungelige zwakke planten. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
JeroenA Geplaatst: 30 september 2015 Auteur Geplaatst: 30 september 2015 Vandaar dus de LED lamp,ik zal zodra ze goed ontkiemd zijn deze overpotten!bedankt voor het antwoord! Quote
JeroenA Geplaatst: 6 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2015 Hallo allemaal, na 2 weken staan de Tiny tim met ene grote van tussen de 5-10cm (enkel blaadjes) onder de LEd lamp bij een temperatuur van 20-22graden.Dis dit goed? intussen stana er ook 3 peperplantjes onder met ongeveer dezelfde grote we zullen eens afwachten w-hoe die verder groeien Quote
Erny Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Doe er ff een foto bij, dan kunnen we meegenieten. En dan kunnen we kijken of ze er goed bij staan, dat ze niet te iel worden e.d. Quote
JeroenA Geplaatst: 6 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2015 ziezo foto's, allleen vrees ik dat de 2 kleinste zich wat te lang voor het venster hebben vertoefdDe jalapeno's De MelroseDe tiny Tim Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Ze zijn wel heel erg lang, wat betekend dat ze niet genoeg licht krijgen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
JeroenA Geplaatst: 6 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2015 wss te lang in donkere kast gelaten? want die zitten nu onder LED lamp van 7u s'ohtends tot 20u s'avonds sinds zondag... Quote
JeroenA Geplaatst: 6 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2015 had ergens gelzen dat het geen probleem was om daze tot deze lengte in donker ekast op warme temperatuur te houden. Quote
Waaslander Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Oei ziet er niet al te best uit . planten zijn gefileerd . Hoe hoog hangt de lamp er boven? Te hoog?Hoe groot waren de plantjes als je ze onder de lamp kwamen ?Ik zou de planten zeter als ze de eerste blaadjes hebben verpotten zelf in zelfde potjes meer dan ruimte zat maar tot de helft van stengel onder de grond.U kiemplantjes zijn 1/6 a 1/3 van uiteindelijke grootte hoe ik vind op internet (volwassenplant 30cm) met enkel de kiemblaadjes Quote
JeroenA Geplaatst: 6 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2015 plantjes hebben dit weekend achtr de ruit gestaan, mss te veel in volle zon? die waren 5-cm ongeveer?de lamp hangt een kleine 35cm boven de plantjes, temperatuur onder de lamp bedraagt 22* en is LED lamp met rood/blauw zijn de pepers ook te lange stengel? en kan ik dit nog verhelpen door ze anders te planten? Quote
JeroenA Geplaatst: 6 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2015 ah ok, ze dus de helft dieper in de grondsteken dan? Quote
Erny Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Kijk, foto's maken veel duidelijk. Lengte komt volgens mij ook doordat de lamp er te hoog boven hangt. Dus plantjes er dichter onder zetten, nu strekken ze naar het licht. Je kan de kiempjes verspenen en ze weer tot hun hals in de aarde zetten.Dat kan met de pepers en de tomaten. Quote
JeroenA Geplaatst: 6 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2015 ok, welke afstand moet er dan tussen de lamp en de plantjes zitten? ik dacht minstens n halve meter omdat ze anders verkleuren of heb ik dat mis op?zal de lamp lager zetten, staat er nu 15-20cm van, en de plantjes zijn verplant tot hun hals Quote
Erny Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Zelf maak ik geen gebruik van Leds dus dat weet ik niet. Bij mn TLletjes 18w heb ik ze op 10 cm boven de plantjes.Op de peperfora zijn wel enigen die op Led kweken dus misschien weten zij meer? Quote
dennislp Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Mijn lampen hangen ook zo'n 10 centimeter erboven. De lampen verstel ik natuurlijk niet, maar werk met stukken piepschuim van 3cm dik (en dan het aantal gewenste lagen) om plantjes hoger of lager te zetten. Zo kan je onder dezelfde lampen, zowel grotere als kleinere plantjes kwijt. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
JeroenA Geplaatst: 7 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2015 planten staan nu op 10cm onde rd elamp, zien wat er te redden valt, is 1ste keer dus geeft me niet als he tniet lukt! is het beter om ze ook onder dezelfde lamp te laten ontkiemen of toch ontkiemen in het donker? Quote
Aluapje Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Ligt dat aan de foto die je geplaatst hebt of aan mijn beeldscherm dat de kleur overwegend felrose is? Als dat echt de kleur is, lijkt het mij niet goed!! Misschien dat ze daarom zo doorschieten, Wel warm maar te weinig licht. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
akroma Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Voor zover ik het weet maakt dat niet uit Jeroen. De zaadjes zitten onder de grond en daar is et sowieso donker. Quote
JeroenA Geplaatst: 7 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2015 Deze heeft dezelfde kleur, en wat ik terugvind op het internet is deze geschikt... Wat ik wel denk is dat ik de plantjes te lang heb laten doorschietne in de donkere kast, tot ze zeker 5cm waren alvorens ze onder de lamp zijn terecht gekomen. Wat denken jullie? verder proberen of overnieuw beginnen? Quote
piggy Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Ik denk dat die lamp het beter in de rosse buurt doet. Zelf gebruik ik "koud" wit TL licht op enkele cm's boven de plantjes en de juiste temperatuur via de verwarming. Quote
henkg Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 LED lamp van 400 Watt?Is dat het equivalent van een 400W gloeilamp (dan ca 50 Watt verbruik), of werkelijk 400W verbruik?400W betekent 0,4 x 0,22 = 0,088 Euro per uur. Bij 10 uur per dag, 30 dagen: 0,088 x 10 x 30 = 26,40 Euro per maand. Bij vijf maanden (teeltduur tomaten) ongeveer 132,- Euro. Dat is niet niks. Bij een opbrengst van 132 kerstomaatjes kost elk tomaatje dan 1,- alleen aan energieverbruik. Hoe meer licht een lamp geeft, hoe verder afstand van de lamp tot de planten kan zijn. Het bestraalde oppervlak neemt dan uiteraard toe. TL-buizen geven per Watt ongeveer evenveel licht als LED lampen. Een gewone TL-buis van 60 cm verbruikt 18 Watt, op ca 10 cm van de plantjes geeft ie heel krap genoeg licht. Is daarmee alleen geschikt voor kleine plantjes (zaailingen), want als de plantjes groter worden zou alleen het topje voldoende licht krijgen.De lichtintensiteit neemt af met het kwadraat van de afstand. Voorbeeld: als je diezelfde TL-buis i.p.v. 10 cm op 20 cm afstand van de plantjes plaatst, krijgen de plantjes 4x zo weinig licht, op 30 cm dus 9x zo weinig. Jouw LED lamp: Is het verbruik werkelijk 400 Watt?, en wat zijn de afmetingen? Die waarden zijn een indicatie van de hoeveelheid licht die op het bestraalde oppervlak valt en daarmee de afstand tot de planten.Alleen afgaande op je foto, een gok: 45 Watt verbruik, afmeting ca 30 x 30 cm. De paarse gloed: die duidt op een groeilamp met meerdere kleuren licht. Schijnt beter te zijn dan “gewoon” koud wit licht zoals van een TL-buis. Overnieuw beginnen? Je kunt toch voorlopig door met je plantjes én ook een beetje bijzaaien. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
JeroenA Geplaatst: 7 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2015 dit zijn de specs: Dimension:308mm*208mm *60mm Leds: 100pcs*3W LED chips: Real Brand New Epileds Chips Actual power consumption:(About)140w±3% Lifespan: 50000-100000 hours Lighting Coverage:1.6 - 13 square meters Recommended Height: 0.3 m- 2 m Recommended Coverage:One panel per 6 square meters dus indrdaad verder doen en afwachten. bijzaaien zal ik wachten tot ik weinig progressie zie en mss tot het echte zaaiseizoen eraan komt in februari. Quote
Erny Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Handig zo'n Henk die weet waar ie het over heeft. En dan wordt deze kweekronde toch een goeie testronde? Zou de plantjes ook gewoon lekker onder het licht laten kiemen, dan krijgen ze gelijk bij boven de grond komen licht en schieten ze niet zo uit qua groei. Mits het daar ook warm genoeg is trouwens... Die 5 cm groei voordat je ze onder het licht zette is dus niet goed. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.